HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kvinnlig bekant vill köpa ny högtalarkabel!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/08/17 :  20:34:20  Show Profile Send Joel a Private Message
Hej,

Hjälper en kollega att sätta ihop sin första stereo som inte är köpt på Siba. Komponenterna är förstärkare H/K 3480, CD H/K HD 755 och högtalare Infinity Beta 20. Hon (Ja, faktiskt!) är mån om mycket bra ljud då hon _alltid_ lyssnar på sin stereo när hon är hemma. Själv har jag supra ply 3.4 i min anläggning men då jag har helt andra komponenter och märken vill jag höra med expertisen om det finns någon specifik högtalarkabel som är att rekommendera för dessa komponenter. Efter provlyssning är dessa nu beställda men kabeln är fortfarande osäkert. Eftersom längden inte är mer än kanske 2x1 m är priset (i rimlig mening givet kvaliteten på systemet) inte särskilt viktigt.

Det vore roligt att höra Era tips.

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/08/17 :  23:49:46  Show Profile Send Wizard a Private Message
Ett alternativ vore Harmonic Tech:s billigaste kabel på lösmeter, Melody line heter den tror jag.

Wizard
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/18 :  00:36:22  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kimber, Audioquest har bra kablar på lösmeter och säg att man lägger en 300:- / lösmeter så får man BRA kabel....
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/08/18 :  01:00:06  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Du har ju Audioquest CV-4 och även den billigare Type-4...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/08/18 :  07:05:27  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Marcus cables Black silver maestro!
http://www.marcuscables.com/audio_speaker.htm

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

samohT
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/08/18 :  10:08:36  Show Profile Send samohT a Private Message
Min erfarenhet är att olika kablar kommer att göra marginell skillnad på en anläggning av den kalibern, och det är mer viktigt att ställa högtalarna på rätt ställe i rummet och det kan man inte göra med 2x1 meter kabel, om nu inte rummet är fantomlitet.

Mvh Thomas
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/18 :  10:44:47  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Gift dig med henne vettja!

Allvarligare så kan du väl låna ut din kabel? Låta henne testa hemma och skaffa sig erfarenheten själv!

Kimber's flätade varianter kunde väl vara intressant! Min kompis har dessa och de funkar bra. Han är dessutom en av de få jag känner som fått beröm för högtalarkablarnas utseende!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/18 :  11:51:32  Show Profile Send Blue a Private Message
Är lite inne på samohTs linje, i ett så pass "modest" system tror jag inte att "finkabel" gör så jättemycket nytta. 300 kr/metern känns definitivt overkill. Sedan kan man förstås hävda "ju mer du spenderar på kabeln desto bättre" men tja... hon vill förmodligen ha lite pengar över till en fin höstjacka också och lite sånt.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/18 :  17:05:30  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Supran eller andra kablar för max 100 kr metern räcka utmärkt till det systemet.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/08/18 :  21:56:23  Show Profile Send Joel a Private Message
Tack för alla givande svar. Jag tror att hon blir nöjd med min Supra som jag har lite kvar av liggande i en låda om jag inte minns fel. Eftersom hon bestämt sig för att köpa ett "riktigt" system så har hon bett mig om hjälp och jag vill att hon skall ha så bra förutsättningar som möjligt, så att jag aldrig får dåligt samvete över att ha rekommenderat något som är dåligt.

Vi provar med Supra Ply så får jag se vad hon tycker, annars ligger nog Audioquest illa till, som jag hört mycker bra om.

Blue: Ja, klädshopping ligger definitivt överst på hennes lista av intressen!

EngelholmAudio:

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad

Edited by - Joel on 2004/08/18 22:01:02
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/08/18 :  22:13:58  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Som många gånger innan så rekommenderar jag QED Silver Anniversary (kostar 100:-/m) som jag för övrigt även hade rekommderat och du letat lite dyrare också. Det är väldigt trevlig kabel och står sig bra mot mycket annat. Finns på löpmeter i flera butiker och bla hos Ljudmakarn.

Vill man läsa lite mer så finns en länk till QED: http://www.qed.co.uk


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

r_nyberg
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/08/18 :  23:12:44  Show Profile Send r_nyberg a Private Message
Har en polare som kör med EKK 2x1,5 (insallations kabel) funkar skitbra och pris mässigt så kan ingen konkurera. Tror att den kostar 7kr/m så det dyra blir att terminera den.
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/08/19 :  17:26:43  Show Profile Send Joel a Private Message
Tack för tipsen. QED har jag själv tittat på flera gånger. Kan man inte få dem färdigterminerade i olika längder också?.

DIY är inte min grej alls. Oavsett hur billigt det är.

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/08/19 :  19:56:28  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Beroende på vilken butik du köper av så kan du säkert få olika slags termineringar. Vet att ljudmakarn erbjuder QEDs egna Airlock och även (min rekommendation) Audioquests "hålbanan". De senare finns även i silverversion och hos dom flesta handlare som säljer Audioquest.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

thule
Member

86 Posts

Posted - 2004/08/20 :  02:02:25  Show Profile Send thule a Private Message
audiospec latitude..biwire sex st kardeller i koppar.. Är mycke prisvärd finns att köpa på hifihuset i örebro....mvh thule
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/08/20 :  07:44:50  Show Profile Send Joel a Private Message
Tackar, jag får kolla upp det.

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/08/20 :  14:06:05  Show Profile Send markih a Private Message
Jag hade satsat på Supra. Inga 300:-/m, det är alldeles för mycket för en sådan billig anläggning. Helt tokigt i mina ögon.

markih
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000