HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mätningar: Dahlbergband och Excel i öppen baffel.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2004/09/16 :  14:39:28  Show Profile Send classe a Private Message
bernt jag har haft en sån i handen gedigna element mmmmmm godis

18 ska de va.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/16 :  14:46:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kopplade upp ett element och höll i handen när det spelade, ett första test för skojs skull. Det låter bra, jämförde även med
ett Peerless 220WR33/102PPX-AL som jag har liggande sen ett tidigare bygge och renheten och klarheten i Seasen är påfallande.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/11/02 :  15:20:24  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Hur går det Bernt Får du något gjort på projektet

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/05 :  17:09:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har gjort en första mätning hemma hos Pac, ser väl ut som man kan förvänta sig. Jag har fått ett utkast från Morgan på kompenseringselektronik till OTLen. Jag inser att jag måste ha mätmöjligheter själv så det håller jag på och fixar nu också, har fixat en lämplig dator. Bygger även ett stereoslutsteg till basarna, ICE 500A.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/11/05 :  18:18:17  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Se där ja, det går framåt alltså .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/19 :  16:24:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Uppdatering: ICE spelar sedan en dryg vecka i basen. Nu är jag nästan klar med ett aktivt lågpassfilter som skär med
24dB/oktav vid 100Hz. Mikrofonkapsel (Panasonic 61 nånting) har införskaffats från Svalander. (Tack till Peter S
för att jag fick hänga på din beställning.) Snart börjar det svåra - att få till en öppen baffellösning som spelar
korrekt mellan 100 - 500Hz. Kommer nog att ta ett tag kanske.
Kompenseringen i OTLen kommer att göra att jag tappar drygt 9dB i diskanten. Funderar lite på att minska feedbacken
i OTLen för att ta igen. I T8 OTL hade jag en switch för att välja 12, 18 eller 24dB feedback, det lutar nog åt att
bygga in en sådan i T12 OTL också.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/21 07:39:57
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/11/20 :  01:29:55  Show Profile Send Peter S a Private Message
Var hemma hos Bernt i dag och lyssna på ICE.
Och det är bara att gratulera.
Basen från dipolerna är ren och tydlig och helt under kontrol. Före kunne baserna ibland kännas lite sega (om man nu måste hitta fel) fast dom var ju väldigt bra ändå. Men nu har detta blivit mycket bättre.

Rigtigt bra!! Inget mer att säga.

Jag hade inte mitt kamera med, tyvärr, för ICE:n var snygg, men jag skall se om jag kann smyga mig förbi en gång till i helgen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/21 :  00:19:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hehe... Nu är det aktiva lågpassfiltret klart!
Imorrn blir det en längre utvärdering, men det verkar mycket lovande så långt.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/11/21 :  00:47:23  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Blev det nån tjusig låda till förstärkarna eller byggde du in dom i högtalarna

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/21 :  02:37:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag tror vi får se i morn (läs idag). Bernt sa att han skulle fira med en Whiskey och kanske fixa fram lite foton.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/21 :  07:37:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det får bli sent i kväll då för jag jobbar fram till 19 och sen är det lyssning (och det där andra) som gäller.

Dahlberg, låda i borstad aluminiumplåt. Lock har jag inget ännu, men jag funderar på mörkt trä eller svart med glas ovanpå.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/22 :  11:59:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK, bilder då på senaste byggena, ett litet aktivt filter som driver ICE-steget i bakgrunden:

Filtret står på en annan låda, strömförsörjningen till försteget. Som synes har jag satt Speakonkontakter på ICE-steget, de är kortslutningssäkra.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/11/22 :  14:26:57  Show Profile Send Peter S a Private Message
Visa en bild på ICE:n ovanifrån
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/22 :  14:42:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Okej då, men locket ska på snarast:

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/11/22 :  14:50:48  Show Profile Send Frasse a Private Message
Oj vad kondingar 10st i 4 banker. Inte dåligt. Och acrol effekt motstånd du kostar på det du. Är det en ferrit ring på kablarna alldeles ovanför motståndet?

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/11/22 :  14:50:50  Show Profile Send Peter S a Private Message
Yippiiii!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/22 :  14:59:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
10'000kronorsfrågan är hur ICE står sig mot OTL'erna när dom driver fullregistershögtalare???

Men klart intressanta byggen, Bernt!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/22 :  15:40:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Frasse: Det är två lager också. Totalt 2 x 40 x 1000 uF RIFA-lytar hela vägen. Det finns avstörning med ferrit lite varstans i det här bygget.

EA: Jag har testat och OTL-en lär inte bli utbytt.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/22 15:44:20
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/11/22 :  15:54:22  Show Profile Send Frasse a Private Message
Trevligt. Vore intressant att höra. Icepower modulerna har ju fått bra omdömen.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/22 :  15:56:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tycker dom spelar jättebra. Särskilt i basen!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/11/22 :  16:02:30  Show Profile Send Frasse a Private Message
Ja rör till det övriga och sedan transistor till basen borde vara det rätta. Seaselementen är trevliga har för mig de har någon peak i frekvenskurvan så att de är luriga att filtrera förutsat att de skall användas uppåt i frekvens.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/22 :  16:12:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ringer förfärligt vid 5000 Hz. Linkwitz har sugkrets där i filtret till Orion. Men för min del blir det inte signal i närheten av det.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/11 :  21:54:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Idag kom det ett paket neodymmagneter från Dahlberg.

I paketet fanns ryska kondingar (papper i olja) på 30uF också:

Fler kondingar, fr. v. Siemens MKV (lånade av Kasra för utvärdering), M-Cap Supreme och ryska armekondingar (papper i olja, köpt av Cittroman) Undrar vilka som är bäst?

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2005/02/11 22:05:44
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/02/11 :  23:29:36  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Se där ja, dom kom fram OK. Kondningarna är så fula att dom
nästan blir snygga/söta Dina magneter skall räcka till
119cm diskant och nånting säger mig att du kommer att få ihop
det här till något riktigt bra . Hur var det två excelbasar/sida eller Fler frågor Skärbrädan, är det bara en skärbräda eller går det att bygga nått av den

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/12 :  01:23:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jodå, mycket fula kondingar helt klart. Jag trodde allt var rött som det stod CCCP på, men rödfärgen hade väl bleknat när kondingarna kom till. Så kan det gå.

Jo, det blir en del test med en baffel med dubbla Seas Excel 8" så får vi se. Det enda jag är fundersam på är vad som händer med OTL-en när den får 4 ohm att jobba med, å andra sidan slipper den spela under 100Hz, det sköter ju dipolbasarna. Verkningsgraden bör hamna på 91-92dB med två basar. Det bör ju passa bandet, som enligt uppgift hamnar på 91dB ungefär. En preliminär mätning med ett element i en experimentbaffel ser ut så här:

Delning uppåt skall ske vid 400-500Hz någonstans. Akustisk kortslutning börjar vid 300 Hz ungefär, det skall spelas ner till 100 och där behöver kompenseringen vara ca 12dB, frågan är väl om mätningen stämmer där nere. Enligt Seas datablad ligger disten ungefär på 0,3% i det intressanta området "at operational level" vad nu det betyder.

Kommentarer mottages tacksamt!

Skärbrädan var julklapp från jobbet, och så fick jag knivar till också. Tack snälla Shell.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000