Author |
Topic |
|
kenxi2
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2004/08/19 : 16:54:22
|
Jag funderar på att köpa en rörförstärkare. Nu måste jag bestämma om jag ska köpa en med "fixed-bias" eller "self-bias" typ.
Min fråga: om man köper en fixed-bias typ, hur lätt är det att på egen hand justera bias efter man byter rören? Behöver man multimeter eller sånt?
En annan fråga: Reference Audio i Stockholm har gett mig förslag att KEF Q1 (91 db) är tillräckligt bra för en rörförstärkare med en output under 14 W. Någon åsikt? Tack för hjälpen! |
Edited by - kenxi2 on 2004/08/19 17:00:18 |
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 16:47:32
|
Jag tror det kan funka bra, såvida du inte är "hemmadiscotypen" som vill spela så att fönstren skakar och grannarna slår sönder din ytterdörr med kofot...
Fast då hade du förmodligen inte skaffat rörstärkare in the first place. |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 17:09:26
|
Skulle jag köpa en röris idag skulle jag i första hand se till. Ett känt fabrikat som är lätt att serva, att det finns krets shema, att den inte är moddad. Kan jag meka själv är det en annan femma. Att rören inte kostar en förmögenhet, 845, 300B typ. Okej väldjudande men dyra. Har själv lite dyrköpta erfarenheter. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 17:32:26
|
Finns eventuellt en beggad Audio Research VSi55 till salu. Lätta att serva map BIAS och helt fjärrkontrollerad.
91dB låter som att det kan räcka till en ARC (som är på minst 45 watt), men tveksamt till vilken förstärkare som helst på 14 watt.
Lycka till!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
|
Topic |
|