HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vill bygga nätsladd, vad välja?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/08/18 :  00:19:27  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Nu undrar jag om ni tror att man kan hitta bra kabel och kontakter på t.ex. Elfa för att bygga sin alldeles egen nätkabel. Förhoppningen är naturligtvis att den ska ge ett ljudmässigt förbättrande i min anläggning.

Jag tar tacksamt emot era tips och idéer. Kabeln ifråga måste möta de krav som ställs på nätkablar i Sverige.

Retro låter fint.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/18 :  01:25:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ölflexkabel och kontakter från Clas Ohlson. Nexans Rheyflex YSY 3G1.5 kanske,
http://www.nexans.se/medias/fichier_objet/03115/broschyr_skriv.pdf
Vet inte om privatpersoner kan beställa sånt eller hur mycket som är minsta order.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/08/18 :  07:13:04  Show Profile Send luften a Private Message
Den Nexans kabel som Bernt rekommenderar verkar vara motsvarande som Ölflex Classic 110-CY. Denna har oxo transparent hölje. Jag använder själv denna som nätkabel. En lite mjukare kabel är Ölflex FD-810CY, men elfa har den tydligen inte med transparent hölje.

//air
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/08/18 :  07:40:38  Show Profile Send linnar a Private Message
jeppe72:
Jag tror, ödmjukt, att särskilda elkablar inte förbättrar ljudet.
Har man problem med "brum" kan det löna sig att avstöra kabeln men
då måste man vara säker på att "brummet" inte kommer från kablarna som
går inne i väggen och de är betydligt svårare att avstöra vid källan.
Däremot kan man ju bygga speciella kablar för att dom är så himla snygga
och det är ett argument lika bra som något annat.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/08/18 :  08:31:32  Show Profile Send time a Private Message
Linnear, prova en bra nätkabel och du blir förvånad men jag tycker också det är fel ände att börja. Kabeln fungerar naturligtvis som ett (dubbelriktat) nätfilter och det finns andra lösningar är effektivare men dyrare. Kabeln ingår egentligen i signalvägen eftersom det förstärkaren gör är att modulera nätspänningen

Lämnat forumet
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/08/18 :  10:10:47  Show Profile Send linnar a Private Message
time:
Jag skall testa olika kablar lite längre fram.
Eftersom jag inte vill dra ämnet "off-topic"
får detta svar räcka så länge.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/08/18 :  14:34:53  Show Profile Send orthanc a Private Message
Jag använder Maskinkabel TYP 10 JZ CY & OZ CY Hedtec

Konstruktionsnorm: Ledare: IEC 60228 class 5
Ledarisolering: VDE 0207-4
Skärm: Förtent flätad koppar 85 -+5% täkning.
Mantel: VDE 0207-5
Märkspänning: 300/500 V
Provspänning: 4 kV
Brandklass: IEC 60332-1.
Temperaturområde: Flexibel förlgd: -5°C - +70°C
Fast förlagd: -30°C - +70°C
Max ledar temperatur: +70°C
Böjradie: Flexibel: 20 x Ø
Fast: 6 x Ø



Konstruktion
1 Ledare: Fintrådig blank koppar
2 Ledarisolering: Svart PVC med nummermärkning, Typ JZ med en grön-gul part i det yttre lagret, Typ OZ alla ledare svarta med nummermärkning.
3 Innermantel: Grå PVC
4 Skärm: Flätad förtent koppar
5 Yttermantel: Transparent PVC, olje-, bensin- och kemikaliebeständig kvalitet


Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/18 :  14:54:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det här med skärmen är intressant. Det är ganska svårt att hitta kablar med järnskärm, järnet filtrerar precis som ferrit.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/08/18 :  15:05:54  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Bernt, vilka kablar har järnskärm? ska det vara bättre?

orthanc, var får man tag på den kabeln?

Har ni som byggt egna kablar upplevt någon förbättring av ljudet?

Tack för alla tips hittills!

Mvh Jesper

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/18 :  15:08:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mitt förslag till kabel har järnskärm. Prova med magnet på någon liknande köpekabel, det är intressant.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/08/18 :  15:23:39  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag får en liten känsla av att du provat med en magnet på diverse köpekablar och funnit att de dras till magneten. Varför de med stor sannolikhet har en skärm av järn. Stämmer det?

Jag var på Nexans hemsida men fattar inte riktigt var jag ska gå vidare?!

Ölflex kabeln på Elfa är i allafall snygg men det är ju effekten jag är ute efter. Jag vill kunna knåpa ihop en kabel som ger ljudförbättringar.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/18 :  16:02:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Länken ovan går till Nexans katalog. Har du Adobe Acrobat installerat så ser du artikelnummer och beskrivning av kablarna när sidan laddats.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/08/18 :  18:21:11  Show Profile Send orthanc a Private Message
jeppe72: Köpte den av den installationskille. Tror att han hade köpt den genom elektroskandia.
Har gjort klart förgreningsdosorna nu.
Blev biltemas

fimpade kabel bytte ut den mot den jag köp på lösmeter och sedanblev det

samt lite krumpslang från Clas i sjön.

Tänkte nu att jag skulle få till nätkablarna. Men har dock inte hunnit köpa
några hylsproppar.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/08/20 :  19:54:15  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Kände mig utmanad av times uttalande ”Kabeln ingår egentligen i signalvägen eftersom det förstärkaren gör är att modulera nätspänningen”.

Jag har funderat en tid på vad nätkabeln har för funktion i sammanhanget och anammat en liten teori. Jag skulle vilja testa den här på tråden och höra hur ni andra ser på saken. Ok?

I de flesta nätdelar finns konventionell likriktning med dioder, reservoir-kondensatorer, resistanser och/eller induktanser samt filterkondensatorer. Laddningsströmmarna till reservoir-kondensatorerna består av mycket höga strömpulser med oftast mycket kort varaktighet. Strömpulserna genererar ett otroligt brett spektrum av övertoner, långt upp i MHz-området. Ju snabbare dioder, desto vassare pulser och desto värre spektrum. Detta spektrum är grymt störande och sprids såväl inåt i förstärkaren som utåt på nätkabeln. Nätkabeln fungerar som radioantenn för dessa störningar. (Ni som har en gammal lång- eller mellanvågsradio med ferritantenn – håll den intill slutstegets nätkabel och lyssna…)

Min lilla teori bygger på följande resonemang: Dessa störningar strålar ut från nätkablen på varje apparat. På samma sätt som nätkabeln fungerar som sändarantenn, fungerar den också som mottagarantenn. Nätkabeln fångar alltså samtidigt upp störningarna från de andra apparaterna och transporterar dem vidare till den interna ljudelektroniken. Slutsats: De olika apparaternas (cd-spelare, försteg, slutsteg osv.) nätdelar stör varandra.

Med undantag för byggen där nätdelen är korrekt designad och dimensionerad (förekommer sällan i kommersiella produkter) är dessa störningar hörbara. När man då byter till en ”bra” nätkabel kan hörbara förbättringar uppstå. Det beror då, enligt teorin, inte på att den har magisk olja mellan ledare av okända legeringar och ett esoteriskt dielektrikum. Nej, det beror på att de fungerar uselt som radioantenn!

Kanske är det därför Bernt når framgångar med skärm av järn? Kanske är det därför jag själv når framgångar med vanlig sketen EKK flätad så att kapacitanser och induktanser begränsar bandbredden till åtminstone i närheten av audio-området.

Alltså, ni som inte kör batteridrivet – använd nätkablar som fungerar jättedåligt som radioantenner. Jordad skärm är ett grepp. Dåliga högfrekvensegenskaper ett annat.

Dessutom tror jag lite grann att om man hör skillnad mellan nätkablar, ja då finns det utrymme för förbättringar i nätdelen. Kompromisser ni vet...

Vad tror ni – kan man resonera så här? Eller är jag ute och cyklar?

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/20 :  21:37:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tror det ligger mycket i vad du skriver Lenn Art. Jag ska gärna tillägga att det inte är särskilt stora skillnader, men jagar man varje uns prestanda så spelar ALLA komponenter roll.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/20 21:39:27
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/08/20 :  23:06:09  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Tack Bernt. Vi glömmer så lätt bort att det vi lyssnar till är kombinationen av flera komponenter, och att de dessutom påverkar varandra ibland. Kedjan är inte starkare än...


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/08/21 :  08:13:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Lenn Art,
det du skriver är säkerligen en del av svaret, men det är nog precis som du också skriver "Vi glömmer så lätt bort att det vi lyssnar till är kombinationen av flera komponenter". Så varför förenkla ditt resonemang ovan till enbart antennteori och EMI/EMC?

Materialen och geometrin i kabeln påverkar bandbredden i den och därmed påverkas de korta strömpulserna som en kraftkabel utsätts för. Därmed ser kraftaggregatet en förändring i den inkommande strömmen när kabeln byts. Det blir följdaktligen en kombination av externa och interna parametrar som gör att kabeln påverkar sin omgivning och den komponenten den är kopplad till.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2004/08/21 :  10:44:01  Show Profile Send anders a Private Message
Kabeln påverkar säkert, men nätfiltret borde påverka så mycket mer! Har ni lyckats höra eller mäta några skillnader mellan olika strömkablar då de används i apparater med normala nätfilter?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/08/22 :  00:39:27  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Pac: Du har helt rätt. Jag ville dock testa ”antennen” som bild för att förenkla resonemanget.

Min avsikt är att uppmuntra till fokus på kraftaggregatet och dess störningsskydd. En rätt använd skärm på nätkabeln fungerar bra som störningsskydd men sträcker sig bara till vägguttaget...

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2004/08/22 :  13:02:33  Show Profile Send Bardis a Private Message
Flätade en nätsladd nyligen med gott resultat
Har tidigare provat Svalanders signalkabel. Med gott resultat.
Den består av en fyrflätad lackisolerad koppartråd diameter 0.1mm.

Hittade en rulle lackisolerad tråd med diametern 1.4mm när jag städade källaren.
Fick iden att göra samma fyrfläta men med denna grövre tråd till nätet. Sagt o gjort. Skruvade fast Clas Ohlsons kontakter i ändarna.

Den hörbara skillnaden blev mycket större än med signalvarianten. Ljudbilden öppnades upp radikalt

Hanteringsmässigt är kabeln ganska styv. Det är en fördel då det går att böja till så den hamnar långt från signalkablar o dylikt.
Men man bör nog inte koppla den i och ur för många gånger.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/08/22 :  14:49:45  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Är kabeln du använt "nätspecad"? Tänkte på brandrisk/effekttålighet osv. Går mer ström än man tror i nätkablar.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2004/08/22 :  16:03:39  Show Profile Send Bardis a Private Message
Kan man linda transformatorer på flera hundra volt med sådan tråd kan man göra en nätkabel!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/08/22 :  17:20:12  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Hittade en rulle lackisolerad tråd med diametern 1.4mm när jag städade källaren.
Fick iden att göra samma fyrfläta men med denna grövre tråd till nätet. Sagt o gjort.

Det känns som om lackisolerad tråd pga den tunna lackbeläggningen inte bör användas som nätsladd. Men det kanske finns lackisolering som är godkänd för 250V~?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/08/22 :  19:15:27  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Bardis: Mellan varv som ligger intill varandra i en transformator har du bara någon eller några enstaka volt - inte flera hundra!

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2004/08/22 19:16:40
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/22 :  20:35:42  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det finns lackisolering som "tillfälligt" klarar flera hundra volt, men inte i längden. Ingen lackisolerad tråd är godkänd för läggning fritt åtkomlig.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/08/22 :  22:33:43  Show Profile Send pak a Private Message
gör en tnt fläta då.den låter i alla fall inte dåligt till min cdspelare-mycket bättre än supra lorad!jag upplever stor skillnad i alla fall.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000