HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätkablar??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/05 :  13:41:55  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tjenixen vänner.

Efter en tids "semester" från forumet är jag tillbaka igen.

Tyvärr är jag inte en av de lyckliga som kan inkassera återbäring på skatten i år. Tvärtom måste jag betala in mer. Suck!!

Nå, hursomhelst funderar jag på att införskaffa nätkabel vilket känns som nästa investering. Frågan är i vilken maskin det är viktigast att byta?? Förstärkare eller CD??

Någon som har tips och råd om detta?? Gärna ochså lite tips på bra nätkablar i 2 - 4 000 kr klassen.

-----------------------
Tabula Rasa!

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/05 :  13:45:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tror du ska börja med cd-spelaren. Jag testade en Clou Silvervoice i ett system med cd-spelare och integrerad förstärkare. När jag först kopplade in den på cd-spelaren så lät det klart bättre.
När jag sedan flyttade den till förstärkaren så lät det sämre.
Det verkar allstå som det är klokast att börja i signaländan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/08/05 :  15:26:35  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Båda bör bytas, men det är troligast att du får störst lyft med ett byte i signaländan.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/08/05 :  16:28:07  Show Profile Send sker a Private Message
>Mahler
Själv så har jag fått bäst resultat genom att köra med en bra nätkabel till slutsteget, kanske för att slutsteget drar mest ström vad vet jag. Hur som helst så är det väl bäst att testa själv. NordOst kablar är verkar helt klart intressanta, instegs modellen ligger på ca 3400kr. PS-audio har även tre modeller som är intressanta från ca 2000kr och uppåt. Köpte själv deras modell Statement för ett par veckor sen men har inte kunnat lyssna så mycket men det jag hört har varit mycket lovande. Modellen ligger på ca 4500kr.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/08/05 :  16:59:31  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Varför inte göra en TNT-snake som pak gjort i följande tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31321

TNT:s byggbeskrivning och omdömen
http://www.tnt-audio.com/clinica/ttse.html

Go to Top of Page

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2004/08/05 :  17:40:41  Show Profile Send cebo a Private Message
Hej Mahler!

Jag köpte nätkablar och schukokontakter (omagnetiska) i lösvikt av Marcus Cables, och har även hans filter PWR2, men först när jag bytte ut nätkabeln till min grenkontakt nyligen så fick systemet (TV och stereo) ett lyft, tyckte jag. Så nu har jag Marcus skärmade nätkablar hela vägen från väggkontakten till grenkontakten (ska byta mellan grenkont. och apparater senare). Ska också tillägga att jag nu har Clous enkla nätkabel mellan förstärkaren och grenkontakten än så länge, sen har jag inga jordade elkontakter (än).

Så jag tror (efter egen erfarenhet) att det är viktigt med skärmade (och bra) nätkablar från väggkontakt till apparater, det är mitt tips.

Du kan ju börja lite smått med nätkablarna, och byta allt eftersom.


/cebo
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/08/05 :  19:50:27  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag skulle/kommer att börja med att byta ut på förstärkaren. Det gav störst lyft för mig när jag provade.
Nordost har väl en variant för runt 3500:- som har fått bra kritik den senaste tiden.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/05 :  20:11:51  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag provade just Nordost Shiva till min Wadia-spelare för inte allt för länge sedan. Annorlunda blev det,..men inte till det bättre enligt mig. Visst, ett större lugn i musiken. Allt kändes lite mjukare och gosigare.
Men gosigt är tyvärr inget jag vill ha. Även dynamiken och attacken försvann en aning... Så min Audioquest AC 1.6 fick fortsatt förtroende.

Däremot har jag hört både Shiva och Vishnu i en annan anläggning där de fungerade alldeles utmärkt! Konstigt sånt där.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/08/05 :  21:44:24  Show Profile Send arcam a Private Message
Du kan ju prova med Jorma Designs nätkablar, tror dom
kostar runt 800:- och är enligt många mycket bra och prisvärd.

JPC 2.5 är benämningen



Go to Top of Page

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2004/08/05 :  21:59:37  Show Profile Send cebo a Private Message
Jag tror nog att Marcus Cables nätkablar är precis lika bra, och billigare.

/cebo
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/05 :  22:35:33  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej Mahler trodde att du hade gått under jorden

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/06 :  00:22:31  Show Profile Send Mahler a Private Message
OT ! Inte skull väl jag!!

Har vatt på Smögen och i GBG och semestrat!! :)

Hehe!!

Men hmmmm.. jag som fundera just på Nordost Shiva!!

I vanlig ordning skulle det vara enklast att låna hem och prova men så bor man vid strandkanten till Vänern med endast Hifi Punkten i Skövde att tillgå. (i all ära!!)

Men som jag förstår är det störst ide alltså att byta till CD spelaren först?!?

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2004/08/06 00:29:48
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2004/08/06 :  08:22:47  Show Profile Send Goffe a Private Message
Mahler låna hem en skärmad kabeln oxå för att gämföra!
trots allt är nordost kablar oskärmade men ska funka bättre
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/08/06 :  11:51:41  Show Profile Send Rob a Private Message
Om jag inte minns fel så har du en Amplifix stående hemma... Hade en sådan tidigare och jag fick ett bra lyft med Jormas JPC 2.5... Bra kabel till ett vettigt pris... Bra början...

Ett dyrare alternativ är en skiljetrafo typ Terminator T0.3, 7' SEK hos Consulten... Men ack vilket lyft....

/Pelle
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/06 :  13:18:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Clou låter bättre i mina öron än Jormas, men är också lite dyrare. Skillnaden är nog att Clou använder sig av silverpläterad koppar, vilket verkar påverka diskanten av någon anledning, och ge lite mer lyster åt ljudet.
Det är även värt att kosta på sig Clous guldpläterade kontakter, som förbättrar basen avsevärt.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/08/06 :  22:58:45  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Björn Ola vad är "lite" dyrare.
JPC2.5 kostar 875 kr.
Hur mycket kostar en Clou Silvervoice?
6000 kr har jag hört.
Plus dom guldpläterade kontakterna.
Och enligt Clou så är det rent silver i kablarna och inte silverbelagd koppar som du påstår. Ett litet missförstånd mellan dig och Clou Lasse eller finns det olika uppgifter om detta?
Det är inte "lite dyrare". Det är sisådär en 700 till 800 % dyrare.
Eller tänker du på mina Super Power som kostar 4800 kr.
Dom är lite billigare än Clou Silvervoice.
Jag tror knappast att det är dom som du har jämfört med.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/08/06 23:10:02
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/07 :  11:50:53  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jorma> Tror det syftades på :

Nätkabel: Clou Cable Powerlinewire PLW230

Powerlinewire PLW230 är framtagen på samma goda ledarmaterial som de andra kablarna i sortimentet, det vill säga silverpläterad koppar med en renhet bättre än 99,97% på kopparen och bättre än 99,99% på silvret. Skärmarna består i sin tur av tre olika material, dessa av mycket hög kvalitet. Kabeln är uppbyggd på två extra grova ledare som är tvinnade för ännu bättre snabbhet. Kontakter av god kvalitet. Har du ingen nätbrunn och du kan löda kan kabeln fås utan nätbrunnskontakten och du löder in den själv direkt i apparaten.




I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/08/07 :  13:16:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Rydberg om du tittar längre upp i tråden så är det Silvervoice som Björn-Ola talar om och jag kan inte tolka annat än att det är den han menar i jämförelsen.
Han har åtskilliga gånger tidigare snackat om jämförelsen JPC2.5 och Silvervoice. Det är bara att använda search för att se att det är detta han har talat om hela tiden.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/08/10 :  22:21:39  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Cyklade förbi esoterisk-hifi på väg hem från tåget i em. och inhandlade 1 st. Nordost Shiva och 1 st. Supra LoRad.

Hade först tänkt köpa Fisch audiotechnik Power Cord P-1 men enligt Mauritz på Esoterisk är Shivan mer korrekt medan Fish kabeln är något mer spektakulär i sin karraktär. Mauritz sa även att Shivan kräver en rejäl inspelning för att blomma ut. Eftersom jag är lagd åt det "puritanska" hållet blev det shivan. Fick ett mycket bra pris och cyklade hem och kopplade i kablarna.
Satte nordosten i förstärkaren och supran till cd:n öppnade altandörren och började spela plattor. Kan bara instämma i det som skrivits om shivan och vad som händer med ljudbild och perspektiv osv. Det som jag reagerade starkast på var hur tyst det blev mellan instrument och röster. Det kanske inte låter så sexigt med att det blev tyst jämfört med bredd och bas osv. Men så är det. Lyssna på Shelby Lynne så kommer ni att förstå.

Testade sedan att skifta kabeln mellan cd och förstärkare. Blev ganska förvirrad och kan inte bestämma vad som lät bäst. Tyckte att det blev lite mer drag i musiken med shivan på cd:n och supran på förstärkaren samtidigt som det blev aningen svampigare bas. Kan idag inte säga vad som blev bäst. Får vänta och se. Det kanske blir en shiva till om några veckor.

/Johan
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2004/08/10 :  23:13:02  Show Profile Send Goffe a Private Message
skulle vara kul att höra vilken av kablar du fick hem som förbättrade ljudet mest? skärmad vs oskärmad.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/08/10 :  23:18:47  Show Profile Send Bubben a Private Message
Att jämföra Supra och Nordost i hänseendet skärmat/oskärmat är väl lite orelevant?
Mer lämpligt att jämföra mot ex. Clou som har skärmning som en av sina viktigaste käpphästar.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2004/08/11 :  00:41:35  Show Profile Send Goffe a Private Message
nja ville bara veta vilken kabel som var bäst! skärmningen var en påtagligt skillnad tyckte jag. skulle vara kul också att jämföra mellan nordost och clou
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/08/11 :  10:56:22  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Menade inte att jämföra Supran med Shivan. Utan att jämföra var jag vann mest på att placera Shivan.

Köpte Supran att komma billigare unden. Kan i alla fall slå fast att den verkligen är värd sina pengar. Om ni vill göra en rejäl uppgradering för lite pengar och bara har en vanlig nätsladd så är Supran verkligen att rekommendera.

Hur som helst ger Shivan stora vinster oavsett om den sitter i cd:n eller i förstärkaren. Allt förbättras fast olika mycket. Om den sitter i CD:n upplevde jag mer dynamik i mellanregister och diskant. Diskanten belv dessutom mer upplöst. Om Shivan sitter i förstärkaren upplevde jag en bättre stereobild, mer tystnad, bättre separation mellan instrument och röster och en bättre bas.

Problemet är att nu vill jag ha båda förbättringarna. Det får antingen bli en sväng förbi esoterisk-hifi igen eller att köra ole dole doff mellan förstärkare och cd, koppla in kabeln, lägga den under mattan så att den inte syns och försöka att glömma bort att jag köpt den.

/Johan

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2004/08/11 :  11:06:49  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hej!

Trots att jag fick tebaks på skatten, så valde jag en sniklösning.

Jag sprättade bort höljet på de kablar som har jordledare, knipsade bort den gjutna väggkontakten och flätade de tre ledarna. Sedan anslöt jag en ny väggkontakt.

Detta tweak genomfördes med ungefär samma njugga "det-kan-väl-ändå-inte-bli-sämre-inställning" som beträffande Clas Ohlsons nätfilter.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/08/11 :  12:02:11  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Gör en fyrfläta alá Svalander:http://www.svalander.se/shoppen/kablar.htm

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2004/08/11 :  12:30:26  Show Profile Send Goffe a Private Message
tack johan_kjell!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000