HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 RIAA på g, hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/18 :  13:57:30  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag fick ihop mitt lilla bygge idag, ett riaa http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjmaudio/diy_pho5.html.
En sådan med ne5532, tills vidare kör jag med ett datoragg som försörjning. När jag kopplar in det så låter det nästan inget alls, en väldigt svag utsignal som är ganska brusig.

Vet någon vad som kan vara fel?

Tack på förhand för hjälpen.

Euroline - T-Amp - DIY

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/18 :  14:18:37  Show Profile Send UrSv a Private Message
Har du spänning ut från datoraggregatet? De behöver minsta last ibland för att starta. Du kan ju alltid köra med 2 st 9 batterier inledningsvis.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/18 :  17:21:19  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jo jag ade tänkt köra det sedan som slutgiltig lösning men hade inga batterier hemma. Man ska inte ha glättningskondensatorer om man kör på battei väl? De levererar väl redan näst intill perfekt likström?

Jag hade +10,8v, -11,1v ut från aggregatet.

Kan felet vara att IC:n sitter fel i sockeln? Jag kommer ihåg att jag var lite osäker på det.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/18 :  17:24:39  Show Profile Send UrSv a Private Message
En felvänd IC kan mycket riktigt ge problem...skulle nog kolla sånt först.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/18 :  18:12:16  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag testar att vända helt enkelt..

Om jag vänder på den så surrar bara agregatet lite konstigt och ger ca 0,5v ut, fläken går inte igång heller.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/18 :  18:28:43  Show Profile Send UrSv a Private Message
En annan variant är ju att kolla vart man kopplat på spänningen och sedan jämföra med databladet för samma sak. Brinner lite mer sällan...

Tja, nu har du ju kört kretsen på båda håll och kan utgå från att det med stor sannolikhet är en trasig krets som är det nuvarande problemet. Det visste du ju inte innan så ett steg framåt. Nu återstår att försöka hitta det ursprungliga problemet...

Edited by - UrSv on 2004/08/18 18:30:27
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/18 :  18:29:27  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Hur menar du? Att jag ska kolla om jag har kopplat till rätt pinnar?

Jag kollade och allt verkade sitta ok, men jag ska nog dubbelkolla ett par gånger!

När man kopplar in den så måste man vrida volymen i botten nästan för att det ska låta något och då brusar/brummar det väldigt mycket.

Det var en komponent som var lite fel men det var i riaa-korrektionen och när jag fixade det så ändrades nästan inget(som kan höras nu).

Vad kan det mer vara? Kortslutning någon stans? Fel komponent någonstans? Vad ska jag leta efter när jag kollar den?

Euroline - T-Amp - DIY

Edited by - Fisksmisk ola on 2004/08/18 20:17:52
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/19 :  18:27:41  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Hittade ett par småfel när jag kollade igenom det hela, åtgärdade det men då blev utsignlen ännu mindre och... oj nu hittade jag ett till :)

Ska kolla det...

Nej, rättade till det också men inget blev bättre, tyckte mig höra att det brummade lite mer bara.
Jag funderar på om förstärkningen är för låg... kan det vara det det beror på?
R1, R2, R6, och R7 är rätt och rätt värden... Kan det vara fel hur jag har kopplat allt till ic:n?

Är det någon annan som byggt ett sånt här som kanske har haft samma problem?
Jag vet att någon hade problem med ett riaa tills han kopplade jorden på skivspelaren till riaa:n, men det har jag gjort och ingen skillnad blev det, kan det kanske vara fel i skivspelaren? D
en funkar bra annars, men jag märker ingen skillnad när jag kopplar den vanligt till min förstärkare om jordsladden sitter fast eller ej.

Euroline - T-Amp - DIY

Edited by - Fisksmisk ola on 2004/08/19 18:51:00
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000