HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Resonans bygger OTL
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 13

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/27 :  11:26:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är inte ett dugg viktigt annat än om du vill köra PL519 i serie med PCC88, Pxxx, Pyyy, Pzzz osv.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/08/27 :  11:33:37  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Ett rör gjort för serieglöd går alldeles utmärkt att köra på konstant spänning också, skillnaden mellan rör för seriematning och parallellmatning är att de seriematade har kontrollerad uppvärmning så att rör med hög glödeffekt går att seriekoppla med mindre rör utan att de mindre får för hög spänning, Jag tror att PL519 skall ha 40V som spänningsmatad.

En ide, (som jag inte har tänkt färdigt) är att koppla tex 4 serie parallell kopplade PL519 i serie med 2 seriekopplade 6SN7, denna kombination skall ha 40 + 40 + 12.6V 0.6A och du har 90V eller kanske något mer, det är bara en skillnad på 3% vilket är helt OK, kanske det vore en tanke? Man bör dock se upp med max tillåten katod till glödspänning men jag tror inte det är några problem.

DC glöd är bättre för brum där man behöver oroa sig om detta, tex RIAA steg men inte för något annat, man kan däremot få in spikar från likriktningen om man är oförsiktig, dessa spikar kopplas via kapacitansen mellan glöd och katod in till röret, lösningen är att bygga en ren likrikater för glöden om man måste ha DC glöd. Själv har jag DC glöd i mitt försteg och eftersom jag använder intern DC koppling mellan olika steg så har jag stabiliserat glödspänningen också, (DC punkter driver annars om glödspänningen förändras), i slutsteg har jag inte behövt använda DC glöd.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/27 :  12:02:47  Show Profile Send Resonans a Private Message
Ursäkta om jag är lite trög, men jag får inte riktigt ihop det.
quote:
4 serie parallell kopplade PL519
??
Jag har 12st 40V, 4st 6.3V och 1st 12.6V.

...music is the best...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/27 :  12:55:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
P i PL519 betyder 0,3A glöd. 6SN7 behöver 0,6A. 4 styck serie och parallell PL519 = 80V 0,6A. Seriekopplas med två 6SN7 så blir det 92,6V 0,6A etc. Finns massor med varianter. Seriemotstånd för att få ner spänningen, seriekondensator för att få rätt ström... Själv skulle jag testa att koppla alla PL519 i parallell och se var de 45V AC tomgångsspänning hamnar under last. Kanske hamnar trafon inom 5% av avsedd glödspänning och då är du i hamn. Du hade väl dubbla sekundärer? Annars får du väl ha dom två i serie hela vägen. Jag gjorde det jag tyckte var lättast - 230V från uttaget direkt. Då hamnar glöden på 38,3V men det spelar ju mindre roll - det är 4% för lågt bara.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/08/27 :  13:33:25  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Jag har 12st 40V, 4st 6.3V och 1st 12.6V.


Ja, man kan inte få allt! du kan altså göra 3 kopplingar innehållande 4st serie/parallell kopplade PL519 + 1 st 6SN7 och då har du över 1 6SN7 + 1 st ECC83 som du kan koppla på något annat lämpligt sätt med seriemotstånd eller kondensator, eftersom det är bara en kedja med 0.6A som behöver seriemotstånd så blir effektförlusten troligen lägre än om du använder seriemotstånd för alla grenar, troligen kan du göra dig av med en glödtraf och bara använda den som ger 2x45V, (om den ger tillräcklig ström dvs)

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/27 :  18:02:40  Show Profile Send Resonans a Private Message
Ok, men finns det någon risk för brum när jag matar upp all spänning i en multikabel från nätdelen?

...music is the best...
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/27 :  18:13:26  Show Profile Send Resonans a Private Message
Ni menar alltså så här:


...music is the best...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/27 :  22:00:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Japp! Fast skippa tvärledningen mellan PL519.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/27 22:01:19
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/28 :  11:54:06  Show Profile Send Resonans a Private Message
Okaj, nu är jag med igen!
Men, är det ok att blanda glöden med övrig DC via samma multikabel?

...music is the best...
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/08/28 :  23:33:38  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Ok, men finns det någon risk för brum när jag matar upp all spänning i en multikabel från nätdelen?

Det där har jag också undrat. Borde man inte separera HT och glöd när man drar ledning(-ar) mellan nätdel och signaldel - iallafall om HT är likriktat och glöd är AC?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2004/08/28 23:35:24
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/29 :  03:22:47  Show Profile Send Resonans a Private Message
Då är vi två som undrar, zix! Jag får ju för mig att AC-glöden kan inducera brum på biasen. Vi får se vad de lärde säger..

...music is the best...
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/08/29 :  06:16:44  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Ok, men finns det någon risk för brum när jag matar upp all spänning i en multikabel från nätdelen?


Inte om du gör på ett bra sätt, Du bör sätta traf + likriktare + första kondensator för bias i nätdelen och resten i förstärkardelen, i den bör det vara ett seriemotstånd kopplat till ändan på poten med en kondensator parallellt med poten, biasen tas ut på poten med en kondensator kopplad till jord, på detta sätt får du en ren och snygg biasspänning utan brum.

Glöden bör jordas på något sätt helst med en brumpot speciellt för ingångs röret. Om du har separat glöd för ingångsröret så sätter du en 100ohm pot parallellt med den glödmatningen och kopplar mittutaget till jord, då kan man kancellera det brum som bildas från glöden och genom andra vägar genom att justera nivån på det brum som kommer igenom glöden mha poten, det brukar fungera mycket bra men du kan få labba lite med att skifta glödanslutningar och så, man bör också tänka på att man inte kan få bort så mycket brum med den här metoden eftersom det läcker relativt lite från glöden på tex ett 12AX7 men för att ta bort det sista lilla brummet fungerar det utmärkt.

En varning, vissa 12AX7 av tvivelaktigt fabrikat läcker mycket brum och kan vara svåra att få tysta, även 12AX7 liknande rör som 5751 kan vara svåra på brum.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/29 :  19:48:13  Show Profile Send Resonans a Private Message
Jag måste ventilera mina tankar om glöden lite här. Jag tycker att vi har en mycket konstruktiv och givande diskussion i den här tråden - precis som jag vill ha det!

Bernt glödar upp sina PL direkt från vägguttaget och jag vet att det fungerar problemfritt - så varför ska jag jobba mig med DC?? Det är detta som den senaste diskussionen handlat om.

Jag skall ha en separat nätdel och mata upp relevant ström via en multikabel. Således är jag lite tveksam till att blanda AC-kablar med DC-kablar. Om AC inducerar brum kan detta kancelleras bort med en sk brumpot enligt tubetvr.

Att dra glöd med AC ställer högre krav på kabeldragning om jag förstått det hela rätt. Kablarna ska tvinnas och placeras på rätt sätt i chassiet.

Jag skall ha biaskretsarna (med 4 potar och några kondingar) i nätdelen och jorda dem via kondingar uppe vid slutsteget. Om jag har förstått tubetvr´s förklaring om hur jag får en brumfri bias borde jag ju då ha ryggen fri (kretsen finns tidigare i denna tråd)..?

tubetvr anser att jag ska lägga krut på sådant som har betydelse istället - vilket faktiskt alltid varit min ledstjärna. Men när man i mitt fall väger ihop alla fakta verkar det hela mer komplicerat med AC-glöd. Det ställer nya krav på kabeldragning och jag måste kanske ändra i min nyligen ihoplödade biaslösning. Samtidigt var det inte säkert att allt brum försvinner med en brumpot beroende på vilka rör jag använder. Det kommer ju även att bli dyrare eftersom jag behöver dubbel uppsättning kablar och en pot till.

Att nyttja DC skulle kunna bespara mig en del huvudbry. Konstruktionen skulle bli mer robust mot brum som uppstår pga variation i kabeldragning, injustering av brumpot eller kvalitet på min 12AX7. Stämmer detta resonemang???

Slutligen undrar jag vilka komplikationer som kan uppstå med likströmsglöd, varför det är så onödigt osv.

...music is the best...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/29 :  23:41:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Det ställer nya krav på kabeldragning och jag måste kanske ändra i min nyligen ihoplödade biaslösning.
Jag har lokala små elektrolytkondingar till biasen ända framme vid motståndet före kopplingskondingarna.
quote:
Slutligen undrar jag vilka komplikationer som kan uppstå med likströmsglöd, varför det är så onödigt osv.

Självklart är det upp till dig att använda DC eller AC. Att ha likriktad glöd ställer lite krav också, har du oreglerad likriktad glöd så får du mer eller mindre 100 Hz sågtandsvåg som kanske stör på ett elakare sätt än 50Hz brum. Reglerar du glödströmmen får du värmeförluster, och varmt lär det bli i vilket fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/08/30 :  01:54:49  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Att dra glöd med AC ställer högre krav på kabeldragning om jag förstått det hela rätt. Kablarna ska tvinnas och placeras på rätt sätt i chassiet.


Jo, det stämmer, det är hur man brukar bygga rörförstärkare, man börjar oftast med att dra glöden, använda tvinnad kabel och lägga den så nära chassiet som möjligt.

quote:
Att nyttja DC skulle kunna bespara mig en del huvudbry. Konstruktionen skulle bli mer robust mot brum som uppstår pga variation i kabeldragning, injustering av brumpot eller kvalitet på min 12AX7. Stämmer detta resonemang???


Ja, det kan stämma men bara om du stabiliserar glödspänningen så att den blir i princip helt brumfri, bara likriktare och kondensator räcker inte. Tänk också på att du får spikar från likriktningen som kan läcka in till katoden via glöden, höga frekvenser läcker betydligt lättare mellan glöd och katod än 50Hz. Om du har fått tag i en 12AX7 som har det problem som jag har beskrivit så är den nog tveksam av andra skäl också, en riktig 12AX7 skall vara OK men jag nämnde det eftersom jag själv har råkat ut för det och eftersom det idag finns mycket tvivelaktigt på marknaden.

quote:
Det ställer nya krav på kabeldragning och jag måste kanske ändra i min nyligen ihoplödade biaslösning.


Om din biaslösning är bara det du har beskrivit tidigare, (med traf, likriktare kondensator och pot) så tycker jag att du skall ändra den i vilket fall som helst, du behöver mer avkoppling som jag har beskrivit för att vara säker på att inget 100Hz brum från bias likriktningen kommer via biasen direkt in på slutrörens galler.

quote:
Slutligen undrar jag vilka komplikationer som kan uppstå med likströmsglöd, varför det är så onödigt osv.


Förutom de problem jag har beskrivit med högfrekventa spikar så är det ökad värmeutveckling och mer komplicerad kretslösning, tänk också på att likriktare och regulator måste klara påslagsströmmen som är kanske 4 ggr högre än den kontinuerliga. Varför det är så onödigt? Tja ,allt som inte behövs för att uppnå önskade prestanda är onödigt i mitt tycke, med AC glöd så kan du med enkla medel, (genom att bygga som man oftast bygger rörförstärkare) uppnå att brummet från glöden drunknar i bruset från rören, dvs det hörs inte och bättre behövs inte, vi talar om -100dB linjärt, samtidigt så slipper du de problem som har beskrivits, dvs värmeutveckling, dålig tillförlitlighet och risk för HF spikar. Även om Bernts metod med direkt koppling av PL rören till nätet kan tyckas farlig så ser jag inga problem med det, alla TV apparater, med P rör använde samma metod utan problem, det sparar ju in en traf.

Resonans, Jag vill också ställa en fråga till dig, varför planerade du för DC glöd från början? kan du förklara hur du tänkte? Original schemat är ju byggt med AC glöd så du måste väl ha haft något skäl för att använda DC glöd?

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare

Edited by - tubetvr on 2004/08/30 02:15:24
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/30 :  10:59:20  Show Profile Send Resonans a Private Message
Mycket bra respons här!

quote:
Resonans, Jag vill också ställa en fråga till dig, varför planerade du för DC glöd från början? kan du förklara hur du tänkte? Original schemat är ju byggt med AC glöd så du måste väl ha haft något skäl för att använda DC glöd?

I originalschemat (Audio Reality, 1999) används dock DC-glöd. Det är grunden till min oro. Jag har även påverkats av Morgan Jones tankar, han använder uteslutande DC-glöd. Men det märks väl att jag är kluven, för jag har ju faktiskt hört hur bra Bernts OTL låter.

quote:
Om din biaslösning är bara det du har beskrivit tidigare, (med traf, likriktare kondensator och pot) så tycker jag att du skall ändra den i vilket fall som helst, du behöver mer avkoppling som jag har beskrivit för att vara säker på att inget 100Hz brum från bias likriktningen kommer via biasen direkt in på slutrörens galler.

Ja, jag tänker nog modifiera lösningen. Jag håller en ganska stram budget men vill absolut inte att snålheten bedrar visheten! Det förlorar jag på i längden. tubetvr, vad tror du om Bernts lösning:
quote:
Jag har lokala små elektrolytkondingar till biasen ända framme vid motståndet före kopplingskondingarna.


quote:
Att ha likriktad glöd ställer lite krav också, har du oreglerad likriktad glöd så får du mer eller mindre 100 Hz sågtandsvåg som kanske stör på ett elakare sätt än 50Hz brum. Reglerar du glödströmmen får du värmeförluster, och varmt lär det bli i vilket fall.

Det här är antagligen (för mig) de främsta argumenten mot DC - höga krav på reglering och framförallt värmeutveckling! Jag vill inte ha mer värme än nödvändigt.

Av andra orsaker har bygget stannat av lite, det är därför jag passar på att luska i glöd-frågorna. Just nu lutar det mot AC-glöd, det verkar vara det smidigaste draget för mig eftersom både Bernt och tubetvr nyttjar detta i sina OTL:er. Jag har inget behov av att bryta ny mark, det är inget för en oerfaren DIY:are. Det är bättre att använda den kunskap och erfarenhet som finns här.

Tack MartinX, tubetvr och Bernt för er intellektuella ansträngning i frågan - så här borde diskussioner se ut i alla trådar!

...music is the best...
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/08/30 :  11:19:36  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
I originalschemat (Audio Reality, 1999) används dock DC-glöd.
Jag tittade i boken av Bruce, i den, (åtminstone den upplaga jag har) så används AC glöd från en transformator till alla rör, men jag vet inte om det är T8 som beskrivs, jag tror att jag har en tidig upplaga av boken.

quote:
tubetvr, vad tror du om Bernts lösning:
Jag vet inte exakt hur Bernts lösning ser ut men om det är samma som i Bruce bok så vill jag nog själv lägga till en RC länk, dvs traf, likriktare kondensator, seriemotstånd till poten med en kondensator parallellt med den och sist en kondensator till jord från mittuttaget på poten, det ger en ren snygg likspänning utan brum.

quote:
Just nu lutar det mot AC-glöd, det verkar vara det smidigaste draget för mig eftersom både Bernt och tubetvr nyttjar detta i sina OTL:er. Jag har inget behov av att bryta ny mark, det är inget för en oerfaren DIY:are. Det är bättre att använda den kunskap och erfarenhet som finns här.



Jag vill inte att du skall få uppfattningen att det är problemfritt med att använda AC glöd men det är det som sagt inte med DC glöd heller. Man får ofta labba lite med jordpunkter och så tills man får ett bra resultat. En vanlig sak är tex att brum kommer någon annanstans ifrån än från glöden men att man tror att det är glöden som är orsaken och sätter till brumpotar, ändrar ledningsdragning eller tom inför DC osv utan att få någon förbättring men om man felsöker på ett logiskt sätt och framförallt försöker isolera olika felorsaker från varandra så kommer man framåt på ett bra sätt.

MVH Hans


Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/31 :  14:05:01  Show Profile Send Resonans a Private Message
Edit: jag har uppdaterat bilden

Jag har haft lösningen mitt framför mina ögon hela tiden! Jag kopplar utgångsrören på samma sätt som Bernt, alltså direkt till nätet och till småpåvarna hade jag ju en 13.6V/50VA toroid! Hur kunde jag glömma denna??
Och, helt riktigt tubetvr -ingångsröret ska kopplas av mot jord (det står till och med i schemat).

Så här tänkte jag:


Det borde väl fungera? Kanske något seriemotstånd för att få ner spänningen om det behövs.

...music is the best...

Edited by - Resonans on 2004/08/31 20:51:58
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/31 :  14:14:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ser ju fint ut.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/08/31 :  14:47:03  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Och, helt riktigt tubetvr -ingångsröret ska kopplas av mot jord (det står till och med i schemat).


Jo, men det blir ändå bättre med en brum pot som kopplas mellan glödanslutningarna med mittutaget till jord, 100 ohm brukar användas till 6.3V så tex 200ohm bör bli bra till 12.6V, (du kanske behöver ett lite motstånd för att dra ner till 12.6V?). Du kan prova utan brumpot först och får du brum som du tror kommer från glöden kan du löda dit en. I mitt steg så vinner jag ca 6dB mha brumpot.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/31 :  15:43:28  Show Profile Send Resonans a Private Message
Men det räcker med pot över 12AX7 antar jag..?

...music is the best...
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/31 :  20:56:11  Show Profile Send Resonans a Private Message
Och med brumpotta:



...music is the best...
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/09/01 :  10:33:32  Show Profile Send Resonans a Private Message
Idag ska jag börja med nätdelen på allvar. Men jag är fortfarande lite skraj för att bland AC och DC i samma kablage.. Man kanske ska dra glöden separat i tvinnade ledningar?

...music is the best...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/01 :  10:41:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tvinna glödledningarna ska du definitivt göra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/09/01 :  10:44:23  Show Profile Send Resonans a Private Message
Dax att ta fram borrmaskinen då!

...music is the best...
Go to Top of Page
Page: of 13 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000