HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi i Beijing och Shanghai?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/08/01 :  11:20:28  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Hej på er. Om fyra timmar reser jag till Kina igen. Är det nån som vet vart man kan köpa "bra" hifi i ovanstående två städer?

Ska köpa med mig hem en cd-spelare denna gången. Senast köpte jag två Vincent Sp-t100 monoblock - de är så här bra

Tacksam för svar och gärna lite förslag på roliga cd-spelare. Är "Da vinci" en bra cd-spelare?

MVH Lasse

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/08/01 :  12:28:27  Show Profile Send ILLY a Private Message
Det finns en viss "nurfen" här på forumet som äger en sådan och är mycket nöjd med den. kolla denna tråden:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25884&whichpage=2

Det enda jag kan uttala mig om är att den är förbannat snygg och verkar vara prisvärd. Kul detalj med "flygel-locket" också.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/08/16 :  09:36:21  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Sådär ja... Då var man hemma igen efter äventyr i Beijing, Xian, Shanghai och andra trevliga platser i Kina. Tänkte att jag skulle koppla in alla häftiga hifi-prylar som jag köpte i Kina. Det gick väldigt snabbt! Hittade ingeting alls som var intressant. Jamo hade lite affärer, likaså CAV (upptäckte dock att det stod för "computer audio video") och deras prylar var inte särskilt tjusiga.

Aurum Cantus, Sheng ya och alla de andra kinesiska "hifi-märkena" lyste med sin frånvaro... Får väl ta mig till Hong Kong igen snart och handla i höghuset med enbart hifi i Mong kok.

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/16 :  10:05:50  Show Profile Send nurfen a Private Message
Jag ska meka sönder Da Vincin i eftermiddag så kan du få se innandömet också.. Definitivt en bra CD-spelare!

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/08/16 :  11:06:41  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Nurfen - det ser jag fram emot. [=)]

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/08/16 :  13:23:03  Show Profile Send molsson a Private Message
Vänta lite nu. Ta inte sönder den innan jag har hunnit lyssna på den.... ;)

No hay banda!!
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/08/16 :  13:40:25  Show Profile Send mus a Private Message
Jag var också lite förvånad att man i Beijing inte hittade några av de kinesiska märken vi känner till här hemma, den enda stereobutik jag sprang på var en B&W i ett shoppingcenter. Men det var ok för där fick jag lyssna till en råmande ko genom ett par B&W 800 drivet av ett femkanalers Rotel!
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/17 :  02:56:38  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
En av mina kollegor köper samma prylar som COEM och de andra nätbutikerna säljer i Peking. Priserna ligger lite under näthandlarnas på vissa saker, och över på andra. Min ShengYa S-10 kostade ca $15 mer i affären än vad nysound.com tar. I morgon kommer mina nya högtalarekablar från Kina, Xindak FS0.5 till det trevliga priset $90 för 2,5 meter, $99 på nysound.com.
Själv hoppas jag att det blir en resa till Peking med jobbet i höst. Lite nya kläder och stereo prylar behövs alltid.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/17 :  09:13:52  Show Profile Send nurfen a Private Message
molsson, den verkar ha klarat sig. Ska ringa dig men jag har en del att göra nu, åker bort ett par dagar nu men sen så!

theboyonthemoon, här har du: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31661

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/08/17 :  09:46:11  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
LarsTokyo, du kan inte ordna fram en slags adress till denna/dessa återförsäljare i Beijing? Kommer åka dit snart igen nämligen. MVH Lasse

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/17 :  12:01:54  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Skicka ett PM till mig och påminn mig.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/08/17 :  14:32:29  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Nurfen - det ser väldans bra ut tycker jag (som inte har en aning om vad det är jag ser...). Vad jag förstår så är du i alla fall nöjd med spelaren?

MVH Lasse

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

kenxi2
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/08/18 :  01:01:17  Show Profile Send kenxi2 a Private Message
theboyonthemoon: Vad synd att du missade de butikerna som finns i Peking! De r inte lätt att hitta men de finns!!

En förklaring: om man besöker Stockholm och hamnar i NK eller Åhléns, då hittar man några Hi-fi, förmodligen Sony, Pioneer, eller B&O. Men NAD? Musical Fidelity? Dali? Thule? Rotel? HK? Nada! Absolut inte i NK, Åhléns, eller Coop Konsum. Kan man dra slutsats att Stockholm saknar riktigt hi-end boutique? En "casual visitor" kanske gör det. Men om du har hittat Reference Audio, Hifiklubben, eller Sontec, så kanske får du en annan bild. Jag måste säga alla dessa ställe är inte lätt att hitta, om man inte läser svenska hi-fi tidskrifterna...

Detsamma gäller även i Peking.

En annan anledning till att det är svårt att hitta en bra hi-fi boutique i Peking är att den kinesiska hi-fi marknaden just nu befinner sig i lågkonjunktur! Idag så är AV, hemmabio, och karaoke (!!hemskt va?) som gäller. Bland de die-hard audiophille som är kvar, vill många av de (>50%) köpa importerad hi-fi med internationellt namn som är en symbol för god smak, eller hög status, eller pga den generella saknanden av förtroende för inhemska produkter.

Dessutom har många kinesiska tillverkare helt enkelt valt att inte sälja deras produkter i den inhemska marknaden, dels för att undervika priskrig, dels för att koncentrera sig och göra name-branding i den internationella marknaden. Om man tittar in i de kinesiska tillverkarnas hemsidor, ser man ofta att vissa produkter är enbart for export. Och det är bara efter en intensiv protest från inhemska audiophile har de börjat att sälja dessa produkter inom Kina.

Men återförsäljare i Peking Finns!! Om du åker dit igen, kan du PM mig så skickar jag dig adresserna. En tips: den absolut största hi-fi marknaden finns i den södra kinesiska staden Guangzhou (Canton), ca 200 km från Hong Kong. Priser där är också den biligaste. Marknadsplats i Canton heter Hai-Yin Center. Men när du handlar i Kina, bör du ALDRIG glömma fråga om rabbat, vilket i genomsnitt ligger på 10-30% beroende hur mycket du handlar. Och man brukar ALLTID kunna få minst 10% off list price.

Å andra sidan, jag är inte säker på om du köper en, t.ex. Opera Audio M500S, i Kina, den här M500 är exakt lika samma som en export version M500S man köper i t.ex. Danmark. M500S i Peking kostar 10,000 RMB, (ca 9,000 SEK, utan rabbat) och kostar förmodligen över 30,000 DKK i Danmark. Men har de verkligen samma komponenter typ capacitor, wiring, socket, etc? Har någon kollat det? Jag tar det inte som givet att de är samma.

I alla fall, lycka till nästa gång!!




Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/08/18 :  10:50:35  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Kenxi2 - tack för adressen i Guangzhou. Jag hittade inte så mycket där heller senast.

MVH Lasse

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

kenxi2
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/08/18 :  11:36:51  Show Profile Send kenxi2 a Private Message
Där brukar man kunna hitta Dared, Spark, eller?
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2004/08/19 :  22:13:16  Show Profile Send ronny a Private Message
Hej. Synd att jag inte sag din vadjan om bra HiFi butiker innan du akte till Kina. Jag bodde i Xian i ett par ar och har adress till massor av bra butiker. Kopte mina egna prylar dar till mycket bra priser och de fungerar perfekt. Aterkom nasta gang du skall till Xian sa skall du fa nagra adresser. Har aven nagra anvandbara kontakter direkt till tillverkare. //rr

//RR
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000