HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 förslag på slutsteg/monoblock efterlyses
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/08/11 :  23:33:11  Show Profile Send regner a Private Message
Då är det äntligen snart dax att påbörja basmodulbyggandet.
Jag hade först tänkt köra på etons 12-680/60HEX men när ja nu fick nys om deras pris på 5000pix/st... känns 11-581/50HEX (3700kr) som ett helt klart vettigare alternativ. (om nu inte prisskillnaden är motivetad!? någon som vet?)
Nu till saken.. oavsett vilket element jag väljer så kommer jag behöva en satans massa effekt så nu efterlyser jag förslag på lämpliga slutsteg eller monoblock.
Vad som gäller är import eller begagnat och pristaket är 10000.

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/08/11 :  23:43:44  Show Profile Send regner a Private Message
glömde förresten nämna att det nu tillobörja med bara kommer det bli ett element per sida men så snart jag bytt lägenhet (bor i en temporär liten etta) kommer det bli en eller ett par moduler ytterligare per sida. Så med andra ord är det inte helt fel om steget/blocken klarar låga laster. (kan bli lite hårt för plånboken med moduler och nya steg på samma gång)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/11 :  23:44:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Rotel 991 borde väl funka ok? Billigare än 10 papp dessutom

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/08/11 :  23:54:20  Show Profile Send regner a Private Message
tackar för förslaget rydberg. Effektmässigt skulle ju en bryggad 991a per sida funka men hur rent och djupt spelar de igentligen?
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/08/12 :  00:39:32  Show Profile Send regner a Private Message
förstaplats på begagnatlistan (än så länge): zapsolute mk4
import? efter att shengya tog bort 991an ur sitt sortiment känns lite svårt att hitta kineser som lämnar mycket effekt.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/12 :  11:45:11  Show Profile Send Blue a Private Message
Varför måste du ha så mycket effekt?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/12 :  11:49:56  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
NAD 218 och möjlighet till bryggning.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/12 :  11:51:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hur ligger Emblas klass D steg till här? LC Audio's klass d bygge verkar tekniskt sett (dist bl.a.) helt OK i basområdet. Ett nära nog outforskat område är PA stegen som är små, driftsäkra och lämnar MASSOR med effekt. För 10'000kr lär du kunna få rätt många watt...i synnerhet om du tittar på beggade grejjer! "GUS" säljer nog ett har jag för mig!

Ang Etonelementet har jag ännu inte uppdaterat min prislista men kan säga att 12'an blir billigare än 5kkr.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/08/12 :  16:31:59  Show Profile Send regner a Private Message
blue, det är bättre att vara på den säkra sidan... Av erfarenhet har jag lärt mig att det alltid bättre att överdriva, men då självklart utan att kompromissa med återgivningen. Jag kan iof inte påstå att jag överdriver något nämnvärt med de typ 100w klass a per element det lär bli nu i början.

marcus_ec, har du möjligtvis jämfört nad 218 mot dina shengya i basområdet?

engelholmaudio, klass d steg låter som ett helt klart intressant alternativ.. Jag får allt ta o kika närmare på det.
12ans pris på 5000 fick jag från golden age homedirect prislista. Tyckte dock att det verkade lite undligt för när vi pratades vid angående det här bygget någon månad tillbaks vet ja att du nämde att priset på 12an inte var satt än men att den bara skulle ligga några hundralappar över 11an. Har du möjligtvis något exakt pris på 12an?
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/12 :  19:48:51  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej regner: Jag körde NAD S200 innan och jämför man med 991 stegen så blir basen torrare, rappare och det går spela extremt högt utan att förlora kontrollen. Men den största skillnaden ligger i de övre registerna. Men där skall inte din bas spela... :D
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/08/13 :  03:35:53  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
Ett nära nog outforskat område är PA stegen som är små, driftsäkra och lämnar MASSOR med effekt. För 10'000kr lär du kunna få rätt många watt...i synnerhet om du tittar på beggade grejjer! "GUS" säljer nog ett har jag för mig!


Jomenvisst är det så.
Jag har ett nästan nytt QSC.RMX-1450 som endast är kört ett fåtal timmar.
(Garanti är det kvar någon månad till)
Det ger 260/W vid 8/Ohm.400 vid 4/Ohm.
Båda kanalerna i drift,20/Hz-20kHz.
Motsvarande siffror vid bryggkoppling är-
800 respektive 1400/W.
Pris----mail eller PM ger svar på den frågan om så skulle vara att du är intresserad.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000