HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 behöver råd om balansering !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/08/18 :  21:44:15  Show Profile Send urban a Private Message
Hej, jag har hamnat i lite bryderi kring det här med hur man kopplar stiften i ballade kontakter. Problemet är att i instruktionsboken till mitt försteg -Onkyo P-3890,anges stift 3 som plusledare medans det i mitt aktiva delningsfilter som försteget är kopplat till, så är det stift nr 2 som är plus- Så anvisar även tex ELFA att man kopplar. Jag har kört med denna kombination, sammankopplad med färdiga köpeskablar, ett bra tag och först nu i samband med eget kabelknåpande noterat "problemet" Eftersom det fungerar utan att jag noterat några problem så kanske kan jag anta det är Onkyos instruktioner som kanske har blivit fel i översättningen eller kan det verkligen finnas olika standards om hur man kopplar balanserade kontakter ( i så fall kan man kanske inte längre prata om standard!) Eller,om det verkligen är olika plusstift så kanske det inte får värre konsekvenser än att tex fasen blir fel, Ett är då säkert och det är att jag är lite förvirrad, värre än vanligt alltså! Jag är verkligen tacksam om det finns någon med insikt i frågan som kanske kan ge ett gott råd !! mvh Urban

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2004/08/18 :  22:21:53  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Vet att det är skillnad på amerikansk och japansk standard. Frågan har varit på tapeten vid ett flertal tillfällen. Sök här på diy-delen så kommer du garanterat bli visare.
ciao

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/18 :  23:01:52  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag tycker absolut att du ska koppla stift 2 till plus "hot" och inget annat!

/Roland
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/08/19 :  20:27:03  Show Profile Send urban a Private Message
Tack för inläggen! Jag har kopplat dit mina hembrända kablar- dock sitter dom mellan delningsfilter och slutsteg så där är det inget problem med var plus ska vara! Men det är nog så att plus från onkyoförsteget går till minus på delningsfiltret.? Det spelar, så jag vet inte riktigt om jag behöver åtgärda "problemet" Men det kommer ju naturligtvis att sluta med en omlödning av kontakterna!! Eftersom det fungerar som det är kopplat nu kan det ju inte bli sämre om plus ligger mot plus!...det kanske är därför det inte gick att ha scartkabeln inkopplad på den Pioneer DV-2750 som jag har som cd-spelare, utan att det blev ett rejält brum!! Måste kollas! mvh Urban
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000