HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kassa nätdelar i dyra apparater?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/08/12 :  12:13:49  Show Profile Send markih a Private Message
Marbrink: Vad jag syftade på i tidigare inlägg på var att de förklaringar som ibland ges kanske inte stämmer ur någon synvinkel. I exemplen ovan var det nätkablars eventuella filtrerande effekt på nätspänningen som jag pratade om och som jag inte kan se att det skulle stämma. Dvs att nätkabeln på något vis skulle kunna hjälpa nätdelen i sitt arbete och det var endast det argumentet som jag starkt ifrågasatte.

Angående skärmning är jag mer osäker, så det lämnar jag öppet tillsvidare.

Apropå att nätkablar kan ha en påverkan som vi inte kan förklara: Visst kan det vara så, man kan aldrig utesluta något fullständigt. Det som blir komplicerat är att man då egentligen inte kan säga något om någonting. Det finns ofta en viss sannolikhet i verkligheten och det är bara upp till en själv att sätta gränsen efter egen vilja och kunskap. Själv går jag på någon sorts erfarenhet men ibland även en rimlighetskänsla med kunskaper och erfarenheter från andra områden. Man (jag) skulle aldrig kunna ta ett beslut om någonting annars eller göra ett val överhuvudtaget om man skulle ta hänsyn till minsta lilla sannolikhet

Mvh Mårten

markih

Edited by - markih on 2004/08/12 12:22:23
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2004/08/12 :  12:18:01  Show Profile Send Goffe a Private Message
Rydberg>Isolations material i kablar absorbera och släpper ifrån sig energi. Vet inte hur mkt det påverka nätkablar men man bör räkna med det iaf.

Nordost har ju fördel att dem har så mkt luft/gas som isolering. de ända oxå än sålänge! så visst har de monopol och kan ta ut mkt betalt för tekniken.


Edited by - Goffe on 2004/08/12 12:58:13
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/08/12 :  12:29:23  Show Profile Send markih a Private Message
Goffe!

Om en kabel kan absobera och släppa från sig energi, så är det alldeles utmärkt för en nätkabel. Den kan då fungera som en (pytte)liten kondensator för upplagring av energi. Det är väl PVC som har denna effekt i högre grad än en del andra vanliga material? (I motsats till luft som inte har den effekten alls). I praktiken är denna verkan så otroligt liten i jämförelse mot nätdelen, att i varje fall jag inte skulle tänka på den.

markih
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/08/12 :  13:48:42  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Jag vill minnas att John Ståhlberg mätte upp en JPC 1,5 (eller var det 2,5?, minns ej) och fann att den inte filtrerade synbart inom området 0-1,5MHz. Nätstörningar inom detta frekvensområde passerar då givetvis rakt igenom.


Och det var precis det som jag kunde visa motsatsen till att den filtrerade. Och den mätningen var gjord med ett instrument som bla. sitter inbyggt i Terminator och är konstruerad av Mikael Bladelius.
Det var på Hifimagsinets tid och att ta delar av den diskussionen och använda här utan att lägga med vad jag kom fram till är helt galet.
John Ståhlberg har inte använt rätt mätmetod eller så har han inte haft tillgång till rätt mätutrustning. eller så har han medvetet mätt på felaktigt sätt för att kasta skit i dom vilda diskussioner och pajkastande som förekom på Hifimagasinet som troligen var en stor del av anledningen till att diskussionsforumet där lades ned.
Så börja inte här igen när du inte vet vad du talar om eller är det minnet som sviker, Markih?

Jag använder mätningar också, men då dom inte alltid kan visa hur det låter eller hur vi uppfattar det så är det ändå det som jag hör som ligger till grund för min uppfattning om ljudpåverkan.
Och precis som Tim de Paravicini har tagit fram sina egna mätmetoder som han har jämfört med lyssning för att försöka få en förståelse vad som händer så släpper jag inte ut alla delar av vad jag har kommit fram till eller varför.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/12 :  14:12:43  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jorma> Vad är det Baldelius instrument mäter för nått och på vilket sätt?

Jorma, kan du inte ta 3 meter av din kabel, köra diverse (olika frekvens)fyrkantsvågor genom den och kolla med ett oscilloskop vad som kommer ut. Fota skärmen och skriv ut tidsintervall så ser vi ju att kabeln filtrerar.

Kunde var kul om du gjorde samma sak med en standard kabel för att belysa skillnaden.

quote:
Jag använder mätningar också, men då dom inte alltid kan visa hur det låter eller hur vi uppfattar det så är det ändå det som jag hör som ligger till grund för min uppfattning om ljudpåverkan.



vad jag förstod var det inte det som var frågan, utan frågan var om kabeln filtrerade eller ej.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/08/12 14:13:41
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/08/12 :  14:30:23  Show Profile Send markih a Private Message
Jorma!

Jag utgår från en helt vanlig enkel frekvensmätning. Väldigt enkelt att göra. Jag har för mig att det var det John Stålberg gjorde, men det kanske du vet bättre? Det var väl en fyrkant-signal som användes? Om den "rundas" av högre upp i frekvens, betyder det att signalen börjar att bli lågpassfiltrerad. Det kommer att ske vid någon krekvens för eller senare, men ofta är det högt upp i frekvens.
Vilka mätningar du har gjort vet jag inte, men nu när du skriver det har jag ett svagt minne av att jag har läst det du nämner förut. Jag kan naturligtvis inte hävda att du har fel i din slutsats, eftersom jag inte vet bakgrunden till den.

Jag vidhåller dock min åsikt, att man inte med hjälp av vanliga kabelgeometrier, ledande material (koppar, silver och aluminium) och vanlig isolering (teflon, gas, luft, PVC etc) kan fixa en filtrerande verkan som motsvarar ett lågpassfilter inom LF-området för att hjälpa mot att nätstörningar kommer in i nätdelen. Jag kan dock ha fel (även om jag inte tror det) och vem som helst får gärna visa att jag har fel.

Nåväl, nu har du sagt ditt och jag mitt. Och vi behöver inte diskutera detta längre, så slipper vi en infekterad tråd.

Mvh Mårten

Ps. Vid vilken frekvens filtrerar dina kablar, Jorma? Min avsikt med nämna dina kablar, var att det var den enda kabel jag hade i minnet som hade mätts map filterverkan. Det var ingen bedömning av kabeln i detta sammanhang, utan dkulle vara en illustration av att kablar inte filtrerar inom för detta sammanhang troligen relevanta frekvensområde, alltså mindre än 500KHz. Som jag har sagt, är skärmning en annan fråga. Ds



Edit: Tydliggjorde texten ovan, så att inte någon missar vad jag menar (blev lite fundersam när jag läste efterföljande inlägg om det hade gått fram). Resonemanget handlar om lågpassfiltrering och att kablar med 'normala' former, allts sådana som ser ut som en kabel, inte har detta under 500 KHz. Återigen, den som påstår något annat ¨får gärna visa detta.

markih

Edited by - markih on 2004/08/12 16:12:44
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/08/12 :  15:24:59  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Jorma> Vad är det Baldelius instrument mäter för nått och på vilket sätt?

Den mäter distorsionnivån på nätströmmen före och efter skiljetrafon Terminator och av det lilla som Micke berättade var det inom ett brett område. Det finns en sådan stående hos Hifikonsult.
Den visar ofta på mellan 20 till 25% däruppe före och efter brukar det ligga på 4 till 5%. Den visade ett utslag med kabeln inkopplad som matning till Terminator och det var samma utslag för både primär och sekundärssidan och när jag frågade Micke om det lilla utslaget som kabeln gav, så svarade han att det förmodligen låg mycket högt upp i frekvensregistret och det behövdes inte mycket däruppe för att påverka nätdelen i apparaterna. Skräp som låg längre ned i registret
klarade dom flesta apparaters nätdelar av att hantera utan att dom störde.


quote:
Jorma, kan du inte ta 3 meter av din kabel, köra diverse (olika frekvens)fyrkantsvågor genom den och kolla med ett oscilloskop vad som kommer ut. Fota skärmen och skriv ut tidsintervall så ser vi ju att kabeln filtrerar.


Det var just därför som jag skrev följande:
Jag använder mätningar också, men då dom inte alltid kan visa hur det låter eller hur vi uppfattar det så är det ändå det som jag hör som ligger till grund för min uppfattning om ljudpåverkan.
Och precis som Tim de Paravicini har tagit fram sina egna mätmetoder som han har jämfört med lyssning för att försöka få en förståelse vad som händer så släpper jag inte ut alla delar av vad jag har kommit fram till eller varför.


Alltså har jag ingen anledning till att roa mätnissarna med dessa mätningar som du vill ha för "skojs" skull, Rydberg.

Ett oschilloskop som i fallet med Ståhlberg kopplas in med 1 mätning vid 1,5 Mhz för att bevisa något är rena skämtet.
Och denna mätning om den skall göras på rätt sätt är med ofiltrerad nätsspänning och det talade jag om för Ståhlberg också. Men detta klarade han tydligen inte av, så amatörmätningar betackar jag mig för och kommer alltså inte att roa mätnissarna som vägrar att höra sådant som dom inte klarar av att mäta.

Jag har sålt över 1000 JPC2.5 nätkablar i Sverige och bortåt 500 till Norge plus ett några hundra till Finland och Danmark.
Det är ofta som någon köper 1 st. med 14 dagars returrätt, och som kommer tillbaka och köper fler. 2 st. JPC2.5kablar har kommit i retur av alla dessa sålda. Den senaste var för ca. 1 år sedan.
Detta är folk som inte har frågat om mätningar utan lyssnar och är nöjda med resultatet. Jag har svårt att tänka mig att ett sådant fåtal har skickat tillbaka kabeln om dom inte hade varit nöjda med resultatet. Om man inte fixar strömmen så får man inte ut det som anläggningen kan ge och det är inte många apparater som inte påverkas positivt av en bra nätkabel.
Apparater som förmodligen klarar sig bra med en tillräckligt grov standardkabel ligger ofta mycket högt i pris.
Vi har Mark Levinsons dyrare modeller som har inbyggd regenerator (Typ PS-Audio) som dels är dyrt att bygga med ett stort effektbehov som dom effektsegen har och dels så ger denna typ av regenerator en låg verkningsgrad nedåt 50% vilket innebär strömkostnader och värme.
Ett klass A-steg som drar 500 Watt drar ytterligare 500 Watt i värme med en sådan regenerator.

Men det är ett kostnadsskäl att inte leverera en bättre nätkabel med förstärkare och andra apparater. Vitus är ett av dom få undantagen, men han har ändå lagt sig på budgetklass med min JPCkabel.
Men det är till en förstärkare som kostar 350 000 kr och där är det ändå förmodligen en del som byter ut JPCkabeln mot något exklusivare och bättre.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/12 :  15:37:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ledarmaterial i nätkablar har en uppenbar påverkan på ljudet med erfarenhet av Clous kablar.
Det blir en klar förbättring med silverledare jämfört med vanliga silverpläterade kopparledare och en skillnad mellan silverpläterad koppar och bara koppar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/08/12 :  15:49:34  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Ledarmaterial i nätkablar har en uppenbar påverkan på ljudet med erfarenhet av Clous kablar.
Det blir en klar förbättring med silverledare jämfört med vanliga silverpläterade kopparledare och en skillnad mellan silverpläterad koppar och bara koppar.


Det är helt klart att olika metaller påverkar åt olika håll.
Där håller jag med dig Björn-Ola, men jag håller inte med dig vad det gäller ordningsföljden med dom olika metallernas positiva inverkan.
Rodium och guld påverkar också på olika sätt. Furutech tex har i vissa kontakter koppar med Rodiumbeläggning som dom har försilvrat och utanpå detta lagt ytterligare ett lager Rodium allt för att få en viss påverkan åt det ena eller andra hållet. Då är vi inne på metallurgi och olika metallers påverkan på elektronströmmen och det är där som elektronikmätnissarna inte hänger med längre.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/12 :  16:12:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tycker du att koppar är bättre än silver?
Jag upplever att man får mer upplöst ljud med silver, även på nätkablar.
Det är konstigt eftersom det inte skiljer särskilt mycket i avseende på resistansen.
Guld har ju klart sämre värde än kopparoch silver, men när det gäller kontaktytor, så är det tydligen annat som spelar in, korrossion naturligtvis, men jag upplever skillnader även med färska kontaktdon.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/08/12 :  16:30:23  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det handlar inte om ledningsförmåga. Det är sämre med silver anser jag och det är därför som jag använder kopparledare i samtliga mina kablar. Lodet är en annan metall eller blandning av metaller som påverkar ljudet. Jag använder ett lod med 8% silver och även en liten andel guld. Guldet blands inte in för att få en bättre ledningsförmåga.
Med nätkablar anser jag att det blir en försämring med guld, silver eller rodiumkontakter. Men där kan det vara olika med olika kablar, det är med dom kablar som jag hitills tillverkar.
Nickelplätering fungerar mycket bra och även kontakter med ren mässing utan plätering till mina nätkablar.
Högtalarkablarna och även XLRkablarna fungerar och låter bäst med guldbelagda kontakter, men det är ju så att honkontakterna som sitter i förstärkare och högtalare oftast är guldbelagda så där blir det inte en blandning utan det blir guld mot guld i kontaktytan.
Guld direkt på ren koppar ska det vara utan inblandning av andra metaller emellan som WBT har.
I RCAkablarna som har kopparledare fungerar silverkontakter underligt nog bäst och allra bäst hitills är WBT,s silver nextgen med palladiumbeläggning. Fortfarande till mina kablar som naturligvis är dom enda som jag provar olika kontakter på.
Silver har en del ansett vara bäst tills dom har fått testa mina No.1 kablar. Dom flesta har ändrat åsikt att det bara skulle duga med silver till riktigt bra kablar.
Silver är svårt då föroreningar påverkar mycket tydligare än i koppar, så ska det vara silver så ska det vara med absolut högsta tillgängliga renhetsgrad. Och då blir det riktigt dyrt och att tillverka en ledare med den uppbyggnad som jag har är inte ekonomiskt försvarbart med finsilver. Om det ens är möjligt att tillverka.
Geometrin och uppbyggnaden av ledaren har stor betydelse för hur bra slutresultatet blir. Större betydelse än dielektrikum eller ledarmaterial.

Till delningsfilter i högtalare verkar silverkondensatorer vara det absolut bästa i diskantregistret. Mundorf tillverkar sådana.
Dom har ännu bättre kondensatorer på G eller kanske dom redan finns ute. Det silver/guldlegerat material i kondensatorerna och det kan ju inte vara för att få en bättre ledningsförmåga. Det handlar alltså om olika metallers påverkan på signalen.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/08/12 16:42:26
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/12 :  17:17:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag är nog ändå av en annan uppfattning när det gäller silverledare i kablar.
Jag har kunnat jämföra kablar med samma uppbyggnad, men där ledarna har varit silverpläterad koppar eller silver. Silver har gett ett renare ljud. Jag har också jämfört silverkablarna med andra kablar med kopparledare, men jag har hela tiden tyckt att silverkabeln gett mig en högre upplösning.
Det får gälla även för nätkablar, så vi är tillbaka på rätt spår igen.
När det gäller kontakter, så ger guldpläterade kontakter en renare och mindre bumlig bas.
Wattgate 350 kan slå över i kylighet, men det försvinner efter ett tag.
Clou har trippelguldpläterat vanliga kontakter av bra kvalitet, och dom tycker jag är väldigt prisvärda.
Man får en klar förbättring i basen.
Vad är det du har hängt upp dig på Jorma? Jag tycker sådant här är intressant.
Jag respekterar alla åsikter, för det finns alltid någonting bakom.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/08/12 :  18:03:09  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Silver ger inte högre upplösning. När man har mycket hög upplösning så får man ett lugn i ljudet som jag strävar efter.
Silver ger ofta en som jag tycker distorsion i det övre registret som kanske kan uppfattas som högre upplösning, men det ger också en stripighet eller hur jag nu ska formulera det som inte ska finnas där och detta blir tydligare i mer högupplösta system.
Man kan lugna ner detta med skärmning som i , men denna skärmning är ett måste för att dölja denna stripighet och det är inte bra att bota ett fel med ett motfel. Att sedan få tillbaka en del av denna "upplösning" om skärmen lugnar ner det hela för mycket genom att tillsätta en orenare silverkvalitet blandat med högrent silver är återigen ett bota ett för effektivt motfel med ytterligare en felkälla vilket ger enligt min åsikt ett "grått" och oangagerande ljud.
Ett ljud inte helt olikt ett MP3komprimerat ljud där ju komprimeringen har trollat bort dom fina detaljerna i övertonsspektrat från instrument och röster.
Det finns däremot en kabel som jag tycker är riktigt bra och som är byggd med silver. Det är Kimber Black Pearl som jag tror finns i endast ett par högtalarkablar i Sverige.
Jag har haft dom här hemma och spelat dom på Coltranehögtalarna och dom spelar lugnt och musikaliskt, men trots att det är silver inte på högsta upplösning och focusering.
Jag har också haft silverkablar som spelar med en upplösning som plockat fram så mycket detaljer att jag blivit lyssningstrött snabbt.
Det var AudioQuest Dragon med signalkablarna Diamond X3.
Dom var inte så spretiga i ljudet trots upplösningen, men det var för mycket "silver" i ljudet.
Många kopparkablar spelar med för mycket "guld" i ljudet.
Det känns inte bar tycker jag när allt är silver eller guldfärgat om man nu ska ta en liknelse med bilder som det går att lägga en färgning på. Det kan vara trevligt i rätt sammanhang, men i längden vill man inte ha färgande solglasögon på. (Det finns ju undantag som i alla andra sammanhang).

Med Rodium eller Guldkontakter sker det lite olika saker med mina nätkablar, men ändå likartat. Med Rodium blev det tydligare än med Guld. Basen blev bumligare och orenare. Ljudbilden plattare och bakgrundssvärtan blev mindre mörk i jämförelse med standardkontakterna som jag använder. Och detta är mycket tydligt hemma hos mig med Coltranehögtalarna, men det har testats i ett antal andra anläggningar också med liknande resultat.
Jag hade att antal exakt likadana kablar med olika kontakter som spelades in under 2 veckors tid samtidigt och med samma strömstyrka på
(dom var seriekopplade) innan jag började lyssna på resultatet.
Varför jag (själv förvånad) beslöt mig för att inte använda annat än standardkontakterna till mina nya Super Power nätkablar.
Positivt var det förstås att jag kunde hålla nere priset på dom, men det var jag själv inte förberedd på. Jag hade inte ens räknat ut priset på kabeln med standardkontakterna i dom exelkalkyler som hade gjort på kabeln med dom olika kontakterna då jag inte hade väntat mig detta resultat.
Om det hade varit enbart prisnivån som jag var ute efter så varför har jag gjort tvärtom med RCAkablarna. Använt en av dom dyraste RCAkontakterna på marknaden? Därför att jag oavsett vad jag kommer fram till så är det dom bästa kontakterna som jag hittar som jag använder till dom bästa kablarna. Oavsett prisnivån.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/08/12 18:06:24
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/12 :  18:08:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
?????
Vi har lite skilda uppfattningar och vi lär inte övertyga varandra här.
Livet vore också rätt tråkigt om alla tycker likadant.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/12 :  18:29:33  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Alltså har jag ingen anledning till att roa mätnissarna med dessa mätningar som du vill ha för "skojs" skull, Rydberg.


Nähä, ok, tänkte bara att det skulle skingra misstankarna. Om man skickat en fyrkantsvåg genom kabeln som höll 500 kHz och den gick igenom utan synlig påverkan, ja då har inte JPC några speciella filteregenskaper, inte om man använder vanliga definitioner på filterverkan iallafall. Nu säger jag inte att det gjordes, därför vorde det ju en enkel sak för dig som mäter och konstruerar kablar dagligen att göra ett sådant test. Varför inte!? Tror det är fler än mätnissar som skulle bli glad, ty det är ju ett gäng som köpt JPC och hör skillnad, nu kan de ju få "bevis" på det också. Jorma, du har ju allt att vinna på en sådan enkel test.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/08/12 :  18:30:16  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Vi har som du säger skilda uppfattningar, men vad det gäller dom olika kontakternas påverkan på mina kablar är det endast jag som av oss 2 kan ha en uppfattning, då du inte har hört dom med dom olika kontakterna och knappast heller Super Power kablarna överhuvudtaget?

Bor du i närheten av Göteborg Björn-Ola?
Oavsett var du bor om du har tillfälle så är du välkommen hit till mig på en lyssning. Vänta tills det blir lite svalare ute bara.
Jag startar ogärna Vitusstegen i klass-Aläge när det är så här varmt.
Igår hade jag hembesök av en hifihandlare från New York så då var dom igång i 3 timmar. Det tog halva natten att vädra ut värmen ur huset



Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/08/12 :  18:49:50  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Rydberg, alla kablar har en viss filterverkan.
Både signal, högtalar och nätkablar.
Mer eller mindre. En mätning med en fyrkantvåg och ochilloskop säger ingenting om hur det låter och en fyrkantsvåg vid 0,5 MHz visad med ett Oscilloskop skulle förmodligen inte göra någon klokare.
Du kan ju försöka först att mäta eller räkna ut vad det är i nätsströmmen som påverkar en apparat eller en nätdel mest innan du kläcker ur dig något annat. Ett litet tips. Försök att mäta med 230 Volt 50Hz och minst 1 Ampere ström på samtidigt som du gör dom övriga mätningarna. Hur påverkas den 50periodiga nätströmmen?
Och hur påverkas fasförskjutningen mellan spänning och ström?
Ännu tydligare blir det om du med snabba pulser varierar nätsströmmen genom att ändra belastningen.
Jag har inte den utrustning hemma som behövs för detta och kommer heller inte åt den hur som helst, men du kanske hittar den på skolan du går på.
Och kanske också den kunskap som behövs för att utföra sådana mätningar.

Nu är det risk för allt för mycket spänning här.
Åskan närmar sig och jag har inte lust att kvadda datorn för 5,e gången på lika många år.

Åskan gick förbi och jag har förtydligat på ett ställe.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/08/12 19:26:47
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/12 :  19:26:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Rydberg, alla kablar har en viss filterverkan.
Både signal, högtalar och nätkablar.
Nähä!

Du har nog en point i att man bör mäta med större spänningar förresten, tack.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/12 :  19:51:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ställ in en trähink med vatten och lite björkris i musikrummet så är det inget problem, Jorma.
Jag bor utanför Jönköping, men om jag har vägarna förbi så tittar jag gärna in. Jag tar med bastu-korv som vi kan grilla ovanpå slutstegen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/08/12 :  20:37:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har en finsk bastu björkris finns att hämta strax utanför om det är riktig bastuvärme du vill ha. Jag brukar köra med 110 grader i bastun, då svider det lite i skinnet när man slänger på vatten på stenarna. Det går alldeles utmärkt att grilla korv på bastustenarna och den som vill ha korven kokt kan hålla den i handen en stund

Vitusstgen blir inte så varma att det går att grilla korv på dom.
Knappt att koka heller. Dom har ett värmeskydd som ska lösa ut vid 80 grader. Men en 60 till 70 grader på kylflänsarna är varmt ändå.

Du har ett PM med mina telefonnummer, Björn-Ola.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/12 :  23:26:09  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Nu blir jag något konfunderad, NordOst-nätkablar är alltså inte skärmade? I min fråga om patent/mönsterskydd så fick man inga svar.
Om man kommer på ett effektivt sett att göra kablar på så borde man i alla fall införa mönsterskydd! Det innebär i princip (för den som inte vet) att ingen får göra en exakt kopia av ens produkt.
Kostar inte mycket.

Finns det några som helst patent/mönsterskydd när det gäller alla sorters hifi-kablar?



Citat från nya HiFi&Musik:
quote:
... Det enda negativa jag har negativa jag har att säga om Shiva är att man kan få för sig att ljudet plöstligt blivit väl slankt. Kanske beror detta på avsaknaden av skräpljud?


Inte ens skärmad!?


Sen Vishnu:
quote:
Flyttar man upp ett snäpp till Vishnur känslan som bortblåst


Så den skärmar sämre mot skräp men är ändå bättre?




Edit
Hur kan folk gå på sådant nonsens? Artikeln alltså.

Edited by - Gerhard46 on 2004/08/12 23:27:10
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/08/12 :  23:43:13  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om nu patent gör en kabel bättre så hittar du det här på Nordosts hemsida om du använder sökfunktionen.

But what of the cable itself? With their first technologically advanced products the original Flatline and Super Flatline cables, Nordost trademarked the result of this under the name Flatline Cable and was granted a US and Worldwide patent two years later.

Det är en (var?) kabeltillverkare som tog 15 olika patent på en kabel. Den hade trots alla patent inte den ljudkvalitet som man kunde förvänta av en audiokabel och jag tror inte att det företaget finns kvar. Annars hade det varit kabeln i din smak Gerhard46

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/12 :  23:54:52  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Där ser man, du såg antagligen inte första gången jag skrev det. Låter lite luddigt dock, vad var det för kabeltillverkare?

15 patent på en kabel? Det låter väldigt kostsamt!

Edit
Och hur såg patenten ut?

Edited by - Gerhard46 on 2004/08/12 23:57:55
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/08/13 :  00:02:02  Show Profile Send marbrink a Private Message
Gerhard46: Nordosts nätkablar har inte en traditionell skärm men jag tror den speciella teflonlindningen som de använder sig av fungerar som en sorts skärm...det är dock bara spekulationer från min sida =)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/08/13 :  00:05:10  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Teflonlindningen kan inte ge någon som helst skärmning då det är ett isolationsmaterial. Teflonlindningen är till för att få så liten kontaktyta som möjligt mellan dielektrikum och ledare.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000