HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Streck på pappers-konninger
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/08/10 :  01:08:06  Show Profile Send Peter S a Private Message
Vad betyder strecket som ofta finns runt den ena enden på pappers-konninger?

/Peter

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/08/10 :  06:54:23  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Brukar vara var där utsidan ligger av folien.
Många menar att det spelar roll HUR den vänds. Vanligast vänds den "strecket" mot den sida som har lägsta impedansen: jord eller mot anod för kopplingskondingar.

Själv hör jag ingen skillnad. Men jag vet att inom HF säger "de gamle" att det spelar roll för att undvika självsvängning...


Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/10 :  09:26:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Yttersta lagret är anslutet till den tråden och skall anslutas till jordpotentialsidan. Jag vet dock inte om detta är standard. En del kondingar har en prick i stället. Enligt vissa minskar brummet när det ansluts rätt, ytterlagret blir som en skärm.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/08/10 :  11:03:46  Show Profile Send Peter S a Private Message
Tack så mycket. Lägsta potential och lägsta impedans, dom är väl kanske inte alla gångar sammanfallande, men det duger. Tack ska ni ha.

/Peter
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/08/10 :  22:52:28  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
quote:
Lägsta potential och lägsta impedans, dom är väl kanske inte alla gångar sammanfallande, men det duger.


VAR fick du det ifrån???? Inte från oss iallafall !!

"jordpotentialsidan" KAN vara + 250V..... för en signal alltså.. inte för likspänningen...





Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/11 :  00:26:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det har du rätt i gammelnalle. I grounded grid preamp finns +/- 250V har jag för mig och i min OTL +/-170V. (Som ett par exempel)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/08/11 :  07:22:08  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Aiken förklarar rätt så bra bl.a:


Where to connect the outside foil?
The proper way to connect the outside foil is to the low impedance side of the circuit, which, in the case of coupling caps, will normally be the plate of the previous stage. If it is a bypass cap to ground, connect the outside foil to the grounded side. If it is a bypass cap from a signal to B+, connect the outside foil to B+. The outside foil will act as a shield against electric field coupling into the capacitor, so you want it to have the lowest impedance return path to ground.
For AC signals, the power supply rail is effectively at ground potential, just as the ground rail is. This is why it makes a good point to use as a shield ground. This concept is sometimes difficult to understand, but if you think about how a capacitor works, it will become clear. A capacitor has a capacitive reactance that calculated as follows:


http://www.aikenamps.com/OutsideFoil.htm

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/11 :  10:17:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vilken bra länk! Tack för det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/08/11 :  14:17:43  Show Profile Send Peter S a Private Message
Tacker också.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000