HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 20 watt 1970 = 400 watt 2004
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/08/08 :  00:35:29  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Som topic säger, vad säger ni?
nostalgi, mumbojumbo eller ren och skär sanning?

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/08 :  00:48:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Gärna lite mer förklaring om VART du vill med tråden.

Körde man med 20w 1970 och idag behövs det 400w ?
För det är inte kostnaden för elen vi snackar om ?

Jag själv kör med 2x19W idag,,,spå jag vet inte hur jag skall ställa mig till frågan

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/08 :  01:01:35  Show Profile Send nurfen a Private Message
Jag kör med 2x20 watt så jag förstår inte riktigt heller

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2004/08/08 :  01:19:19  Show Profile Send juha a Private Message
i och med den gynsamma nederbörden så kör jag med 350w:)
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/08/08 :  01:19:22  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Jo jag vet att du kör med rörsteg idag.

Vad jag menar är givetvis orken i dagens förstärkare.
Jag vill mena att effekten idag endast finns på produktspecifikationen och inte i förstärkaren.

Bara att köpa en gammal HK på loppis för en femhundring och jämföra med det nyinförskaffade kraftpaketet, bara som en jämförelse.

Men det är klart, det är lätt att få ut en hög effektsiffra om grejerna slipper spela bas och du får ju en snällare kurva på papperet på köpet.

Jag vill åtminståne höra hela låten som spelas och när det gäller bioljud så vill jag inte att Arnold Schwarzenegger ska låta som Kalle anka pga av att inte förstärkaren klarar av att förmedla en trovärdig röst.

Sen så har vi ju våra fina hifiblaskor som sjunger upp i kör om dessa såkallade kraftpaket och kunden suger i sig deras information med hull och hår med förhoppning om att deras bedömning är korrekt.
Jag menar, bara en viss recencent som jämförde ljudet med en gräddglass borde vara tillräckligt för att skrämma bort en intressent.

Har själv provat en hembioreciever som enligt en ansedd tidning visade musklerna när konkurenterna tröttnat, Denna förstärkare som då låg i 20k-klassen visade sig inte ha mer ork än min klockradio för 149:-

Givetvis finns det undantag men dom är få, mycket få enligt mig.

Har folk slutat gå på konserter/konserthus och glömt hur musik låter?

Edited by - fidelityn on 2004/08/08 02:07:08
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/08/08 :  04:02:48  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
En förstärkare i 20k-klassen mot en klockradio för 149:-. Visst kan man göra jämförelser, men den var väl ändå i grövsta laget? Inte för att jag hört förstärkaren i fråga men en billig klockradio låter sämre än det mesta..har en själv...
Jag får hoppas att den jämförelsen inte var alltför seriös..bara en liten vink...


EDIT: Du klagar på folk som jämför ljud med gräddglass? Jämför då inte själv en dålig anläggnings ljud med Kalle Ankas röst. Det kanske bara är jag som tar detta på fel sätt..men att totalt såga en förstärkare för 20K på det sättet är lika fel som att göra jämförelser med gräddglass och honung och allt vad det finns.

Edited by - Mathias_J on 2004/08/08 14:48:11
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/08 :  07:32:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Seriösa tillverkare använder nog en riktig effektmätning. Sen finns det ju såna som uppfinner speciella testmetoder, mäter effekten med fyrkantvåg och andra fula trick. Gärna kallar man då den resulterande effekten för någon trevlig förkortning, 400W PTV eller liknande.

Man kan väl än en gång konstatera att det är provlyssning som gäller. Efter att man har lyssnat kan man ju läsa specifikationen för att få en bekräftelse på vad man hör. Eller kanske ett gott skratt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/08 :  11:03:59  Show Profile
quote:
Har själv provat en hembioreciever som enligt en ansedd tidning visade musklerna när konkurenterna tröttnat, Denna förstärkare som då låg i 20k-klassen visade sig inte ha mer ork än min klockradio för 149:-


Att hembiorecievrar är överspecade var väl ingen nyhet?
Riktiga hifi-förstärkare är ofta inte överspecade,och de få som är det brukar låta bra iaf. En bra effektmätning är ju som bekant ej heller någon garanti för att det låter bra. Själv köpte jag en gång i tiden ett Rotel RB-991 efter att ha sett den minst sagt imponerande effektkuben med effekttoppar på över 1200w och strömpulsförmåga på en sisådär 230Ampere. Det lät s k i t iallafall,sålde det tillslut.
Numera har jag ett slutsteg på 50w klass-A 8ohm och drygt en kilowatt dynamiskt A-B i 1ohm. Jag tvivlar inte en sekund på att detta stämmer,och skulle det inte göra det så låter det fortfarande jäkligt bra...

Edit: Hur gjorde DU mätningen mellan recievern och klockradion..

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - mje1 on 2004/08/08 11:09:24
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/08/08 :  11:04:00  Show Profile Send Joacim a Private Message
Fidelity: Hur stor skulle Du vilja säga att skillnaden är, idag mot historiskt? Ex. en 20W 1970 = 40W 2004!?
Är det några märken som Du på rak arm kan säga inte manipulerar med tester/presentationer (Du nämner att det finns ett fåtal)

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/08 :  11:37:43  Show Profile Send lasselite a Private Message
20w var nog många gånger en överspec redan på 70-talet, lixom det är idag i vissa samanhang. För att inte tala om 560W!!!!PMO eller va det heter i kataloger från Borås

Men en del av förklaringen sitter säkert i högtalarna som jag tror är mer trögdrivna idag. Lite som båtar faktiskt, idag är det lätt att bygga en hundrahästarssnurra, å då blir skrovformen därefter. Bekvämare, men dyrare att driva.

BTW, var köpte du din klockradio? En sån vill jag ha
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/08 :  12:22:42  Show Profile Send nurfen a Private Message
quote:
Jag vill åtminståne höra hela låten som spelas och när det gäller bioljud så vill jag inte att Arnold Schwarzenegger ska låta som Kalle anka pga av att inte förstärkaren klarar av att förmedla en trovärdig röst.
Har du träffat Arnold? Inte det? Hur vet du då hur hans röst låter egentligen?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/08/08 :  16:39:04  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Men en del av förklaringen sitter säkert i högtalarna som jag tror är mer trögdrivna idag.


Mycket generaliseringar som inte har något med verkligheten att göra.
I början på 70talet hade jag ett par transmissonlinehögtalare med ca. 83dB/1W/1m och drev detta med en Accuphaseförstärkare som lämnade 2x125W. Mina högtalare idág : 89dB/1W/1m och dom drivs av förstärkare som lämnar 100W.
Det fanns hornhögtalare på den tiden också precis som idag med mycket
hög känslighet och det finns idag precis som då förstärkare som lämnar ett fåtal Watt i effekt. Och tvärtom.
Det handlar om hur effektsiffran uppges.
Över hela bandbredden inom det hörbara registret eller med ännu högre bandbredd eller med bara 1 KHz. Med distorsionssiffror på 10% eller 0,000% någonting. Med ena kanalen driven eller bägge samtidigt.
Osv.




Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/08 :  17:58:49  Show Profile
Frågeställningen är nog lite knasig. Skulle 1+1 1970 vara 5 idag..? Var det 5-volt i vägguttagen 1970,och även idag,fast med dagens mätstandard är det 230V i samma uttag?
Jag tror din frågeställning helt och hållet hör hemma när det gäller Hobbexprylar o liknande.
Slutligen tänkte jag bara berätta att om uteffektmätaren på mitt slutsteg stämmer (vilket jag tror den gör ungefär) så är 20w väääldans högt. går jag över 1-1,5w så stör jag garanterat 3 grannar bort. En gång ringde telefon 4-våningar ner. Det var enda gången jag haft volymratten mot stoppet tillsammans med mina dåvarande Kappa 8.II och "The Wall"...Hoppsan vad OT detta blev,tror jag dricker upp kaffet nu.

Edit:Solsting+stavning

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - mje1 on 2004/08/08 20:00:14
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/08/08 :  19:17:56  Show Profile Send fidelityn a Private Message
mje1: är det verkligen kaffe du dricker?

Jag har inte raderat något inlägg överhuvudtaget, däremot har jag lagt till text.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/08 :  19:56:34  Show Profile
quote:
mje1: är det verkligen kaffe du dricker?

Jag har inte raderat något inlägg överhuvudtaget, däremot har jag lagt till text.

Hehe,ja det kan man undra...Måste va värmen. Jag blandade ihop ditt första inlägg med ett senare. Sorry.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/08 :  23:49:40  Show Profile Send Blue a Private Message
Du har rätt mje1 (vilket toknamn förresten!). 2W matat kontinuerligt ur förstärkaren låter under normala omständigheter rejält högt. Kraftiga stärkare/slutsteg skaffar man sig inte (i alla fall inte jag) främst för att kunna spela högt, utan för att få bra dynamik i musiken vid normala volymer (och ev. för att kompensera för svårdrivna högtalare eller stora lyssningsrum).

Fidelityn: Jäkla otur med din receiver om den lät som en klockradio. Verkar helgalet!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/08 :  23:50:17  Show Profile Send Blue a Private Message
Du har rätt mje1 (vilket toknamn förresten!). 2W matat kontinuerligt ur förstärkaren låter under normala omständigheter rejält högt. Kraftiga stärkare/slutsteg skaffar man sig inte (i alla fall inte jag) främst för att kunna spela högt, utan för att få bra dynamik i musiken vid normala volymer (och ev. för att kompensera för svårdrivna högtalare eller stora lyssningsrum).

Fidelityn: Jäkla otur med din receiver om den lät som en klockradio. Verkar helgalet!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/09 :  00:16:54  Show Profile Send marens a Private Message
Jag måste bara säga att det här var en konstig tråd. Hur hör ni hur hög effekt ni spelar på egentligen? Om det låter illa vid hög volym kan det inte lika gärna vara högtalarna som ändrar ljudkaraktär och inte låter lika bra eller något annat?

Nu brukar inte jag lyssna på så dynamiska inspelningar (de är sällsynta och brukar inte innehålla den musik jag tycker om) eller vrida på jättehög volym, så 40 watt räcker för mig utan att förstärkaren klipper. Skulle jag lyssna mig fram till hur många watt min förstärkare kan lämna så skulle jag nog gissa på mellan 10 och 200watt beroende på olika saker som musik, väder, humör, hur pass skör min hörsel känns för tillfället osv.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/09 :  00:46:11  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Håller med, konstig tråd.

Watt är ett mått på effekt. 1W = 1W. Vid halverad impedans ska steget gärna bubbla effekten, för maximal dynamik, som "marens" var inne på. Utan stort dynamiskt omfång vid inspelningstillfället är det väl tämligen meningslöst med väldigt hög effektförstärkning?

Inte alls säker..

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/08/09 :  00:56:46  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Gerhard:

Helt rätt uppfattat. Lyssnar man på låg volym och mest på komprimerade inspelningar behövs inte så många watt.
Spelar man däremot på lite högre volym och med stort dynamiskt omfång på inspelningen krävs oftast ett par hundra watt för att förstärkeriet inte skall klippa. Högtalarens känslighet spelar förstås in också.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/09 :  01:06:32  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
hifirocker,

japp. Precis som impedans/fasväxlingar/grupplöptid. Varför jag finner "Jorma":s inlägg som väldigt luddig:

quote:
Mycket generaliseringar som inte har något med verkligheten att göra.
I början på 70talet hade jag ett par transmissonlinehögtalare med ca. 83dB/1W/1m och drev detta med en Accuphaseförstärkare som lämnade 2x125W. Mina högtalare idág : 89dB/1W/1m och dom drivs av förstärkare som lämnar 100W.
Det fanns hornhögtalare på den tiden också precis som idag med mycket
hög känslighet och det finns idag precis som då förstärkare som lämnar ett fåtal Watt i effekt. Och tvärtom.
Det handlar om hur effektsiffran uppges.
Över hela bandbredden inom det hörbara registret eller med ännu högre bandbredd eller med bara 1 KHz. Med distorsionssiffror på 10% eller 0,000% någonting. Med ena kanalen driven eller bägge samtidigt.
Osv.



Eh, va Distorsionsuppgifter? Det låter väldigt märkligt..


Med 6dB skulle man ju ha klarat sig lika bra (kontenuerligt) med 25W till 90dB som 100W mot 83dB? Jag är inte helt hemma på det här men det känns som att jag har missat något.

Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/08/09 :  01:49:48  Show Profile Send Gus a Private Message
Då(på sjuttiotalet)liksom nu i modern tid fanns/finns det väl både ärligt redovisade effektsiffror samt motsatsen.
Jag minns att en bekant till mig var mäkta stolt över sin JVC-reciver från ca.1973.180 Watt stod det på fronten och till den var det kopplat ett par hembygda horn,lät mycket men utan transienter och totalt okontrollerad bas.Det visade sig vid lite närmare studium av fakta att dom 180 Watten var båda kanalerna tillsammans,musikeffekt var det och DIN-normen var vad som gällde så dom verkliga Watten var-----tja---kanske tjugofem eller nåt sånt.
Detta vid 1000_Hz.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/09 :  03:02:26  Show Profile Send marens a Private Message
DIN-normen är inte så dum egentligen. Den visar ungefär hur mycket användbar effekt förstärkaren kan lämna, vid 1kHz oifs men är förstärkaren shysst i övrigt så är det inte så stor skillnad mellan DIN och RMS. Sedan var det väl uppmätt i 4ohm så då får du ta drygt hälften av det, 45W -55W kanske i 8 ohm RMS. Det är väl inget konstigt för en normal reciever? Sedan att strömförsörjningen och förstärkaren kanske komprimerade signalen upp mot klippningsgränsen har ju inget med effektsiffrorna att göra, det är ju ljudet.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/09 :  10:58:31  Show Profile Send mace a Private Message
På en HiFi-mässa i London (Heathrow) för ett par år sedan så lyssnade jag på ett föredrag av *testchefen* på en av de större Engelska tidningarna (den med alla mät-kurvor i tidningen)
Han var/är tydligen rätt framstående inom sitt fält, designade tydligen avancerad testutrustning & programmvara som används av många tillverkare mm. mm.

Nåja!!!

Han nämnde att de flesta tillverkare av flerkanals förstärkare(>2) uppger effekten per kanal vid EN kanals drift......"6X125W vid 0.1%, eller vad de nu anger effekten vid?, =750W !!! Ja men inte alla kanaler på en gång!!! för då får strömförsörjning mm. hjärtattack

Han sade även att i stort sett det enda märket som anger effekten vid ALLA kanalers drift samtidigt var ett Japanskt märke, ett gammalt familjeföretag. ??????vilket

Inlägget haltar en hel del pga. taskigt minne men jag kommer ihåg en fråga som jag fann riktigt rolig vi den tiden
En i publiken frågade nämnda testledare på vilket sätt de förbereder och behandlar utrustningen?
>Hur menar Du då???
<Ja.... bendlar ni t.ex. kablaget för optimal prestanda ??
> Tänker Du på något specielt?
< Ja ! smörjer ni in kablarna med chassie-fett??
> Öhhhhh.... Nej det gör vi inte!

Jag skrattade gott då, men idag försöker jag vara öppen för det mesta

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/09 :  11:06:29  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Högtalarnas känslighet (påpekat av hifirocker) samt impedanskurva är ju det mest intressanta i detta sammanhanget. Däremor inte sagt att det inte är kul med stora förstärkare...
/Shaft
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/08/09 :  11:20:17  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Han nämnde att de flesta tillverkare av flerkanals förstärkare(>2) uppger effekten per kanal vid EN kanals drift......"6X125W vid 0.1%, eller vad de nu anger effekten vid?, =750W !!! Ja men inte alla kanaler på en gång!!! för då får strömförsörjning mm. hjärtattack

Han sade även att i stort sett det enda märket som anger effekten vid ALLA kanalers drift samtidigt var ett Japanskt märke, ett gammalt familjeföretag. ??????vilket


Det finns oxå en svensk tillverkare av multislutsteg som uppger med alla kanalerna drivna....


//Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.03 sekunder. Snitz Forums 2000