HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rumsstorlek och högtalarstorlek
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2004/08/19 :  21:11:15  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Man får ofta läsa i broschyrer från högtalartillverkare att den och den modellen passar för rum i den och den storleken. Att storleken på rummet, djupet, bredden och höjden, har betydelse för ljudåtergivningen är väl självklart, men hur är det med "fakta i målet"? En liten stativare med 5 tums bas låter säkert tunt i ett mycket stort rum, men finns det några "nyckeltal" som kan vara intressanta att beakta? Vad händer om man riggar riktigt stora högtalare i ett rum på exempelvis 10-12 m2? Sitter och funderar på detta i mitt kombinerade arbets- och lyssningsrum på ca 16 m2. Är det någon som har nåt klokt att säga i frågan?

Nisse2

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/19 :  21:27:19  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Det viktiga är hur stor ljudtryckskapaciteten är vid då framförallt basåtergivningen. Stor konyta med stort x-max, med låg distorsion är viktigt i stora rum.

Du kan ha hur stora högtalare som helst i ett litet rum. Bara frekvensgången är rak, det är sedan rummet som "förstör" basen.

Edit
Det ställer inte heller högre krav på förstärkaren att driva stora element, snarare tvärtom. Ett membran väger väldigt lite och ger högre känslighet.

Edited by - Gerhard46 on 2004/08/19 21:29:04
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/20 :  00:58:35  Show Profile Send FBK a Private Message
Gerhard46
Jag är inte något teknik nisse så jag kan inget om några nyckeltal, men förskönar du inte denna fråga lite nu. Har du tex lyssnat på ett par Infinity Sigma med för klent förstärkeri.... Eller ett par större högtalare med stora bas element i ett litet rum, man bokstavligen drunknar i bas då. Sen har du säkert rätt om frekvensgången, men hur ofta är den rak.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/08/20 :  09:03:29  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Det er som regel en viss balansegang mellom hvor store høyttalerne kan være i forhold til rommet, men det er ikke nødvendigvis alltid noen konflikt mellom store høyttalere og mindre/mellomstore rom. Ofte kan plasseringen i rommet og høyttalerkonstruksjonen i seg selv være viktigere enn romstørrelsen, noe jeg tidligere har erfart med bl.a. de store Snell Type B med 4 x 10" basser; jeg var rimelig fornøyd med disse både i store og mindre rom, men de MÅTTE alltid plasseres langs langveggen; selv i små rom ble bassen anemisk og holografien borte dersom jeg plasserte høyttalerne på kortveggen i stedet for på langveggen.

Mine nye Custom MONTANA XP http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30589 ble sendt fra California i går og ankommer Norge på tirsdag. Dette er riktig STORE høyttalere som ruver i mannshøyde, veier over et kvart tonn og som har totalt 4 x 10" + 4 x 7" elementer til å håndtere bassgjengivelsen, men oppleves (også av mange andre enn meg selv) som svært lineære i mitt mellomstore lytterom, også i bassen. Dette gjelder også de høyttalerne jeg har nå, MONTANA EPX (182 kg/par, 8 x 10" basser). Bassen er der i full skala når den forekommer slik på innspillingene, mens bassfattige innspillinger høres bassfattige ut.

Som vanlig er det ingen fasit; Prøv ulike - eller også samme - konstruksjoner med ulike plasseringer i rom med ulik størrelse, fasong og demping, og du vil ofte oppleve ulike ting.

Current system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30505



HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/08/20 :  09:49:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det är en enkel fråga med ett komplext svar eftersom det är så många parametrar som påverkar. högtalaren, vilken elektronik, rummets form, väggarnas beskaffenhet, med eller utan akustikreglering etc etc

Det är därför vi alltid råder alla att pröva hemma före ett köp.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/20 :  10:37:28  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag ställer mig också skeptisk till påståendet att det går utmärkt att ha hur stora högtalare som helst i hur små rum som helst (typ)!

Möjligt att ni kan "bevisa" det med någon form av tekniskt resonemang, men jag har hört många stora golvare med stora basar i små rum och det har aldrig låtit bra. Allt från Cervin-Wega "partyhögtalare" och Canton RC-L till Mirage OM (minns ej exakta modellen). I samtliga fall har ljudet känts instängt och bastonerna har flutit in i varandra och blivit odefinierade. I samtliga fall har förstärkarna varit kraftiga pjäser så jag tror knappast att detta har orsakat några problem.

Under mitt trevliga besök på Hi-end i Sthlm i somras fick jag rådet "köp alltid lite mindre högtalare än du har tänkt dig". Jag tror det ligger mycket i ett sådant resonemang!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/20 :  10:51:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tyvärr har man ofta hört på mässor tex många utställare som ställer upp stora högtalare i små rum med ganska dåligt resultat....

Man får oftast bättre resultat med mindre högtalare i mindre rum...

Men som sagt det är rummet som ställer till det, och det spelar ingen roll hur bra högtalaren än är, är det fel rum låter det dåligt...

/Martin
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/20 :  11:02:58  Show Profile
Jag skulle nog vilja påstå att storleken har mindre betydelse än vad själva rummet (dämpning,form,dörrar mm.) har. Jag spelar själv ett par Canton Rc-L i ett 20kvm rum och jag skulle ljuga om jag sade att det inte lät (jäkligt...)bra. Jag får lätt David Gilmore i "Pulse Live-95" att yla så det känns som om jag vore där. Rymd rymd rymd! Detta tror jag beror på VÄL dämpning av rummet bla.tidiga reflexer ,samt att jag spelar på "längden". Jag har en vän som har ett ungefär dubbelt så stort lyssningsrum som är liksidigt i stort sett. Han får ALLTID problem med stående vågor (vi mätte upp en gång för skojs skull:+20db vid 43hz...),det låter aldrig riktigt bra. Svårdämpat dessutom.
Vad jag ville ha sagt är att storleken har nog inte så stor betydelse. Inom vissa gränser...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/20 :  11:23:19  Show Profile Send MartinH a Private Message
Visst har storleken betydelse, men visst så har man jobbat mycket med rummet så kan man få till det, men det flest vill inte sätta upp annan dämpning än gardiner och vanliga möbler, och då ska man vara lite försiktig och pröva sig fram....

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/08/20 :  12:22:19  Show Profile Send Micke Y a Private Message
ett bra exempel på jättehögtalare i ett ganska litet rum är väl Knoppen/Johan Lindroos som har en mastodontanläggning i ett mindre vardagsrum.
Det finns nog andra här som kan berätta bättre än jag och dessutom varit hemma och kollat.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2004/08/20 :  13:31:16  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Några tankar har vuxit fram. Jag tycker själv att stående vågor kan vara ett större problem (har åtminstone jag erfarenhet av). Jag har däremot aldrig haft stora högtalare i en litet rum ....... Har tvåvägare (SS 8545 + SS 9800) i ett rum på ca 16 m2, fungerar bra.

I likhet med många andra (?) har även jag inte arbetat tillräckligt med rumsakustiken. Har börjat fundera på heltäckande matta, vilket det finns många goda erfarenheter av.

Nisse2
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/20 :  13:46:42  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Jag håller fast vid att storleken på rummet inte har någon större betydelse för högtalarstorleken. Vad skulle det isåfall bero på

Ta en titt på "NiklasNord", "neriks" och "Knoppens" anläggningar.. bumlig bas? Knappast skulle jag tro!

Stående vågor/utsläckningar och resonansproblem övervinns med många basmoduler! Ju större konyta (vid samma typ av element) desto högre känslighet - lättare för förstärkaren.



Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/08/20 :  14:01:31  Show Profile Send celef a Private Message
"Stående vågor/utsläckningar och resonansproblem övervinns med många basmoduler!"

stående vågor tex beror ju på rummets dimensioner, hur trollar man bort detta med många basmoduler?

sound pollution
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/20 :  15:33:50  Show Profile Send Blue a Private Message
Så... alla hifitidningar och högtalartillverkare (och det är MÅNGA) som snackar om att stora högtalare passar bäst i stora rum och små högtalare passar bäst i små rum... dom är bara fullständigt ute och reser eller? Någon som har recenserat ett par hundra högtalare borde väl inte ha fattat allt fel eller? Och vad skulle tillverkarna tjäna på dessa "lögner"?

Gerhard46: Man kan väl omöjligen uttala sig om basen är bumlig i ett visst system genom att titta på lite bilder på nätet?

Nä minsann, här tror jag nog mer på (den allmänt erkända) expertisen och egna erfarenheter. Tills någon lyckats visa motsatsen!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/20 :  15:41:29  Show Profile Send Blue a Private Message
Så... alla hifitidningar och högtalartillverkare (och det är MÅNGA) som snackar om att stora högtalare passar bäst i stora rum och små högtalare passar bäst i små rum... dom är bara fullständigt ute och reser eller? Någon som har recenserat ett par hundra högtalare borde väl inte ha fattat allt fel eller? Och vad skulle tillverkarna tjäna på dessa "lögner"?

Gerhard46: Man kan väl omöjligen uttala sig om basen är bumlig i ett visst system genom att titta på lite bilder på nätet?

Nä minsann, här tror jag nog mer på (den allmänt erkända) expertisen och egna erfarenheter. Tills någon lyckats visa motsatsen!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/20 :  15:45:09  Show Profile
Du menar de tidningar som utsett bla Kappa600 till "årets högtalare" "det bästa vi hört" osv.? Eller de som utser ******** till "testvinnare" i vartannat nummer med en helsideannons av "vinnaren" när man vänder på bladet? Jag skulle kunna fortsätta men det jag vill ha sagt är att mitt förtroende för "expertisen" bland hifiskribenter är bortblåst. Med få undantag.

Jag tror dock att högtalare som har lite större baselement är oftast lättare att integrera i ett större rum och vise versa. MEN,det är ingen regel eller "lag". Absolut inte.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/20 :  16:03:49  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag håller med dig om att många tidningar favoriserar på ett märkligt sätt, att andra överdriver kvalitén hos vissa ganska "normala" produkter" osv, men det är ju lite beside the point.

När det gäller detta med högtalarstorlek i förhållande till rum så hör man i princip samma sak oavsett vilken tidning man läser och vilken högtalartillverkares hemsida man går in på. VARFÖR skulle dom påstå något sådant om det inte låg någonting i det? Om det handlar om pengar skulle det ju vara smartare att säga "storleken på rummet har ingen betydelse" och bara försöka sälja stora, dyra golvhögtalare (eftersom dyrare produkt = större vinst). Eller hur?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/20 :  16:12:22  Show Profile Send FBK a Private Message

Mje1!
Vi får skilja lite på deras ljudbedömningar av olika högtalare och vad denna tråd handlar om. Även om du har mycket rätt i att deras ljudbedömningar blir man ibland lite fundersam över. Generelt så skulle inte jag rekomendera stora högtalare i ett litet rum, och jag tror att de flesta håller med om det, men visst kan det finnas undantag, det är så mycket som påverkar slutresultatet.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/20 :  16:20:09  Show Profile
Det är klart det ligger någonting i det.Men inte för att "alla" tidningar och tillverkare säger det.
Det är dessutom ingen regel som sagt var. Jag har levande bevis för detta då mitt rum som sagt är ganska litet,men det låter bättre än man kan tro vid en första anblick. Högtalare kan vara så jäkla olika sinsemellan också, fast de är lika stora eller har snarlik uppbyggnad. Likt förbaskat kan den ena låta bättre i ett litet o tvärtom. Men OFTAST passar sig nog stora högtalare i stora rum,dock inte främst för att rummet är stort i sig,utan för att kunna ha dem längre ut i rummet för att undvika onödig basförstärkning av närliggande väggar.
Det är vad JAG tror,fast jag läst några tusen hifitidningar...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000