HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mätningar: Dahlbergband och Excel i öppen baffel.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/02/12 :  02:33:25  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag tycker 30uF:orna är oerhört vackra
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/12 :  14:33:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, dom är söta men färgen är inte min stil riktigt...

Intressant läsning om distorsion i högtalarelement: http://www.woodartistry.com/linkwitzlab/mid_dist.htm
Det ser ju bra ut med de här elementen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/12 :  23:41:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det går långsamt framåt. Nu har jag fått hem trä...

Tack för sågningen Circlomanen!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/05/13 :  00:18:33  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Ser ju lovande ut . Hade stålet kommit eller är det kvar
i Danmark

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/13 :  00:31:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Stålet finns kapat och klart i Danmark så det går långsamt framåt på den fronten ett tag till. Men
nu i dagarna kommer ett par Seas Excel till, så kan man ju försöka få till den biten under tiden.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/05/13 :  00:45:07  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Blir det samma material där Om inte så skulle jag kunna
tänka mig svart läder ihop med det trät utan större problem.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/13 :  02:06:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, tanken med svart läder har slagit mig också. Samma träslag blir det nog i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/26 :  20:21:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hehe, nu har Excelåttorna kommit...

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/05/26 :  21:20:11  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Satt dom fast i tullen eller

Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/05/26 :  21:53:05  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Hej Berndt,

hur ska basen göras? Dubbla åttor parallellt? Grattis till schysst basval!

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/26 :  23:19:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, dubbla åttor parallellt. Jag hoppas mycket på det här, nu är det Audax HM170Z0 som spelar i sluten
låda och detta bör bli bra mycket bättre. Den stackars Audaxen passar inte till 100% i sällskapet.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/27 :  01:12:21  Show Profile Send ohmega a Private Message
Bernt: Du tycks ju ha byggprojekt på löpande band..

Det kan nog bli onödigt bra i slutänden....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/05/27 :  06:27:14  Show Profile Send linnar a Private Message
"Du skall icke hava begär till din nästas husdipol"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/27 :  07:26:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
"Du skall icke hava begär till din nästas husdipol"

Ett av det tio hifibudorden som är extremt svårt att leva upp till!

Dubbla Seas Excel 8or blir nog riktigt riktigt mumsfillibabba med hallon sylt på! Det här kommer nog bli lika snyggt som extremvälljudande!
Jobba på nu Bernt, och posta bilder!

Förväntansfull Circloman
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/27 :  09:42:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Finns även
"Du skola icke monopola"?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/28 :  21:17:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bra basar är bara förnamnet... Uj!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/05/28 :  21:51:06  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Spelar dom

Edited by - Dahlberg on 2005/05/28 21:51:26
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/28 :  22:44:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, jag har monterat dom i provisoriska bafflar och spelar dom fullrange just nu. Det låter för
dj-t uppåt men midbasen och lägre mellanregistret är otroligt rent. Ingen dipolkompensering ännu
men det blir nästa steg. Det här kommer helt säkert att funka kanon!

Excelerna har precis det jag vill ha: klipp, renhet, närvaro. Väldigt levande.

Få se om jag kan få det att funka hjälpligt med det befintliga bandet tills de nya blir färdiga.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/05/29 :  00:57:22  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Lite tidigt att fråga om det men tror du att det kommer att
gå bra att få ihop dom med subbarna Hjälpligt
Något säger mig att det kommer att låta liiite bättre
än så Du får väl mixtra med samarbetet mellan
subb och bas i väntan på prylarna som saknas.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/29 :  01:30:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Att de här basarna spelar rappare än subbarna är helt utom tvivel. Men vi får väl se.
Jag har inte hunnit så långt ännu som till att ställa nivån på subbarna. Jag får dra
upp nivån en del i alla fall för här har jag mycket högre känslighet, 93dB någonstans.

Nu har jag dipolkompenserat 9dB från 100 till 300, det låter betydligt bättre
men fortfarande är inga band inkopplade.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/31 :  12:58:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ser lite småkomiskt ut med alla sladdar. Fria experiment!

Andra sidan framifrån:

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/31 :  15:50:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lite lyssningsintryck så långt: Jämfört med de slutna lådorna spelar systemet helt annorlunda. Nu ligger ljudbilden bakom högtalarna i alla register. Det finns en rumsresonans vid 39 Hz som kommer på besök då och då i soffan, i övrigt ligger det helt stabilt bakom högtalarna oavsett hur högt man spelar. Det är ganska typiskt för öppen baffel. Med slutna lådor körde basen runt nästan hur som helst i rummet, det problemet är som bortblåst.
Ljudbild ja, det är ingen större hit än så länge. Dåligt fokus, alltför stort och brett. Det är så kollosalt stort så jag har aldrig hört något liknande, imponerande är det, men rätt är det inte. Jan Nielsen hade dämpat bakom sina mellanregister och det måste jag också göra, den saken är klar. Men så långt har jag inte kommit än. Försöker få till rätt klang först och främst, och bekanta mig med elementen. Det här är riktigt kul!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/05/31 :  20:00:20  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Och jag som tyckte ljudbilden var enorm med dom tidigare

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/05/31 :  20:33:08  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har du tänkt göra flera testbafflar för att få fram
eventuella skillnader eller Ser att du kör med
ett första ordningens filter för diskanterna.
Var har du delningsfrekvensen idag

Lite frågvis men

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/31 :  20:45:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hoktuna: Jo jag gillar stort, men det finns gränser.
Dahlberg: Började med 600Hz delning. Jag funderar på att göra en L-formad baffel, med en "vinge"
inåt mot bandet till. Kanske 10 - 15 cm djup. Då kan jag förskjuta excelerna något inåt.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000