HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tankar angående signaljordning och skärmning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/08/19 :  21:07:46  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Om man har t.ex. ett slutsteg, linjenivå in, och RCA-kontakter i chassiet (skyddsjordat chassie av metall).

RCA-kontakterna är isolerade.

Använder skärmad signalkabel, alltså en ledare innesluten i en mantel. Har nu kopplat helt enkelt signaljorden från RCA-kontakten i manteln och signalen i centerledaren, och har lite nätbrus.

Borde man istället använda två såna kablar, och använda ena centerledaren till signalen och andra till signaljorden, och sedan jorda båda mantlarna till skyddsjorden i chassiet?

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/08/19 :  21:24:59  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Det brukar hjälpa. Var uppmärksam på att du kanske ska jorda mantlarna i endast ena änden. Det finns olika åsikter om i vilken ände, men jag hade jordat dem i slutsteget...

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/08/19 :  21:44:37  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Vad menar du "i slutsteget"? I själva kretsarna har jag ju signaljord, inte chassiejord.

Mina tankar rör sig alltså inne i förstärkarens låda, inte mellan signalkälla/förförstärkare/slutsteg.

Edited by - JanErik on 2004/08/19 21:48:08
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/08/19 :  22:19:42  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Förlåt, jag missförstod.

Ja, koppla precis som du föreslår. Mantlarna kopplar du till chassiet nära kontakterna, men bara i den änden. Du ska inte jorda mantlarna i andra änden.

Om nuvarande koppling är gjord så att signaljorden är kopplad till chassiet vid kontakten, ska den vara det i fortsättningen också.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000