HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audioquest King Cobra signalkabel - info tack!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/14 :  11:57:57  Show Profile Send forstheim a Private Message
Hade egentligen tänkt införskaffa en Clou Cable Red Jaspis signalkabel för att använda mellan CD-spelare och förstärkare. Men butiken hade inte den hemma och föreslog att jag skulle prova King Cobra från Audioquest istället. Eftersom det var okej att byta till en annan kabel om jag skulle vara missnöjd med Cobran gjorde att jag slog till. Karaktärsbeskrivningen av kabeln som försäljaren gav mig + att Cobran skulle ha fått 5 stjärnor i What HiFi gjorde väl också att det kunde vara värt att testa kabeln.

Nu har jag själv också lyssnat på den (ihop med NAD C542 & C352) och tycker försäljarens beskrivning stämmer ganska bra; neutral, detaljerad, "torr" och fast bas samt lite mjukare diskant. Köpet känns alltså ganska bra..eller tom mycket bra!

Nu till saken..

Jag skulle vilja höra era erfarenheter och annan info om kabeln. Jag har sökt lite på nätet men tycker inte jag hittar någonting där. Exempelvis har jag inte hittat några tester av kabeln från magasin som HiFiChoice eller WhatHiFi. Om den fått 5 stjärnor av What HiFi borde det finnas någon info om detta ute på nätet tycker jag.

Hur står sig annars Clou Cable Red Jaspis (som jag ju egentligen hade tänkt köpa) mot King Cobra tror ni?

Edited by - forstheim on 2004/08/14 12:01:09

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2004/08/14 :  12:14:31  Show Profile Send yudansha a Private Message
Har kört en del med King Cobra som jag tycker är alldeles förträfflig i prisklassen. Håller med om beskrivningen, men tycker att diskanten är mycket klar och välupplöst (vet inte vad du menar med mjuk!?), precis som andra register.

/Henrik
Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/14 :  12:26:18  Show Profile Send forstheim a Private Message
Med mjuk menade jag "icke vass".. . En positiv egenskap alltså (även om jag förstår att du kanske tolkade det som en svaghet hos kabeln).

Jag håller med dig om att diskanten är klar och välupplöst. Däremot tycker jag ibland att "botten" kan låta något "grötig". Vet inte om det är för att kabeln inte riktigt är inspelad ännu eller om det är min ganska så nyinköpta NAD C542 CD-spelare som inte kan prestera bättre i det registret. En tredje orsak kan vara att jag än så länge lyssnar i hörlurar genom hörlursuttaget på min NAD-förstärkare..
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/08/14 :  12:40:03  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Har haft den i ca 6mån......kan bara hålla med yudansha om att den låter väldigt bra i diskanten....en trevlig kabel i sin prisklass.

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/14 :  14:43:12  Show Profile Send Blue a Private Message
Personligen känner jag att det borde vara ganska svårt att höra skillnader mellan kablar överhuvudtaget - om man lyssnar med lurar kopplade till ett hörlursuttag från en hyfsat billig stärkare, men det kanske man kan.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/08/14 :  16:13:11  Show Profile Send pewe a Private Message
Har King Cobra själv, instämmer i beskrivningen ovan också. Dessutom känns den lätthanterlig; "ej för styv" samt är ganska snygg!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/14 :  16:26:31  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag jämförde Red jaspis med AQ Coral en gång i tiden och enligt mig var AQ Coral bättre på precis allt. Och av det jag har hört av den nya AQ-serien (Panther, Cheetah och någon högtalarkabel), så sitter du säkert med din King Cobra.
Och när du själv tycker den är riktigt bra, så finns det väl ingen anledning att börja fundera på vad andra tycker..

quote:
att Cobran skulle ha fått 5 stjärnor i What HiFi gjorde väl också att det kunde vara värt att testa kabeln.


Detta är iofs inte något man ska hänga upp sig på. De ger full pott till var och varannan produkt hela tiden.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2004/08/14 :  17:14:14  Show Profile Send yudansha a Private Message
King Cobra är för övrigt ganska mycket bättre än Coral, och ligger snarare på samma nivå som Python i den tidigare serien.

/Henrik
Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/14 :  21:49:45  Show Profile Send forstheim a Private Message
Tack för era inlägg!

Att höra skillnad på olika kablar tycker jag inte är så jättesvårt faktiskt - inte ens med hörlurar. Att det sedan kanske är ännu enklare om man lyssnar via högtalare är en annan sak. Men det är klart..den som inget vill höra hör heller ingenting..

Att jag ville höra era åsikter om kabeln var för att jag helt enkelt ville få svart på vitt vad det är jag egentligen har köpt för någonting (hittar som sagt ingen vettig info på nätet). Jag tycker den låter väldigt bra, men eftersom jag inte har jämfört med andra kablar kanske det finns kablar där ute på marknaden som är ännu bättre (för samma peng). Har ni aldrig varit med om att ni har tyckt en produkt låtit bra..och sedan när ni A-B testat mot en liknande produkt i samma prisklass så har ni fått revidera era tidigare uppfattningar en aning!?

Ps: Nu ska jag förresten göra en lyssning genom ett par lånade golvhögtalare; Mission 753. Det ska bli trevligt!




Edited by - forstheim on 2004/08/14 21:54:58
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000