HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 PROTEUS bygge på G
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/08/17 :  14:28:09  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Vintern närmar sig och med denna en ny hifi säsong. Själv blir jag byggsugen igen och funderar på ett par nya högtalare. Det finns en gosse som heter Tony Gee och som har gjort en del riktigt spännande konstruktioner. Mitt intresse har fallit på en modell som heter PROTEUS. Är det någon här som byggt eller hört PROTEUS eller har några erfarenheter eller åsikter om dessa?


läs mer på: http://hello.to/hifi

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/17 :  14:33:47  Show Profile Send UrSv a Private Message
Han verkar ha rätt trevliga lådor och elementval. Själv skulle jag hemskt gärna vilja bygga USB men med strömdrivning istället för spänningsdrivning.

Jag har dock oerhört svårt att acceptera seriefilter som koncept och det är ju det enda han kör...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/17 :  14:38:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag har inga bra argument på varför...men jag lockas inte alls av Proteus! Vari ligger fördelarna med den?




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/17 :  14:42:21  Show Profile Send UrSv a Private Message
Den har nog inga direkta fördelar som motivation till att byggas. Såvitt jag förstår var det nåt han gjorde i all hast när han inte längre kunde hålla sig från att bygga och dessutom råkade ha lite grejor liggande som väntade på att bli en högtalare.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/08/17 :  14:51:06  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Varför PROTEUS. Jo men den skiljer sig lite från många andra "mainstream" byggen. Kan byggas med två olika filter som bägge har olika fördelar. Den mäter bra och de som byggt den verkar väldigt nöjda. (såklart) Jag har helt enkellt inte hittat något annat projekt som känns lika inspirerande.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/17 :  14:55:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tycker den är för lik Wilson Audio's CUB som jag inte riktigt känner så starkt för. Jag är heller inte för dom skarpa kanterna runt diskanten.

Mainstreambyggena HFLS-1 och ProAc klonen håller jag med om är mindre inspirerande för nån som byggt mycket och länge. Men det borde väl ändå bli roligare än en övervuxen stativare med klara begränsningar i bas/ljudtryck?

Jo...på krigsstigen idag... Sorry, Stefan!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/17 :  14:58:23  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det var just CUB som inspirerade honom och han gillar visst den.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/08/17 :  15:01:13  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Ingen fara, kriga på Har du något bättre förslag? HF-LS1 tänkter jag inte bygga. kloner har jag gjort, det skall vara något skoj och det får givetvis inte låta skit heller.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/17 :  15:05:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag kan bara svara för mig själv...Jag menar - högtalarbygge bör utgå ifrån att man skall uppnå ett mål med konstruktionen. Som vi gjorde med HFLS-1. Som jag gör med bl.a. Quadro.

Man behöver också lite ramar att hålla sig innom: fysisk storlek, pris, estetik, material, etc. Utan detta är det lönlöst att ge förslag.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2004/08/17 :  15:26:36  Show Profile Send mac a Private Message
Har du kollat på Tony Gee's Optimo. Den tycker jag verkar intressant. Hade jag råd, skulle jag nog överväga ett par av dessa. Skulle tro de går på 13-15000 att bygga.

Kolla länken -> http://home.hetnet.nl/~geenius/Optimo.html

Jag har ett par HFLS-1, men är sugen på att bygga något nytt, lite dyrare och bättre. Inte för att jag är missnöjd, utan mest för att jag vill bygga. Sen vill man ju alltid ha bättre och bättre och bättre... Den dag man sitter helt nöjd, ja, vad ska man göra då

/Marcus
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/17 :  15:29:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
TL låda är ju intressant att testa! Däremot är SS's Ring Radiator en dyr rackare.

En variant med ett mindre mellanregister samt basprestanda värd namnet skulle nog ge mer ryckningar...för mig alltså!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/17 :  15:34:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
För f-n Stefan - du har ju ett ljudrum, ett dedicerat ljudrum!

Visst, för stunden kanske det inte är optimalt men nog 17 lär du väl få bukt på de problem som finns där?!? I min värld är det enda som gäller för dig en potent 3-vägare, 8 eller 10 tums bas, 5 1/4 mellan samt en diskant på 1 eller 3/4 tum.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/08/17 :  16:14:38  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Men jag är ju BYGGSUGEN Tycker det är så otroligt skoj att se hur en högtalare växer fram. Tänkte att detta är ett skoj projekt som inte är tokdyrt och som skiljer sig lite från mängden.


läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/17 :  16:15:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tälj en smörkniv då! Färre men bättre högtalare istället! [;D]

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/17 :  16:16:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tälj en smörkniv då! Färre men bättre högtalare istället!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2004/08/17 :  17:10:17  Show Profile Send gustav a Private Message
Håller med Pär,
en rejäl 3-vägare med 10 eller ännu helre 12-tumsbas är det som gäller!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/17 :  17:16:21  Show Profile Send UrSv a Private Message
Varför inte pröva nåt helt annat än konventionen? I en annan tråd pratade jag Bastanis Prometheus. Alla prylar lätt tillgängliga i Svedala i ungefär samma pengar som i "EU-ropa". Skall låta godis och dessutom känsligt:

http://www.bastanis.de/diy/prometheus.htm

Det kommer förhoppningsvis en dag när jag både har pengar och tid över och då skall jag bygga en "klon" på denna. Filtret blir väl inte mycket till utmaning med en konding och ett motstånd...
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/17 :  17:38:08  Show Profile Send Haakan a Private Message
ursv snygg var den då inte :) hoppas den låter bra bara

stefan jag tycker du ska köra...kul med lite annorlunda byggen, samt att den skulle nog se mycket bättre ut med annan finish

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/08/17 :  17:41:12  Show Profile Send jonasz a Private Message
Varför inte en Dennis Murphy design som inte kostar skjortan? Dennis M är lite av "guru" på Madisounds forum och dessa trevägare har fått mycket bra kritik av de som byggt den.

http://murphyblaster.com/content.php?f=MBOW1_3-WAY.html

Består av en Peerless CSX10" bas och en GR Research M130 som mellanregister (tror att han har en version med den nya Seas pappersfemman också ). I diskanten sitter de helt underbara Hiquphon OW1. En högtalare som inte heller blir så väldigt dyr att bygga.

mvh

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/08/17 :  20:55:07  Show Profile Send Dimitri a Private Message
StefanB
Vill minnas att Rejvgudrun byggde ett par Proteus. Han var mkt nöjd. Basen var lite tunn först men det fixade sig, minns inte hur. Har inte sett inlägg från honom på forumet på ett bra tag nu.
Dimitri
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2004/08/17 :  20:57:36  Show Profile Send Wacko a Private Message
Jag har MDF uppkapat till PROTEUS, tänkte oxå sätta ihop den under vintern.
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2004/08/17 :  21:33:29  Show Profile Send gustav a Private Message
En csx tia (csx257) är nog en bra början på en 3-vägare.
Med en bra 5-tummare (tex hds134) och en bra diskant kan man få en hyfsad högtalare utan att ruinera sig.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/08/18 :  07:18:57  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
CSX ???? HDS ????? Vilken tillverkar är det?

Spännande "Wacko". Har du bestämt filter eller kommer du att testa bägge?

Själv börjar jag nu vackla i min beslutsamhet. Proteus är fortfarande lockande men efter lite PM:ande med EngelholmAudio så är jag intresserad av något som liknar VR4jr. Fast då kanske bestående av en lätt modifierad HF-LS1 i toppen och en nykonstruerad bottenlåda.




Men detta blir ju minst lika stora högtalare som mina GALTIS, och de lär också bli lika dyra så då har jag lite tappat grundidén med nybygget.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/08/18 :  07:38:40  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Man kommer alltid på villovägar i sine genomtänkta idéer när man PM:ar med Engelholm.

Angående utseende på Proteus så är Tony's grymt ful...men jag har sett, kan dock inte komma ihåg var, riktigt läckra varianter där man använt massivt trä alt. limträ. Då blir helt plötsligt vinklarna och vråna helballa.

Jag har själv totat ihop en "center" med inspiration av de dubbla slitsarna, i övrigt påminner den mer om närmast ovanstående topp.

http://bildarkiv.hififorum.nu/lucifer/IMGA0053.JPG

Det känns lite tröstlöst att se folk fråga om byggen här, det slutar alltid med HFL...vart tog mångfalden vägen?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/08/18 :  08:56:20  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jo det vore ju därför lite skoj med något annat. ProAc kloner finns det mängder och ach HF-LS1 finns nästan i var mans hem. Visst, det är ju en jättebra och lättbyggd högtalare så det är inget att bråka om, men mångfalden ...... Som sagt.


Det fins lite recensioner och bilder på Tonys sida. Läger in lite Proteusbilder.










läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/18 :  09:16:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
VR4Jr med DX25 och PL14 i toppen. Som basdel kan man göra många olika varianter, men dubbla PL22 eller enkel PL26 hade ju varit minst sagt intressant.

Proteus är ju såååå oändligt djup.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000