HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pickup, men vilken?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2004/08/13 :  13:00:24  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Hej alla,
Efter en lång och skön semester i Italien är man så tillbaka i regnet. Tur att det finns hifi att trösta sig med. Nu har ju även mina förstärkare och högtalare anlänt, men mer om det senare...

I våras köpte jag en begagnad skivspelare, en Sota Sapphire med en Rega RB250 arm. Det jag är osäker på är pickupen. Är det en Audio Technica OC9 så är det jättebra för då är det ju en MC-pickup Problemet är att jag inte är säker, och jag kan inte mäta den då jag inte har instrument. På MM-läge tycker jag att den låter platt och tunt (Thorstein Bergmans röst saknar helt djup och klang). På MC-läge låter det kanske lite, lite för högt. Det är möjlgit att man kan förnimma lite distortion, men jag är ingalunda säker för anläggnignen är inte intrimmad och jag kör med en billig förförstärkare.

Här kommer lite bilder på pickupen. Jag hoppas att någon kan hjälpa mig att identifiera den.


If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/13 :  13:36:23  Show Profile Send Blue a Private Message
En Audio Technica är det ju definitivt, men vilken modell har jag inte koll på. (Antar att du har kollat deras hemsida och så?).

Om det är en MM- eller MC-pickup bör vara lätt att avgöra: En MM-pickup genom MC-ingång låter verkligen helt sjukt - dovt, grumligt, outputen blir mycket låg (och inte alls "för hög"). Av det du beskriver bör det alltså vara en MC du har kommit över.

Den avgörande frågan är ju: Tycker du att det låter bra? En viss liten "distorsion", (som alltså inte är något "fel" på produkten utan snarare ett kännetecken för vinylformatet) kan man nog uppleva om man jämför vinyl med cd, men detta upplevs ju av många, inklusive mig själv, som positivt. Är det däremot en verklig distorsion du pratar om, dvs att tonerna "spricker", så är det förmodligen antingen så att 1) pickupen är sliten eller 2) inställningen på MC-steget matchar inte pickupen.

Ett tips kan vara att ta med pickupen till en butik som är duktig på vinylspelare, eller skicka en bild till t.ex. Vinylbutiken i Sthlm. Dom är mycket kunniga och trevliga att ha och göra med!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2004/08/13 :  13:48:11  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Tack Blue,
Jorå jag har kollat på ATs hemsida (och på en del andra sidor) men den ser inte riktigt ut som en OC9 så jag är osäker. På försteget (ett Audio Pro) finns en omkopplare MM/MC på baksidan. Av din beskrivning får jag nog anta att det är en MC-pickup, men frågan är vilken... Jag ska ta dig på orden och kontakta Vinylbutiken.

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/08/13 :  15:13:44  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Sture99: Går det att ta av nåklen???Då är det med stor sannolikhet en MM.

//Henrik

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/08/13 :  15:28:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Min MC-pickup är väldigt känslig på lasten. Det spricker i diskantområdet om det är det minsta felmatchat.

Men Blue, inbyggd distorsion i vinylformatet??? Du kan inte hänvisa till var det finns mer att läsa om det alternativt var du snappat upp den informationen?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2004/08/13 :  15:40:20  Show Profile Send KentTomas a Private Message
Det är ingen Audio Technica det är en Linn pickup.
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2004/08/13 :  15:41:01  Show Profile Send Thor a Private Message
Vet heller inte exakt vilken modell det är, men det är absolut INTE en OC9. Tror jag har en gammal Audio Tecnicha broshyr hemma där den kan finnas med, kollar när jag kommer hem.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/13 :  15:45:58  Show Profile Send Blue a Private Message
Pac: Nja, jag uttryckte mig kanske lite konstigt. Det jag menar är att om man är en ovan vinyllyssnare (men van cd-lyssnare) kan jag tänka mig att man kan uppleva vinylljudet som lite "orent".

Detta beror ju då ofta på småsmuts på skivorna och/eller nålen, men även vid helt ren utrustning finns ju en ganska stor ljudmässig skillnad mellan cd och vinyl, eller hur (vilket man kan diskutera i evighet)? CD:n låter mer klinisk, välpolerad, medan vinylen låter tja... mer enkel, närvarande och kanske (här vet jag att många vill säga emot mig) dynamisk! Och det är i denna skillnad jag menar att den ovane vinyllyssnaren kanske kan uppfatta det som "distorsion" i ljudet, även om det ju inte handlar om en verkligt mätbar, "teknisk" distorsion (vilket man förstås vill ha så lite av som möjligt).

Jag pratar alltså bara om subjektiva upplevelser som jag kan tänka mig att folk kan ha... och inga mätningar eller sådant. Är du med? Eller har du en helt annan uppfattning i frågan?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/13 :  15:48:20  Show Profile Send Blue a Private Message
KentTomas: Woops!!! Ja det har du nog rätt i va? Har Linn och AT förvirrande lika loggor eller varför kände jag mig så säker på att det var en AT? Mysko...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Rutger
Member

135 Posts

Posted - 2004/08/13 :  16:25:27  Show Profile Send Rutger a Private Message
Tycker den ser ut som en typisk MM - kan det vara
annat med en sådan där noskon?? Vidare ser nålarmen
lite grov och enkel ut så kanske är det en Linn MM
från de lägre prisklasserna.

Tydligen fanns någon Linn MM som hette Basik. Så många
gula kan väl inte ha funnits? Några hittade ord om den:

Basik
Description: moving magnet. Initially a 'freebe' cartridge given away with LVV and LVX arms. Later improved in the yellow bodied version.
Date of introduction: . Yellow Basik 1983.
Price : 13 pounds (1984)
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/13 :  17:04:49  Show Profile Send Blue a Private Message
Verkar som att saken är avgjord alltså, en Linn Basik MM-pickup (tillverkas inte dom fortfarande förresten?). Och jag håller med, utseendet är typiskt MM.

Det som är skumt är att som Sture99 beskriver det verkar det som att den funkar bättre genom MC-ingången än MM-ingången. Min erfarenhet säger att det verkligen låter helt koko om man kör en MM-pickup genom MC-ingång, medan det ofta låter ganska tyst (men inte lika koko) om man kör en MC genom MM-ingång?

Eller har ni andra erfarenheter?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/13 :  18:24:40  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Tillverkade inte Audio Technica vissa Linn pickuper? Eller vem var det som gjorde det?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2004/08/13 :  18:28:48  Show Profile Send Thor a Private Message
Är nog flera olika tillverkare som gjort/gör pickuper åt Linn, jag vet att AT-nålar passar på bl.a. K9:an.
Go to Top of Page

Bonkster
Member

61 Posts

Posted - 2004/08/13 :  22:09:37  Show Profile Send Bonkster a Private Message
Linn Basik är iaf enligt h&m en Audio technicha AT-93, det verkar dessutom rimligt med tanke på att den
ser precis likadan ut som min AT-95 (fast annan färg & logga).
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2004/08/16 :  12:44:36  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Tack för alla svar. Det mest sannolika verkar ju vara att det är en Linn eftersom jag inte hittade någon exakt likadan på ATs hemsida. Jag ska kolla om det går att ta bort nålen så jag får bekräftat att det är en MM.
Håller f.ö. med om att det är helskumt att den låter bättre med omkopplaren på MC, men det kanske har kopplingar till att nålen är så dålig, eller inställningarna i övrigt så illa gjorda att den låter illa i MM-läget.
Jag måste nog lämna in hela skivspelaren för kontroll och inställningar...


If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/08/16 :  13:14:30  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Är helt säker på att den är en Linn Basik. Ägde en själv när jag hade den på en skivspelare som hette Oak med en Rega RB250 arm omkring 1985. Tror inte att de har gått att köpa sedan 1987. Modellen ersattes av Linn K5. Som jag minns det spelade pickupen ganska oupplöst utan att ta hänsyn till detaljerna i musiken. Tror att pickupen kostade runt 300 kr.
/Johan
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/08/16 :  18:15:35  Show Profile Send MartinX a Private Message
Detta är inte en Linn basik, jag har en sådan i byrålådan och den ser annorlunda ut. Jag bytte nål på den en gång och då passade en AT95 nål, handlaren rekomenderade denna iställer för linns nål eftersom AT nålen hade elliptisk slipning och enl honom därför var bättre än en rund orginal nål.

Jag skulle tippa att är en lite dyrare Linn variant K5 eller K9 skivspelaren verkar lite för ambitiös för att bara ha en basik. Den är sannolikt tillverkad av Audio Technica, Jag tror den har gått ur produktion det kan vara svårt att få tag på en reservnål

Det är nog en Linn K5 titta på bilden längst ner i annonsen

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=3283&item=5710762171&rd=1&ssPageName=WDVW

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2004/08/16 18:26:09
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/16 :  19:02:49  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag har en K9, den är i grå plast.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/16 :  22:28:58  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Min gamla Linn Basik såg ut så där.
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/08/17 :  08:34:36  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Jag kan minnas fel. Har för mig att MM pickuperna Basik och K9 från Linn var oranga till färgen först . När K5 kom i grått blev även K9 grå. K18 tror jag var röd. Det var vanligt att en spelare med en RB 250 arm hade en Linn Basik på den tiden. På de bättre Rega RB 300 armarna brukade det ofta sitta en K9 på eller något motsvarande.
Go to Top of Page

Per23
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/08/19 :  21:09:54  Show Profile Send Per23 a Private Message
audio tecnica har gjort pickuper till linn
men det är linns logga på den på bilden
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000