Author |
Topic |
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 11:16:15
|
Men den verkar ju fungera på precis samma sätt som en basreflex, simuleringarna i ditt första inlägg ser ju precis ut som om det vore basreflex tex. |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 11:24:58
|
Marens: T-line är en akustisk resonator, som alltså utnyttjar gångvägen, B-reflex är en massa-fjäder resonator. |
markih |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 13:04:47
|
Resonans: Jag är lika positiv. Stagningen är ok förutsatt att du sätter dit en platta till. Hålen i plattan får inte vara för litet för då går resonatorn förlorad. Det som händer när du har så kort TL och relativt liten port är att resonansfrekvensen som kommer att ligga på 85hz utan dämpmaterial och ca 70 hz med dämpmaterial som nästan måste vara långfibrigt fårull och hela lådan fylld. Tanken med din konstruktion är troligtvis att TL-resonansen skall lyfta basen såpass mycket att man genom att stämma av porten till en lägre frekvens erhåller en del av det högre ljuftrycket genom porten fast vid en lägre frekvens. jag skulle tippa på 40 - 50 hz. jag vet inte någon formel för avstämmningen. Det lättaste och bästa är att stämma av med impedansmätning.
Jag har en B%W DM4 hemma som är byggd på samma sätt med endast ca 20 liter. Den är avstämd till 48hz. Trotts den ringa volymen (längden) har den en enormt bra transientsvar vid lägre frekvenser.
Det var någon som nämnde likheten med basreflex. Skillnaden är att en TL måste vara helt fylld med dämpmaterial och vara konstruerad som ett rör medan en basreflex måste ha ett luftutrymme där utseendet inte är kritiskt. När lådan minskar i storlek närmar sig lådornas funktion varandra för att till slut vara densamma då TL's rör blivit för kort för att resonansen man jobbar mot inte längre befinner sig nära elementets resonansfrekvens utan det blir en avstämd port som kopplas till elementets resonans. När porten måste göras till ett rör för att få rätt avstämning kan man nog säga att det är en basreflex.
En basreflex använder luftmassan för att svänga vid rätt frekvens. En TL använder längden på röret för att svänga vid rätt frekvens.
TL-avstämning utan dämpning= (340/rörlängd i meter)/4 Denna typ kallas också för kvartvågspipa
TL-avstämning med dämpning= (ca 280/rörlängd i meter)/4 Det är denna typ som kallas för Transmission Line Man kan låta membranet "se" en längre pipa genom att låta den gradvis smalna av mot öppningen detta fodrar dock en mycket stor låda utan egen port dvs rörets slut är porten.
|
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 16:44:49
|
linnar: Dina prognoser stämmer mycket bra överrens med simuleringen. Här är lite simuleringsinfo: *Lådan blir ca 48 liter, med ett tvärsnitt på 429cm2 *Linjen dämpas med en densitet på 16kg/m3, från toppen av låda och 68 cm ner, dvs ca 450g fyllning. *Avstämningsfrekvens ca 40Hz
Vore det inte intressant att jämföra dina teorier fullt ut med MathCad? |
...music is the best... |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 17:33:59
|
Kul att jag hamnade rätt! Kan man principen för TL är det dämpmaterialets mängd, typ, placering och portens area allt man behöver veta för att träffa rätt. Jag gissade att du skulle använda 14 - 18kg/m3, detta sänker ljudhastigheten till ca 280m/s sen är det bara till att sätta in värdet i formeln: (280/1)/4 = 70 Pipans grundresonans blir 70hz. Normalt stäms porten av kring elementets resonans. Detta är inte helt nödvändigt i och med att man använder såpass mycket dämpmaterial. Normalt i en underavstämd TL är att lägga avstämningen mellan elementets resonans och pipans resonans. Orsaken till det har troligtvis med att inte låta elementet jobba helt utan motstånd vilket kan bli fallet om pipan inte stäms av med samma frekvens som elementets resonans. Har ditt element en resonans på 35hz kan man lägga avstämningen mellan 35 och 70hz, är resonansen 40hz lägger man den mellan 40 och 70 osv. Jag gissade att elementet har en resonans mellan 35 och 45hz. Att använda ett element med en resonans på under en oktav från pipans avstämning är direkt olämpligt dvs under 35hz. Att använda ett element med resonansen över pipans resonans skulle ge en ordentlig puckel vid den frekvensen. Alltså bör elementets resonans ligga mellan 35 och 70 hz. Det ultimata elementresonansen för en underavstämd pipa bör vara aningen under (35+70)/2= 52,5hz. Aningen under blir då 45hz eller mellan 40 och 50hz.
Du kan ju leka lite med mina uppgifter och se om dom stämmer med MathCad.
|
Edited by - linnar on 2004/08/12 17:37:06 |
|
|
anders
Member
168 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 18:40:20
|
Är det pga mycket stoppning av linjen som det är okej med en öppning < sd? Experimentera med vinklade bräder där linjen svänger så att det inte blir en rät vinkel. (Alternativt dämpa dessa ställen extra mycket, undvik studsar). En vinklad bräda gör även att linjens längd blir lite "luddig".
Ska läsa lite om tl igen och se vad grabbarna har kommit fram till sen senast jag läste- |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 22:56:54
|
Jag blir förbluffad över vilken kunskap du besitter linnar! Projektet kan gå hur bra eller illa som helst känner jag. Detta blir min första helt egenkonstruerade högtalare, och att välja en TL som förstabygge är att rida elefant på tunn is har jag förstått. Men jag kör med öppna kort - misslyckas det så kan man dra lärdom av det - eller hur? |
...music is the best... |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 23:15:35
|
Okaj, vi kör vidare. Efter äventyret hos Hornbach lämnade jag in bafflarna på fanéring och sinkfräsning (för elementen). Jag lämnade även in resten av panelerna för att rundas av i kanterna till exakt 19mm (motsvarande godstjockleken).
Det var lite tjänst-gentjänst-affär så jag hade inte så stora förväntningar på kvaliteten. Fanéringen blev över förväntan, fanérad på båda sidor och klarlackerad. Det uppstod nåt missförstån vid sinkfräsningen för diskanten, det var tänkt att den skulle vara något förskjuten från centrum men hamnade i mitten istället. Det där med förskjutningen var bara något jag hört skulle förbättra diffraktionen, men eftersom jag inte hade simulerat förskjutningen så spelade misstaget mindre roll.
Så här blev bafflarna:
Lite bilder på sinkfräsningen:
Avrundningen av kanterna till 19mm radie misslyckades. Radien var ok men den var inte symmetriskt fräst.
Hela kalaset kostade 800kr inkl moms. |
...music is the best... |
Edited by - Resonans on 2004/08/12 23:18:08 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 07:59:32
|
Bry dig inte om diffraktionen. Du har så smala bafflar att förskutning av ett element tom kan göra det sämre med tanke på samlad ljudbild mm. Troligtvis skulle du inte höra någon skillnad. Spridningen blir däremot bättre med placeringen du valt.
Mina kunskaper i TL beror på mina eget bygge som inte ville bli bra. Jag läste in allt som fanns. Det var en så där 20 år sedan så jag kan minnas fel. Hittils käns det dock rätt. |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 08:52:54
|
linnar: Det känns som det där med diffraktion är suboptimering, jag tror faktiskt inte heller att jag skulle höra skillnaden - det finns nog andra saker jag skulle höra innan! Ja, dina kunskaper verkar hålla i sig. Rätt fantastiskt tycker jag med tanke på att du antagligen inte hade samma simuleringsmöjligheter på räknesticka... |
...music is the best... |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 10:17:21
|
Jag hade faktiskt en räkneapparat som köptes 1973. Den var försedd med lysdioder och kunde räkna alla 4 räknesätten. Helt otroligt. Kompisarna vallfärdade hem til mig för att se underverket. Jag betalde samma peng som jag hade i hyra på en tvårumslägenhet för den dvs 340kr skulle väl vara ensådär 3500 idag. Lustigt nog var att storleken inte var större än de flesta liknande idag (och där slutar likheterna). |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 16:29:06
|
Då var du lite av en pionjär i den digitala generationen. Inte konstigt att du har lite svårt för rör då... |
...music is the best... |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 02:09:35
|
He he... Jag är uppväxt med rör. Rör som blev varma, rör som man fick sitta några minuter innan det fungerade men framför allt rör som gick sönder. Det var en härlig befrielse när transistorn kom.... Jag är helt enkelt misstänksam mot rör någonstans långt där inne på grund av mina historiska upplevelser (f-n nu lät det som om jag var 137 år).
Nu klijar det i grejarfingrarna för att bygga rörstärkare och testa. Jag hinner dock inte det närmaste halvåret. |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 10:50:59
|
Det gäller att ta sig tid, linnar Du kan väl inte vara utan hifi i ett helt halvår!!! |
...music is the best... |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 21:26:49
|
Nja, jag skrotade min hifianläggning när jag byggde om huset, det var ett krav. Sedan har jag inte hunnit med att fixa nytt. Det var en så där 3 4 år sedan. Men helt utan har jag inte varit för jag har en himla bra stereo i bilen. Det är iofs Volvo orginal men det lär vara en Alpine 4x40 watt, om jag inte mins fel, och 9 högtalare snart sagt överallt i bilen. Eftersom jag kör 3000 mil om året lyssnar jag mycket på den.
Orsaken till att jag börjat på Hifi forum är att jag tänker bygga en ny anläggning så småningom. Men som vanligt börjar sido uppslagen ta över. Just nu jobbar jag på en jig och manual till Speaker Workshop. Bilen är för |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 21:09:16
|
Och så fortsätter dokumenterandet av bygget. Tyvärr hade jag ingen kamera när jag satte ihop lådorna...
Jag började med att lista de fyra sidopanelerna. Alla lister är furu 19x19mm och lika långa som hela linjen, dvs 1200mm. Listerna limmades fast med Casco Marin & Teknik (på tub). Det var svårt att få listerna på plats, de liksom flyter iväg på limmet. Jag använde en spikpistol för att positionera listerna. Sen pressades så klart bitarna ihop med tvingar över natten.
Nästa steg var att fästa hyllorna och porten i sidopanelerna. De limmades först på ena sidopanelen, noga uppriktade med vinkelhake. Hyllorna och porten är urjackade för passa in mellan listerna - något större jackade vid den sida som limmas sist för att tillåta injustering. Samma procedur som tidigare: lim, spik och tving. Dagen efter limmades (de) andra sidopanelen på - som ett lock över hyllorna och porten. Vid uppriktningen hade jag botten och frontsidan som referens dels eftersom porten inte skulle avvika från avsett mått, och dels eftersom de fanerade bafflarna skall in i fronten.
Efter detta var det bara finlir kvar; lock och botten...
Här är lite bilder på resultatet (lådorna är lite dammiga, slipning pågår..)
Infästning av hyllorna (notera de olika håltagningarna):
Porten:
|
...music is the best... |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 21:27:01
|
Måtten på linjen har testats fram successivt i MathCad. Jag har lagt ner måååånga timmar på simuleringen. Här är lådans geometri i MathCad, så som jag simulerar den:
Beräkningsarket ovan är mycket flexibelt då man delar in lådan i diskreta snitt - men VÄLDIGT tungt att börja simuleringen med. I början använder man ett annat ark där grovsållingen av element och lådkonfiguration kan göras. Sedan förfinas designen i ännu ett ark för att slutligen, efter lite manuell räkning, kunna köra simuleringen i det detaljerade arket ovan. |
...music is the best... |
|
|
anders
Member
168 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 23:51:34
|
Ser stabilt ut! Är det 19mm MDF? |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 06:42:16
|
Korrekt, 19mm MDF. Men jag är lite osäker på stagningen - den kanske inte blir tillräckligt stabil.. |
...music is the best... |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 12:26:51
|
Det räcker med stagning. För att vara säker kan du dock montera ett stag på tvären mitt i varje sektion. |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 14:21:58
|
Menar du mellan baffel och bakstycke eller mellan sidorna? |
...music is the best... |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 23:13:29
|
Mellan sidorna!
Baffel och bakstycke har väldigt liten yta som ligger "fritt" utan stagning. Jag är helt säker på att det räcker.
De flesta byggare kör med "overkill" vad det gäller stagning eller tjocklek på väggar. Man förlorar mer i volym (=mindre bas) än vad man vinner på mindre vibrationer. |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 23:35:18
|
Och så lite mer dokumentation...
Efter lite tilljämning limmade lock och botten på. Den här gången använde jag långa knektar för att dra ihop allt med. Och spikpistol såklart.
Bakstycket ville jag ha avtagbart för att tillåta injustering av linjen och eventuell framtida modifiering. Bilderna talar nog bättre än jag kan beskriva:
När jag gjorde andra lådan kom jag på att hela bakstycket faktiskt inte behöver tas av för att kunna komma åt överallt...:
|
...music is the best... |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 23:56:05
|
Lock och botten hade tidigare rundats av med en radiefräs (19mm). Så här såg det ut:
Rundningen skulle peka framåt. Dessvärre stämde inget när allt var på plats... Så jag skippade alla tankar om framtida fanéring och dubbelkrökte alla hörn istället!! För hand med slipkloss!
Nästa gång jag vill runda av kanter med en överhandsfräs skall jag göra det efter lådan är monterad - det är mycket enklare och så tillåter det mindre noggrannhet i tidigare steg. |
...music is the best... |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/09/08 : 13:28:22
|
Dags att uppdatera...
Lådorna är grundmålade med slipstrykningsfärg. Färgen slumpade ut på Göfab när det fanns... Konsistensen var lite trög så jag spädde ut den med vatten. Efter att ha pallat upp lådorna så att de var vågräta hällde jag på färgen. Sen jämnade jag försiktigt till färgen med en pensel och lät det torka. Resultatet: helt slätt och fint, inga synliga penseldrag!
Men helt problemfritt var det inte. Färgen tenderade att spricka i alla skarvar! Kolla här:
Slipa, måla, slipa, måla.. I oändlighet - sprickorna växer ändå fram! Så nu har jag försökt bota dem med sprutspackel och det verkar fungera. Det vore ju tråkigt om sprickorna växer fram när lådona är färdiglackerade..
|
...music is the best... |
|
|
Topic |
|