HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bi-wiring, en försämring?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ralph
Starting Member

17 Posts

Posted - 2004/08/18 :  10:00:44  Show Profile Send Ralph a Private Message
Hej,

Jag läste denna artikeln, http://www.sonicdesign.se/biwire.html och denna http://www.geocities.com/jonrisch/biwiring2.htm

Vad tror ni, är det så att bi-wire kan vara en försämring av signalen?

Om högtalarkablarna samverkar med delningsfiltret i så hög grad att det påverkar ljudet. Då är man inne på "trial and error" när man väljer kabel och anslutningssätt.

Jag vill gärna veta vad jag gör innan jag tillför något till min anläggning... i alla fall tro mig veta.. :)

/Ralph

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/08/18 :  16:28:35  Show Profile Send buffy a Private Message
Fjant säger jag. Låna kablar och testa.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/18 :  16:38:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Låna hem kablar och testa. Låter det inte bättre så är det heller inte bättre, i varje fall inte i den uppsättningen. Trial and error är underskattat i många sammanhang. Tänk om man skulle göra en utflykt och visste hur allt skulle bli, vad trist det skulle bli.

OT sorry...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/18 16:40:50
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/19 :  04:20:44  Show Profile Send Frost a Private Message
Mina erfarenheter sägar att det helt beror på filtrets konstruktion. Jag körde tidigare med JMlab Electra 915.1, där blev det sämre ljud med dubbla kablar. Men med mina nya VSA blev det ett väldigt stort lyft. JMlab tror inte på biwire och deras dyrare modeller ger ingen möjlighet till dylikt. VSA å andra sidan har satsat på att optimera sina filter för biwire. Resultatet blir därefter.

Edited by - Frost on 2004/08/19 04:21:45
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/19 :  08:37:39  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Det blev sämre på mina gamla B&W. Jag rekommenderar att du provar själv.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Ralph
Starting Member

17 Posts

Posted - 2004/08/19 :  11:49:58  Show Profile Send Ralph a Private Message
Mycket intressant att VSA har tagit med kabelns elektriska egenskaper i filterkonstruktionen. Tyvärr så tror jag inte att alla högtalartillverkare gör så, även de som möjliggör Bi-Wiring.

Säger VSA någonting om vilka kablar som dom rekommenderar till högtalarna?


Fjant är det i alla fall inte....

Edited by - Ralph on 2004/08/19 14:35:56
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/19 :  12:03:04  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Sonic design förklarar det hela bra tycker jag. Men det är ju ur ett mer tekniskt perspektiv. Många tycker ju att det låter "bättre" med bi-wire, men det är ju en smaksak. När det gäller det rent tekniska så tycker jag saken är klar: Biwire är dåligt!

Prova själv! Du kanske gillar det... Jag gör det inte.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2004/08/19 :  12:05:03  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
jag har kört Bi-Wiring och Bi-Amping på mina gamla Dali Suite 3.5 och jag upplevde en förbättring i ljudet i båda kopplingarna.
låna kablar från någon och pröva dig fram.

Musik är livet
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/19 :  12:22:35  Show Profile Send UrSv a Private Message
I detta fall får vi ju två versioner såvitt jag kan se. Jag vet inte om det framgått helt klart. SonicDesign visar varför det är dåligt och Jon Risch visar varför det är bra. Själv tycker min maggrop att det måste vara en fördel om än väldigt liten. Som vanligt alltså med två versioner där båda kanske har rätt eller fel eller både och. Att pröva är ju då det enda rimliga...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/19 :  14:41:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Om man är inne på tekniska aspekterna där man räknar in kablarna i filtret så torde det gå att designa filtret för bi-wire också.

Det är ett sätt att göra justeringar på ljudet och det är bara till å testa! Vissa högtalare ger uppenbarligen ett subjektivt bättre ljud med biwire så ett test är inte fel!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/19 :  14:46:20  Show Profile Send UrSv a Private Message
Spontant tror jag nog inte att det är filtret som är den stora skillnaden utan just intermodulationen som sker mellan de olika registren när man använder en kabel. IM går nog inte att designa bort i filtret såvitt jag kan se. Rent överföringsmässigt vad gäller filterfunktion är det nautligtvis inget problem att designa för single eller bi.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/08/19 :  15:41:07  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
I. Öhman, som skrivit artikeln "BI-WIRE, NOT ONLY AN ADVANTAGE", anger i sina produktblad för hans högtalare (som finns till försäljning) vilken typ av kabel som är att fördra, samt vilka kabellängder som fungerar med respektive kabeltyp.

Det har i och för sig inte så mycket med biwiring att göra, dock. Tror dock personligen mer på bi-wiring i samband med bi-/multi-ampning, då man av förståeliga skäl måste använda flera kablar.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000