HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spelglädjen är bortblåst
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nyberg
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/08/14 :  17:03:55  Show Profile Send Nyberg a Private Message
Har en anläggning bestående av Rotel RA-01, Dynaudio A42, Rega Planar 3 och en cambridge cd-spelare. Problemet är att när jag spelar vinyl låter musiken vasst, avslöjjande och oengagerande (förstås beroende på att jag spelar mycket musik från 60- och 70-talet där inspelningarna från början är av mindre bra kvalitet).
Jag har därför bestämt mig att byta ut Audience 42'orna till ett par med lite varmarme ljud.
Tänkte be om tips på några stativarmodeller med varmare ljud som är värda att kolla upp (i prisklassen 2500-4000:-).
Jag föredrar spelglädje framför detaljer.
Tacksam för tips
/Nyberg

Edited by - Nyberg on 2004/08/14 17:23:30

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/14 :  17:21:25  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej Nyberg
Blir lite fundersam på dina intryck. Dynaudio 42 vassa.... Av det jag hört av denna högtalare så är vasshet det sista jag kommer att tänka på. Generelt så låter Dynaudio högtalare bättre med kraftig elektronik än "lagom" elektronik. Men du upplever inte ljudet alls så här när du spelar CD-skivor För så här på rak arm så kommer jag inte på någon stativare som har ett klart mörkare ljud än dina Dynaudio, någon annan kanske har något tips
Har du testat någon kraftigare förstärkare, jag personligen tycker att Roteln är i klenste laget till 42orna.
Sen när det gäller skivspelare så kan jag ingenting, förhoppningsvis så kan någon annan ge dig råd angående den.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Nyberg
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/08/14 :  17:44:45  Show Profile Send Nyberg a Private Message
Tackar för ditt svar FBK
Det mesta jag spelar på cd'n låter suveränt.
Men när jag spelar gammal vinyl typ Stax och Motown känns det som att Audience 42'orna avslöjjar inspelningarnas brister instället för att göra musik.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/14 :  18:07:46  Show Profile Send Haakan a Private Message
som vanligt finns det enligt mig bara en högtalare i den prisklassen som har "spelglädje" quad 12L...å nej jag representerar inget företag...dra å lyssna på dom du lär bli mer än nöjd

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/08/14 :  18:10:59  Show Profile Send Ayn a Private Message
Om det låter suveränt när du spelar CD, men inte när du spelar vinyl, så känns det lite mer logiskt att ta sig en funderare på om vinylspelaren verkligen gör sitt jobb rätt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/14 :  18:37:43  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Om det låter bra när du spelar CDn och/eller välinspelade vinyler, så är det väl inte så bra att byta högtalare? Risken är ju stor att bra inspelningar och CDn kommer att låta knas. Är det inte bättre att frsöka anpassa till just dom inspelningar som låter knas, anpassningar som man kan slå av och på efter behov/humör? Flera fina alternativ finns:

- Rör-RIAA (lägger till lite behaglig dist, i alla fall om du använder "rätt" koppling. Det går att bygga mycket lågdistande rör-grejjor också, om man vill och har kunskapen).

- Parametrisk EQ

- Vanliga tonkontroller (som tyvärr ofta är felkonstruerade och därför oanvändbara, jag känner inte till hur det är med din förstärkare)
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/08/14 :  18:37:52  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ayn

Håller med, det är nog vinylsvarven som bör bytas

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/14 :  18:51:11  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Köp en Shure V15VxMR så löser det sig.

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/14 :  18:53:02  Show Profile Send Blue a Private Message
Och jag har då svårt att tro att Rega Planar 3 i sig skulle vara problemet (en allmänt erkänd hifiklassiker i sin prisklass), om det inte är ngt seriöst fel med den. Men vad har du för pickup? (den påverkar ju vinylljudet väldigt mycket). Och kan det vara så att pickupen är "slutspelad"? Har du kollat så att pickupen är korrekt monterrad och att tonarmen har rätt inställning (sådant påverkar också ljudet)? Slutligen vet jag inte hur pass bra RIAA:n på din förstärkare är, med ett separat steg som uppgradering kan du säkert få en förbättring framöver - men kolla först så att problemet inte ligger i något av ovanstående tycker jag.

PS. Jag kör själv med Rega P3 och Rega Elys-pickup med ett (enligt mig) klart godkänt resultat!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/14 :  20:09:59  Show Profile Send lasselite a Private Message
Håller med herr Fiasco, två fel gör inte ett rätt! Köp hellre en RIAA som är lite "luddig" i ljudet. Vore ju synd att sabba alla andra skivor för att få några få att låta bra. Eller ännu hellre någon form av EQ för att kunna ändra hej vilt Finns några som passar din budget. Använd sökfunktionen.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/08/14 :  20:30:51  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag har också en Rega Planar 3, och hade förut rätt jobbig och vass diskant när jag körde med först Ortofon OM-10 följt av en Linn K5. Bytte sen ut till en Grado Black, och det gjorde susen! Vinylen har iofs fortfarande inte en chans mot CD i mitt system, men nu är det iaf helt klart njutbart att lyssna. Så jag skulle nog också tro att det är pickupen som är boven i ditt fall.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/14 :  23:12:09  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Håller med de flesta. Byt ut signalkällan, inte högtalarna!

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/14 :  23:21:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
HFLS-1.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/14 :  23:25:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Att vinyl låter vasst tyder på distorsion. Och eftersom CD tydligen låter OK så härrör ju disten från riaa-steget eller komponenterna innan. Skiva, nål, pickup, verket, inställningar, kablage. En del riaa-steg låter enligt min mening nästan straffbart dåligt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/14 23:33:39
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/14 :  23:51:57  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Skriver under på "Bernt Jansson":s inlägg.

När det gäller vinyl så är det tokviktigt att allt från tallrik till RIIA är av god kvalitet.


Edit
Och givetvis inspelningskvalitet men så långt går jag inte i "audiofil-djungeln".


Edited by - Gerhard46 on 2004/08/14 23:53:00
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/15 :  02:29:02  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Du kan nog inte hitta bättre högtalare än 42'orna i den prisklassen. De är avslöjande, men vilket ljud för de pengarna de kostar.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2004/08/15 :  02:35:09  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Håller med några av föregående talare, det är nog inte högtalarna som är problemet. Byggt på erfarenhet så tror jag att ett byte av franförallt pickup och även på sikt vinylspelare, så hittar du nog hem.
Jag har då förutsatt att du har en relativt enkel pickup, men satsa på en MM i 3-4000 kronors klassen och på sikt även en ny tonarm, förmodligen så innebär detta sannorlikt även skivspelarbyte.
Jag köper själv en hel del beg viniyl från 60-70 tal, och jag har god erfarenhet av Dynaudio, och vågar nog påstå att ditt problen sitter INTE i högtalarna, utan med största sannorlikhet i signalkällan d.v.s din skivspelare.
Många av vinyl inspelningarna från 60 och 70 tal är hästlängder bättre än det komprimerade skräp som ges ut på CD idag, Tyvärr så bryr sig de flesta musikkonsumenter idag inte sig om kvalité, utan det skall låta "häftigt", gärna mycket "bas".

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2004/08/15 02:41:35
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000