HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Trasig pickup!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/08/03 :  18:53:44  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Satt och lyssnade på lite CD-skivor och tänkte att jag lägger på en vinyl istället...sagt och gjort, valde nåt trevligt, la på plattan och sen blev det bara signal i ena högtalaren Lite felsökning visade att vänstra lindningen i puppan (Grado Gold) hade gett upp! Hur vanligt är det? Dessutom är den bara en vecka gammal.

Musiclover!

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/08/03 :  19:52:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ovanligt kan man tro jag hade en rega pickup som slutade att spela efter två skivor när ena kanalen gav upp, man kände sig svettig då jag trodde att något jag hade gjort hade orsakat felet. Men butiken var trevliga och bytte den utan problem.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/08/03 :  20:00:43  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Ja jag hoppas att jag får reklamera min. Jag har inte varit vårdslös med min iaf... Det man undrar är om RIAA-staget kan ha flummat till sig och skickat ström åt fel håll? Det känns dock riktigt långsökt att spänningen på 12 volt skulle kunna bränna puppan.

Musiclover!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/08/04 :  07:39:08  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
LT. Aldrig hört talas om att lindningen bränt, det borde ju gå på garantin. Hade ju varit annan sak om man råkat bryta av nålen.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/08/04 :  08:16:50  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
En bruten nål visar ju att man har klantat sig men att lindningen ska kunna gå av när puppan är monterad känns lite olustigt, är den så kännslig hur ska man då kunna transportera den? En sökning i arkiven gav noll träffar så det verkar ju inte vara så vanligt.

Musiclover!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/04 :  09:39:15  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Och du bytte så det var inte vänster kanal i tonarmen som gett upp?
Hyfsat ovanligt men det kan hända, lite små trådar att löda så allting är möjligt.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.

Edited by - Harry_up on 2004/08/04 09:39:36
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/08/04 :  09:44:37  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Alla kablar är ok, jag har mätt upp allt med multimeter. Den visar rätt resistans på höger lindning och "oändlig" på vänster.

Musiclover!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/08/04 :  11:43:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
På Vitus demon snackade vi lite pickuper. De har samarbete med Scheu och kör med Scheu's pickuper. Det är tydligen så att vissa av Scheu's pickuper "slits" ut i lindningarna. Den de hade på skivspelaren när vi lyssnade var en Scheu MC med silver lindningar och tydligen fanns det något utmattningsfenomen i den pickuppen så att den lade av på en kanal efter lång tid. Men som den spelade under tiden...

Så helt okännt är det inte att pickupper slits, men ganska ovanligt skulle jag tro.

Men att en pickup paja efter bara någon vecka måste vara ett produktionsfel.

Vänligen,

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/08/04 :  12:48:26  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Var inne på Ljudmakarn för en timme sen och bytte puppan och de sa att det händer då och då, framförallt med standardmonterade pickuper av lite lägre kvalitet.
Nu har jag monterat puppan så dagen är räddad

Musiclover!
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/08/04 :  13:19:35  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Det måste varit något fel på den förra puppan redan från början för den här låter bättre redan efter att jag har spelat 30 min!

Musiclover!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/08/04 :  13:52:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Där ser man, det var ju skönt att det inte blev något krångel. Slutet gott, allting gott

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/08/04 :  18:43:28  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Härligt att det ordnade upp sig vad tycker du om din pu hittills, har en sådan själv som mer eller mindre gått dygnet runt sedan köper i december och tycker att den är strålande.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/08/04 :  18:48:41  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Jag är ju inte så erfaren på det här med vinyl, som du kanske har sett av mina frågor... Men jag tycker att ljudet som den alstrar är det mest naturtrogna jag någonsin hört. En kompis som har en anläggning med JM Lab Alto Utopia BE och Audionet ART V2 tyckte att det var den bästa basåtergivningen och naturtrogenhet i röster han hört hemma hos någon. Vad jag har fått höra så är den här puppan ett riktigt kap och man måste upp en bra bit i pris för att hitta något bättre.

Musiclover!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000