HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 10" eller 8" - har svårt att bestämma mig :)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/11 :  16:34:36  Show Profile Send marens a Private Message
Hej!

Jag tänkte ju bygga ett par 3-vägare med "subwoofer". Helt enkelt för att jag har vissa krav/tankar med mellanregistret/diskant som inte råkade passa i kombination med 2-vägsprincipen.

Jag har lyckats minimera alternativen till 2 olika basar båda ur Peerless CSX-serie. Antingen 8" eller 10". Jag hade tänkt att använda en sluten låda av olika anledningar men jag har inte bestämt mig till 100% för den lösningen heller, jag kan i framtiden behöva göra om den till basreflex vilket kanske påverkar valet en aning. I simulering i 40 liter sluten låda så skiljer det inte så mycket mellan basarna. Skillnaden kan väl ligga i att 10" aren har lite högre qb och kan spela en aning högre innan xmax och att den är 300kr dyrare i inköp. Sedan kan det komma att kompicera projektet om jag väljer 10":aren och bestämmer mig för att göra om den till basreflex.

Så, har ni några förslag på vad jag ska tänka på i valet eller kanske rent av någon vet vilken jag ska välja, kanske någon annan än dessa två?

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/11 :  16:45:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Jag tycker du är många rätt tankar på väg. Jag brukar nog rekommendera den större basen i liknanade fall.

Jag misstänker du delar rätt lågt (aktivt rent av?) och att övre gränsfrekvensen för elementet inte spelar nån roll?

Xmax, Pmax och Sd är till 10'ans fördel...kanske rent av även känsligheten?
Linjärare pga mindre rörelse för samma SPL är för 10'ans fördel.

Orosmoln är membranet som kan bli fladdrigare.
Lådstorlekar skulle kunna sätta käppar i hjulen.

Pengar är papperslappar som man får nya varje månad.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/11 :  16:56:00  Show Profile Send marens a Private Message
Tack för svaret!

quote:
Pengar är papperslappar som man får nya varje månad.


Delningen kommer nog hamna på mellan 80-150 Hz, kanske högre men mycket otroligt. Helt passivt! Jag tycker aktiva lösningar är för krångliga rent systemmässigt. Då får det hellre kosta någon 1000-lapp för ett helt galet stort delningsfilter.

Kan avslöja att det är lådstorleken som är det största skälet som talar emot 10":aren.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/11 :  16:57:36  Show Profile Send Haakan a Private Message
quote:
Pengar är papperslappar som man får nya varje månad.



så sant !

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/11 :  16:59:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
...och jag trodde jag skulle få skit för min kommentar om pengarna! Ni e för goa!

Kan du placera basmodulerna nån annan stans? Göra smartare form? Tunnare gods + mer stagning? Alternativ form för att vinna volym?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/11 :  17:02:57  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Kan du placera basmodulerna nån annan stans? Göra smartare form? Tunnare gods + mer stagning? Alternativ form för att vinna volym?
Tanken har slagit mig, det är ett alternativ med separata basmoduler, men jag gillar tanken med ett par högtalare. Det är den renaste och snyggaste lösningen tycker jag. Lådan kommer inte att överdimensioneras på något sätt, bara vettiga materialval osv.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/11 :  17:10:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vad har du för effekttålighet och maxbelastning på mellanreg+diskant? Det är väl en överhängande risk att baselementet blir det som är begränsande?!? Borde vara beslutsgrundande även det.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/11 :  17:13:41  Show Profile Send marens a Private Message
Ja alltså ju längre ner man kommer i frekvens desto mer begränsas effekttåligheten generellt, så det är sant det du säger.

Men det är mest detta med lådan som gör mig osäker. Jag vet inte om basen kommer att räcka till med sluten låda, jag hoppas det och enl mina beräkningar med room-gain osv så borde den gå tillräckligt djupt frågan är om maxljudtrycket räcker till (rent subjektivt) med sluten låda i den lägsta basen så att säga.

Edited by - marens on 2004/08/11 17:17:05
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/11 :  17:20:42  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Marens 10" är ju ett minimum 12" e ballt och 15" =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2004/08/11 :  17:30:39  Show Profile Send mjon a Private Message
Har inte 8" CSX:en mindre xmax än de andra i CSX-serien? Har för mig att jag sett något om +/- 5.5 för 6.5" och +/- 4 för 8"?

Aha, hittade en länk: http://www.madisound.com/peerless.html

/ Magnus
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/11 :  20:08:29  Show Profile Send marens a Private Message
mjon, oj! Det blir ju avgörande då till 10":arens fördel med mer än dubbla xmax. Trodde att det var ungefär samma.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/11 :  22:00:38  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Jag röstar för 10", troligen mindre dist (iom att de kommer från samma serie) och högre ljudtryckskapacitet.

Har f:ö ingen närmare erfarenhet av CSX-serien. Har dock aldrig läst något konkret negativt om dem.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/08/11 :  22:28:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Sedan har du kanske en annan påverkan och det är baffelbredden, de skall ju till 5 cm extra till 10:an. Men jag/vi vet ju inget om form, rundningar etc.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/11 :  22:35:38  Show Profile Send marens a Private Message
Lucifer, det är inget problem. Basen hamnar på sidan för att jag ska kunna få precis de spridningsegenskaper vid högre frekvenser som jag vill ha.

Jag har i princip bestämt mig för att använda 10":aren iom mjons upplysande uppgifter.

Tack för all hjälp!

Edited by - marens on 2004/08/11 22:36:26
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000