Author |
Topic |
|
Eskil
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2004/08/21 : 09:03:35
|
Hejsan!
Lägger ut en fråga/fundering till flerkanalsgänget:
Jag har nyligen köpt en begagnad CD/DVD-transport (Proceed PMDT) som jag på ljudsidan kör digitalt direkt till en TacT DAC/digitalförstärkare. Transporten är (nog) egentligen avsedd att användas ihop med en processor men då jag i första hand skall använda den till CD- och musik-DVDavspelning vill jag inte gå omvägen över en processor.
Ljudet är jättebra men det finns en störning som jag inte kommer underfund med, nämligen: Då spelaren identifierat en skiva som antingen en CD eller DVD släpper den ut en ganska skarp störton genom digitalutgångarna som varar ett par sekunder till dess skivan börjar spela, då försvinner den. Störtonen varar längre och med ett lite annat ljud vid CD-avspelning än med DVD.
Kan detta möjligen vara en signal som på nåt skall tas omhand och "blockeras" av en processor (som alltså inte finns i mitt fall)?
Nån som har nån fundering eller har stött på nåt liknande? Tacksam för svar.
Jag har kollat med Proceed´s distributör i Skandinavien (Steensen, Danmark) men de kan inte ge nån förklaring.
Eskil
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/08/22 : 02:10:35
|
"Nån som har nån fundering eller har stött på nåt liknande?" Svar nej. Har du lyssnat på vad du får ut ur spelaren analogt...ligger tonen kvar?
|
|
|
Eskil
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2004/08/22 : 07:11:03
|
"Svar nej. Har du lyssnat på vad du får ut ur spelaren analogt...ligger tonen kvar?"
gcs: Spelaren har bara digitala utgångar, är en ren transport. Hur menar du med "ligger tonen kvar?"
Eskil |
|
|
Ralph
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2004/08/23 : 15:19:30
|
Hej,
Har inte stött på detta alls. Vet alltså inte vad det är, men man funderar ju ändå... när du lägger i en CD eller DVD så läser spelaren den och ger information om spår, längd etc, även om du inte har börjat spela den. Om din transport inte kan avkoda något av detta så skickar den förmodligen detta vidare okodat.. det kan vara den "datan" som du hör..
/Ralph |
|
|
Eskil
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2004/08/23 : 18:17:34
|
Hej Ralph, tack för ditt svar!
Ja, ungefär så som du resonerar har jag också tänkt, att det är info till en processor... Frågan är då, måste jag skaffa en processor för att få bort oljudet och är det bara Proceeds processorer som förstår denna info?
Jag har också skickat frågan till tillverkaren men ännu inte hört något från dem.
Eskil |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 14:02:13
|
Ifrån vilka skivor? DTS? eller Dolby Digital? |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Eskil
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 18:41:40
|
"Ifrån vilka skivor? DTS? eller Dolby Digital?"
Ifrån alla skivor, både CD (=PCM) och DVD (alla ljudformat).
Eskil |
|
|
konraqu
Member
211 Posts |
Posted - 2004/08/31 : 11:17:51
|
Du verkar inte vara ensam om ditt problem, den som söker skola finna: http://www.audiorevolution.com/equip/proceedpmdt/
quote: The Downside The Proceed PMDT is uncharacteristically plagued with non-performance oriented bugs, a trait I have never experienced with a Madrigal product. Most of the maladies that I dealt with have been fixed and or are being fixed thanks to software updates that can be installed by a Madrigal dealer through your RS 232 communication port. Some of the problems include a burst of noise when starting a DTS CD and communication problems between the AVP and PMDT. More than once I had to hard restart both the PMDT and the AVP to get the input switching to work correctly.
|
|
|
Eskil
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 17:47:21
|
Jag är inte säker på att det är samma problem som Audiorevolution refererar till. Jag har nämligen varit i kontakt med Madrigal och de bekräftar att störsignalen innehåller nödvändig information till en processor, processorn mutar sedan bort oljudet. Och eftersom jag inte har nån processor (än!!) så får jag signalen som en störning.
Men helt tydligt verkar PMDT:n ha/ha haft problem. MEN, en fantastisk ljudförmedlare är den.
Eskil |
|
|
|
Topic |
|