HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 En fråga om dynamik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/07/05 :  20:54:54  Show Profile Send Joel a Private Message
Mitt frontsystem är upbyggt av Kef Q5, Kef Q9c och en sub Velodyne DD10. Hittills har jag tyckt att det spelat underbart, men för någon vecka sedan skulle min granne dema sitt system för en kompis till mig och när har körde introt till T2 tyckte jag att jag blev sparkad i magen både bokstavligt och bildligt.

Hans system är Infinity Reference 90, någonting, som var en föregångare till Infinity Alpha enligt honom. Trots att han inte har en sub kändes det som om jag blev sparkad i magen av ljudtrycket. När jag kom hem och körde samma intro hade jag förvisso mer bas men den där närvaron och sparken i magen saknades, samtidigt som min diskant distade när jag försökte spela lika högt som han. Han har förvisso Pioneer AX10 stärkare och DV 757 spelare, och jag har bara 2011 och 656, men jag misstänker att högtalarna är mer ansvariga för hans ljud än det övriga.

Mina frågor är två:

1. Är det högtalarna som gör skillnaden eller elektroniken?
2. Om det är högtalarna, vilka bör jag uppgradera till i nästa prisklass över mina befintliga för att få mer dynamik? Kan nämna att jag just provlyssnat B&W 804 (vilket också anger pristaket)utan att bli imponerad i detta avseende.(Designen är viktig och det jag har idag är det snyggaste jag vet design- och färgmässigt. Lönnfärg med ljusgrå frontskydd.)

Min granne och jag har i princip identiska akustiska förhållanden hemma och mina kablar är avsevärt bättre.

Tacksam för era expertråd.

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/07/05 :  22:25:23  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det är nog så att hans högtalare är mycket "större" än dina. Därför kan han spela mycket högre/starkare än du. Hans högtalare är säkerligen också känsligare än dina och spelar högre med en given nivå ut från förstärkaren. Infinity Reference var kända som high end produkter och kompromissar inte med förväntad skandinavisk inredning på samma sätt som Kef gör med sin Q-serie och då menar jag speciellt baffelbredden. Kolla in Kefs Reference-serie som är en bättre jämförelse med Infinity reference. Då snackar vi baffelbredder på 40 cm.

Men torka tårarna. Är inte dina högtalare betydligt mindre och dessutom snyggare än hans? Kommer du i håg hur stora hans högtalare egentliugen är? Acepterar din tjej/sambo/fru så stora högtalare. Hur ofta spelar du så högt som han gjorde?

1. Det är mest högtalarna som gör skillnad än elektroniken och mellanbas kommer från L och R i de flesta system. Du kan minska skillnaden genom att INTE köra dina L och R som LARGE, utan som small med en låg frekvens typ 60 Hz.

2. Håll dig till Kef om du uppgraderar pga. klangmatchningen, men testa allvarligt att mecka med delningsfrekvenserna till subben innan du gör av med pengar.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2004/07/06 :  11:34:18  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Förstärkaren är viktigare än vad de flesta tror när det gäller att skapa dynamik. Jag fick mycket mer av den varan när jag bytte upp mig. Min nya förstärkare gav mer rättvisa åt högtalarna, helt klart. Och dina KEF har potential för bättre förstärkare...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/06 :  11:49:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Det kan vara myyyycket som påverkar. Högtalare, elektronik men även rummet.

Rummet skulle potentiellt kunna ge en peak vid precis "rätt" frekvens för att T2 introt skall bli mäktigt och ge en magspark. Små skillnader kan göra en del i rummets akustik.

Men! Är detta din granne kanske du kan förslå lite experiment? Dina högtalare hos honom eller tvärtom? Din förstärkare hos grannen eller tvärtom? På det sättet kommer du frammåt och kan börja bocka av möjligheter!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/06 :  12:19:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
DIN "DD" SUB borde kunna ge en SPARK i magen på vem som helst.
Jag har lyssnat på en sån i ett biosystem, och vad HELT övertygad om att det minsta var 15" som spelade.

Fortsätt att test dig fram. Delningsfekvenser, placering av sub, kanske låna nån annan förstärkare...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/07/06 :  12:26:37  Show Profile Send Joel a Private Message
Hej,

Det stämmer att hans högtalare är mycket större än mina, och personligen skulle jag inte kunna tänka mig att ta så mycket utrymme av mitt vardagsrum. Dock måste det väl inte vara så att man enbart får bättre dynamik av större högtalare?
Det kan ju vara en god idé att bära över hans förstärkare och se vaden AX10 kan prestera jämfört med min "lilla" 2011.

Och jo, Min DD kan aparkas rejält. Den kan tom riva ner tavlor på övervåningen när den är riktigt elak. Men som någon skrev så kommer ju det mesta ur frontarna och det är också där närvaron saknas. Skulle vara kul att lyssna på ett par Infinity Prelude MTS. Ett par högtalare i helt rätt design. Om de dessutom har samma ljudkaraktär som de gamla Reference skulle jag bli helfrälst. Synd bara att de är alldeles för dyra :(

Men som sagt får jag tweaka lite med grannens elektronik och delningsfrekvenser först och se om det blir bättre.

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad

Edited by - Joel on 2004/07/06 12:28:29
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2004/07/06 :  12:44:00  Show Profile Send Nothing a Private Message
Byt ut Keffarna mot Dynaudio´s S3.4.
3.4 tillsammans med en DD-10 skulle va mumma!
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/07/07 :  17:46:40  Show Profile Send Joel a Private Message
Givet mitt bryderi, antar jag att Dynaudio Countour ligger närmare den karaktär jag eftersträvar än mina Kefar, om jag får tolka Dig rätt, Nothing. Du får dock gärna utveckla dina egna intryck av de högtalarna lite mer ingående.

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2004/07/07 :  19:12:51  Show Profile Send Nothing a Private Message
Kan börja med att säga att jag inte hört hur dina keffar låter
Men det jag har hört ifrån S3.4 lät mycket bra. Recensioner på nätet ser också mycket bra ut! Har inte hört någon som pratar skit om den direkt.
Den har idealiskt mellan och övre register som dom flesta modeller
från dynaudio har, men särskilt Contour. Sen med tanke på vad du har för bas![DD-10] Det kan inte bli så mycket bättre!
Skulle nästan kunna säga att man inte får så mycket bättre ljud för pengarna. Sedan är det förstås en fråga vad du har för rumsakustik?
Med dom i par är det bara att uppgradera hårdvaran i fortsättningen!
Dynamiken kommer med uppgradering av hårdvaran.
Så Dynamik lär du få så det räcker till slut.

Sen är dom grymt snygga! Du som jag vill att det skall se bra ut.
Det är ju ändå en möbel som låter!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/07/07 :  20:05:58  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Om ni jämför de övre registerna, vilken vinner då? Infinity eller KEF? Kvaliten då..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/08 :  00:53:27  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej Joel!
Jag blir lite osäker på denna mening.
quote:
Hans system är Infinity Reference 90, någonting, som var en föregångare till Infinity Alpha enligt honom.

Det är så att Infinity hade en billigare serie som hette Reference innan Alpha kom, pr.fr.3000 till 10.000kr och i denna serie så fanns ingen modell med beteckningen 90 vad jag vet, den största hette 60 på slutet och hade en rund emit diskant och dubbla basar.

Men det finns en annan Infinity högtalare som heter Renaissance Series som är en klart mycket dyrare högtalare serie bestående av två modeller 80 och 90. Båda dessa har bla. en fyrkantig Emit band diskant och ett Emim band mellanregister.

Kolla närmare vad hans högtalare heter och har för beteckning, då blir det lite lättare att tolka vad som är bidragande till att hans anlägning presterar bättre.
Men så här på rak arm så borde du verkligen inte ha några problem med att få en hästspark med din sub, den ska vara något alldeles extra dvs något i hästväg
Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/07/08 :  10:09:48  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Får man ge lite kommentarer?
Jag kan tänka mig några möjliga (obs!)anledningar till att det låter annorlunda:
1. Kanske grannen har en akustik-puckel vid 40-60hz? Akustiska förhållande är sällan identiska, även om de borde vara detSen har jag märkt att närfältslyssning med två baskällor kan ge en kraftig höjning i vissa register (fast det borde blivit jämnare).
2. Sen när han kör fullregister så skickas ju all bas till hans frontar och då är det ju lite spännande att veta hur hans LFE-inställning är gentemot frontarna. Kolla även din egen.
3. Kolla så att din Pioneer inte dynamikbegränsar basen med inbyggda maxnivån. Finns en inställning som på i alla fall större Pioneers var default ställd ganska lågt.
4. Täcker din DD 20-80hz? Du kör inte med två filter av misstag. Med det menar jag att subbens lågpass arbetar samtidigt som pioneerens lågpass? Då får man dipp runt 60-80hz. Många nybörjare gör detta felet att inte ställa upp delningen på subben. Fast du vet kanske allt det här när du har såpass fina grejor?
5. Sen är det ju också så att DD-subben spelar med en torr korrekt karaktär och hans gamla Infinity har mer blötare "Bamsebas?
Hoppas du hittar rätt ,-)
/Shaft
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2004/07/08 :  12:21:13  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Vettiga tips, Shaft! Många köper nog nya grejor i onödan, när det räcker med lite nya grundinställningar.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/07/15 :  14:43:46  Show Profile Send Joel a Private Message
Hej och tack för alla tips.

Min granne har Reference-modellen. Vet inte vilken av dem, men sannolikt deras största.

Delningen sköts enbart av förstärkaren och subbens delningsfilter är avstängt, vilket alla inklusive säljaren rått mig till. Den går mellan 20-80 Hz.

Intressant det där med dynamikbegränsningen - det måste jag kolla upp. Skall även släpa över hans AX10:a och jämföra de båda förstärkarna.

Mvh
Joel


http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/08/18 :  22:22:18  Show Profile Send Joel a Private Message
Hmm.. Har inte tagit mig tiden att testa med grannens AX10 än, men har just lånat hem H/K:s nya DPR2005 och måste säga att den låter mycket bättre i defaultinställning än min Pioneer som är tweakad till max för att passa mitt system. Dock kvarstår min fråga om jag skulle få bättre ljud av en receiver än en högtalaruppsättning typ Audiovector Mi3SU?

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/20 :  20:57:34  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Ställer mig i skaran som tror rummet är boven i dramat. Stående vågor och resonansproblem är inte att leka med!
Visst kan det vara trevligt med en spark i magen vid filmtittande men förödande vid musiklyssning.



Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/08/24 :  17:40:32  Show Profile Send Joel a Private Message
Lyckligtvis tror jag inte att det är rummet som är den största boven. Min granne har som sagt identiska akustiska förutsättningar utan att det verkar försämra detta för honom. Jag har lånat hem en mer strömstark förstärkare och funnit mer av den kraft i ljudet jag tidigare saknat, så det är nog komponenterna som gör den stora skillnaden.

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/08/25 :  08:17:18  Show Profile Send s60761 a Private Message
Rummet spelar en mycket stor roll. Det är rummets mått som gör mest d.v.s förhållandet mellan bredd och längd.

Fast i ditt fall, som har en Velodyne DD10, så kan du ju korrigera för ojämnheter i basen med subben. Velodyne DD10 har ju någon form av rumskalibrering så jag tror inte det är detta som är boven i dramat.

Det är helt klart för lite kräm i Pioneeren till dina högtalare. Skulle nog satsa på HK eller Denon 3805.

Audiovectors högtalare är lättdrivna och dynamiska så det kan också funka. Har haft flera Audiovector själv. Fast vill du ha ut dynamiken ur dessa rekommenderar jag inte Pioneer här heller. Dynaudio Contour S3.4 är ett givet val med rätt stärkare.

Ett hett tips är att köpa ett tvåkanals slutsteg (NAD218) och häkta det på din Pioneer till frontarna. Billig och smart lösning.


- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/08/25 :  09:02:47  Show Profile Send Calle G a Private Message
Eller något billigt Rotel-steg. Jag hade en 2011 tidigare innan jag bytte upp mig till tvåkanal :) och en vanlig RB970bx (prisklass 1000kr) som är specad till 2x60W genererade _märkbart_ mer bas. Det behövdes inte ens något blindtest, det gick att se på utslaget på baskonen på mina stativare som tidigare knappt rört sig alls men nu dansade i takt till musiken, lixom. En 980bx, som kanske är lite mer lämpad effektmässigt, är inte så mycket dyrare. Nad har jag inte testat men det är säkert bra det med.

Om dina högtalare har möjlighet, och du inte använder DD EX, kanske du kan använda 2011'ans möjligheter till biamping och se om det gör någon skillnad?

En kanske korkad uppmaning men du har kollat så det inte är något fasfel i anläggningen, dvs alla röda/svarta sladdar sitter rätt och subbens fas är rätt inställd?

Ett lite spännande experiment du kan göra om du orkar är att koppla in DVD till 2011, och sedan koppla AX10 som slutsteg via pre-out/in, och sedan testa tvärtom med AX10 som försteg och 2011 som slutsteg. Det skulle vara intressant att se om det märks någon skillnad. Ställ in förstärkarna på samma sätt först bara...
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/08/30 :  13:50:55  Show Profile Send Joel a Private Message
Tids nog kommer jag att byta ut både förestärkare och högtalare. Dock kommer de vara tvungna att köpas separat då pga prisnivån. Har nu provlyssnat ganska mycket på Audiovector Mi3SU och är ganska såld på det ljude, samtidigt som jag inser att mera kraft till frontarna skulle göra ljudet ännu bättre. Om jag köper ett två-kanals slutsteg inbillar jjag mig att jag kan få avservärt mycket bättre ljud till frontarna vid Stereo, men hur påverkas då ljudbilden vid filmlyssning?

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/08/31 :  08:33:27  Show Profile Send s60761 a Private Message
Kan garantera dig att du får ett rejält lyft med ett extra slutsteg både till film och musik.

Har nämligen en kompis som kör på detta vis med en Pioneer 979 (tror jag den heter) som försteg till ett Adcom 5500 som driver frontarna (Dali Grand). Snacka om ljudlyft!

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/08/31 :  13:36:28  Show Profile Send Joel a Private Message
Detta får gärna utvecklas mer! Säg att jag köper ett ganska stort tvåkanals slutsteg som jag kopplar på min nuvarande surroundreceivers pre-out och driver frontarna med. Hur kommer då ljudet att ändras när jag spelar i flerkanal, antingen film eller SACD/DVDA? Kommer jag att märka att det låter mer om frontarna när de matas med mer kraft än övriga högtalare? Kommer det då inte att låta konstigt jämfört med övriga högtalare i flerkanal? Jag har ju en automatisk ljudkalibrering i min Pioneerförstärkare. Hur skulle den fungera om jag sätter på ett extra slutsteg?

Hur skulle skillnaden bli om jag istället köper en Pioneer AX10, tex, och låter bli att köpa ett slutsteg?

Många frågor men jag hoppas att någon kan hjälpa mig att få dem besvarade.

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/08/31 :  14:19:09  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Jag tror helt klart att det även beror på högtalarna, jag har som center en KEF Model 100, dynamiken går inte att jämfört med brorsans Heco som har två mellanregister/basar och en betydligt större låda. Det blev ett löjligt tryck i Eagels "Hotel California" när jag lånade brorsans center. Däremot låter röster lite väl "feta" med Hecon. Den är inte särskillt väl matchad med mina frontar heller så det var väl inte så lyckat, men tryck blev det!
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/09/01 :  08:14:39  Show Profile Send s60761 a Private Message
Du kommer inte att få några problem med ett kraftigare slutsteg. Ingångskänsligheten kan vara olika på olika märken men denna skillnad kommer nog din Pioneer att kunna kalibrera bort.

Ett större slutsteg medför inte att känsligheten ökar utan bara att det inte ger upp när den får kraftiga transienter. Ditt nuvarande slutsteg klipper vid kraftiga "peakar" dvs den distorderar signalen, diskanten blir "skorrig" och otydlig.

Det större slutsteget kommer vid kraftiga dynamiska signaler, så som explosioner, lungt mata högtalarna med en ren fin signal med rätt nivå. Sedan är det bara att hoppas att dina högtalare klarar att ta emot kraften så inte mebranen bottnar

P.S. Pioneer är inget för dynamikfreaksena I was like a mouse. No power at all! Joua Ahola (Världens starkaste man 2001)

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...

Edited by - s60761 on 2004/09/01 08:37:50
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000