HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vägghögtalare, vad är sa speciellt med dem?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2004/03/30 :  16:53:49  Show Profile Send d_kay a Private Message
Vad ska man tänka pa ifall man ska bygga högtalare som man monterar pa en vägg?. IFall man vill undvika staende vagor, vilket jag antar är det största problemet, vad ska man tänka pa när man designar filtret?.

Tänkte lite pa det hela och funderar pa om ifall man skall bygga ett filter som gör en 12dB lutande fasförändringskurva i basen. Jag menar ifall frekvenserna bredvid rumsfrekvensen är hyfsat fasförskjutna ifran rums-moden sa kommer de inte att hjälpa till att bygga upp en egensvängning, eller?.

Tangbandare rulez!

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/30 :  16:54:53  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
En avvikelse från normala (!) högtalare är baffelstödet.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/03/30 :  21:22:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Det är mkt trevligt att se folk som tänker lite utanför de vanliga och ganska tråkiga stavistående lådformerna, mitt tips är att testa sig fram, jag har haft trevliga erfarenheter av vägghängande konstruktioner.

De går att bygga dem eftter alla tänkbara principer, basreflex, sluten, etc... det är bara att prova, lycka till.

Tänk bara på att verkningsgraden för bas/mellan blir något högre än hos fristående konstruktioner.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/03/30 :  22:33:35  Show Profile Send celef a Private Message
jag tror inte vägghögtalaren undviker stående vågor då dessa beror på rumsdimensionerna

placeringen av högtalaren har liten effekt på stående vågor pga de stora (långa) våglängderna, däremot gäller det att välja lyssningsplats med omsorg

om det är bättre att placera högtalaren på vägg jämte "frifält" beror på vad man vill prioritera, ingen metod är utan brister - det gäller att identifiera och minimera dessa genom konstruktionen

detta gäller iofs allt, men ändå glöms det bort - skumt

sound pollution
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/03/31 :  18:50:45  Show Profile Send radelius a Private Message
Intressant!
Finns det någon skiss hos någon eller länk för den delen som kan fungera som startpunkt för ett sådant projekt?
Som jag förstår det hela så kan man strunta i baffelkompensationen, dvs man bör vinna några decibel i verkningsgrad. Det är sällan fel.
Min erfarenhet av väggmonterade högtalare begränsas till Carlsson, Linn Kan samt Allison högtalare. Det finns kvaliteter hos dessa högtalare, kommer främst ihåg några Kans och den utmejslade stereobilden de gav.
Jag har ett par Audax HM170Z0 och ett par Vifa aluminiumdomar liggande. Har lekt med tanken att slänga upp dem på en MDF med ca mått 50*100 och helt enkelt hänga dem på väggen. Alltså ingen låda, möjligen lite gullfiber emellan högtalare och vägg. De får sedan spela från ca 200Hz och uppåt. Man kommer ganska tätt inpå väggen med detta arrangemang.
Frågan är hur nära man måste komma för att kunna betrakta systemet som "vägghögtalare"?
Någon som vill tycka till om detta?
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2004/03/31 :  20:37:37  Show Profile Send copland a Private Message
Fin tråd.

Ta en titt på www.artcoustic.com. Provlyssnade deras näst minsta i London och det lät riktigt trevligt.

Vid vilka frekvenser är baffelstödet är som störst? Och hur räknar man ut det?

/Manne

Mann
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2004/04/01 :  22:22:17  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Går det att ta reda på eller räkna ut hur många decibel man kan vinna med vägmontering?
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/08/19 :  21:30:53  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Mina erfarenheter är att den annars så vanliga
"känslighetskorrigeringen" blir mindre viktig då glappet i verkningsgrad minskar markant, i mina (delvis) egna konstruktioner finns det ingen dämpning till diskanten i filtret och det låter kanon.

Vidare gillar jag att ljudet blir så stort, detta är givetvis beroende på vägg och utrymme.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/19 :  21:52:55  Show Profile Send Haakan a Private Message
quote:
Min erfarenhet av väggmonterade högtalare begränsas till Carlsson, Linn Kan samt Allison högtalare.


linn kan e ju stativare gamla sådana tom

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/08/19 :  23:05:15  Show Profile Send radelius a Private Message
Yes Haakan men Linn Kan skulle stå dikt mot vägg. Det är väl så nära väggmonterat man kan komma eller...?
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000