HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur står det till med ljudet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/08/02 :  21:06:52  Show Profile Send Roq a Private Message
Mest en tråd för den goda stämningens skull...

Nå, hur låter det för er där hemma så här mitt i sommaren?
Själv är jag inne i en period på några dagar där jag tycker det mesta låter ruskigt bra här hemma!
Flyttar runt högtalarna lite...mixtrar med absorbenter bara för att det är roligt.

Som det tidigare spekulerats över: Vad beror det här på - att anläggningen låter så olika från dag till dag. Det verkar ju som att ens egen dagsform spelar in men jag funderar över om när man själv är "i form" så väljer man omedvetet också skivor som låter extra bra?
Jag fick just hem ett par nya plattor och de låter också jättebra!
Tur eller dagsform?

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/02 :  21:36:43  Show Profile Send FBK a Private Message
Mest en tråd för den goda stämningens skull...

Sådana behövs också
Själv så har jag lyssnat lite grand idag, sitter mest och saknar kompisen Amplifix och Vincent CD-3 som jag hade till låns i en vecka för att testa ihop med mina nyinförskaffade Sonus Faber Grand Piano Home. Ska uppgradera elektroniken efterhand i höst som tur är för det behövs.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/08/02 :  21:46:39  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Några människor i min närhet är väldigt noga med vilken musik de lyssnar på vid en specifik tidpunkt. Jo, de är samtliga kvinnor!

Om jag inte är i form så låter inte anläggningen bra. Vissa dagar struntar jag fullständigt i hur det låter, jag är bara ute efter musiken. Vissa dagar stämmer ALLT, då låter det ljuvligt. Vissa dagar är det roligare att lyssna på freestylen istället för stora anläggningen.

Även om anläggningen i sig är en hobby så är det först och främst ett verktyg för att nå in i musiken (i alla fall för mig).

Sen, för att inte bli allt för djup... Jag har fått för mig att högtalarna påverkas av temperatur och luftfuktighet, de låter lite annorlunda nu på sommaren tycker jag. Likaså låter hela anläggningen lite sämre om det varit avstängd en längre period än om den "gått varm" varje dag...

Hur låter det idag? Jo, tack bra!

/P
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/08/02 :  22:25:15  Show Profile Send Roq a Private Message
Per berger: Aha, vädret skulle kunna spela in Intressant tanke -hmmm, det har varit ruggigt fuktigt i luften senaste dagarna. Det kanske gör membranen tyngre och mer distinkta!?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/08/02 :  23:07:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Sommar/semester o hifilyssning går liksom hand i hand. EAR stegen fick nya rör , en hel dag spenderade jag på att justera högtalarna.

Så här lagom till att man har börjat jobba igen så låter det precis så som jag vill att det ska låta. Så gamla favoriter har fått nytt liv igen o jag e jätte lycklig

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/08/02 :  23:41:32  Show Profile Send EAR a Private Message
Har fått ihop mitt försteg efter mycket om och men och nu leker livet igenHörs underbart såklart

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/02 :  23:42:47  Show Profile Send sampix a Private Message
Själv är "jag" inne i en fin formkurva. Mycket tack vare mina små akustik-förändringar,..så nu spelas det skivor som aldrig förr! Självklart sina vanliga favoriter. Men även skivor man inte tyckte funka fullt ut innan, men som låter klart mycket bättre nuförtiden

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/03 :  00:16:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag är rätt nöjd. Klart och detaljerat ljud med bra sväng. Framför allt finns det inte ens en antydan
till lyssningströtthet. Men som vanligt sitter man ändå och funderar på vad nästa bygge skall bli.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/08/03 :  00:57:32  Show Profile Send Roq a Private Message
Bernt J: Just vad jag upplever också - ingen lyssningströtthet alls.
Den kan ju vissa veckor vara förödande...
Av de flesta inläggen att döma verkar sommaren vara en bra lyssningstid då det mest är positiva omdömen.
Ledighet gör mig avslappnad och det dåliga vädret har i år gett mig lite mer tid till stereon (tid som jag annars hade spenderat ute i solen) - det kanske bäddar för bra ljud?
Kul att höra att fler känner sig ganska nöjda!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/08/03 :  07:10:21  Show Profile Send matså a Private Message
Anläggningen låter väldigt bra nu, särskilt nu när min Arcam har kommit hem och jag har fått hjälp.


http://faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3135&sid=3e352cb9b8cfbedf80824a0677046126

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/03 :  16:09:18  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag tycker hifi lyssning på sommaren tar hårt på kroppen....Klass A är olidligt, 28 grader i mitt lyssnings rum, håller ju på att svimma... :D
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/03 :  16:47:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
28 grader i mitt lyssnings rum
Tur att jag bara har kvar en av OTL-erna då...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/08/03 :  20:16:19  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Jag tycker hifi lyssning på sommaren tar hårt på kroppen....Klass A är olidligt, 28 grader i mitt lyssnings rum, håller ju på att svimma... :D


Hehe, jag har 28° alldeles utan värmande stereoprylar. Det där med högeffekts klass A är nog inget för mitt lyssningsrum
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/08/03 :  20:48:11  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Sen, för att inte bli allt för djup... Jag har fått för mig att högtalarna påverkas av temperatur och luftfuktighet, de låter lite annorlunda nu på sommaren tycker jag. Likaså låter hela anläggningen lite sämre om det varit avstängd en längre period än om den "gått varm" varje dag...

Intressant, efter den senaste värmeböljan har min ytterdörr svällt igen på sedvanligt högsommarmanér. Jag antar att liknande processer måste drabba åtminstone högtalarlådorna. Mjukare ljud på sommaren kanske...
Go to Top of Page

Bonkster
Member

61 Posts

Posted - 2004/08/03 :  20:52:08  Show Profile Send Bonkster a Private Message
Sänd gärna en tanke till oss studerande som sliter på sommarjobb för att kanske ha råd med nån ny kul pryl till hösten (och för att folk ska kunna ha semester).

M.a.o. lyssnar jag betydligt mindre nu på sommaren än övriga tider på året.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/08/03 :  23:00:47  Show Profile Send matså a Private Message
28 grader? Ha ha, rena svalkan. Jag har haft 35 grader

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/08/03 :  23:08:39  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Dagsformen på min stereo(ljud) i hemmet är lite halvljummen. Har inte fått några "aha" upplevelser senaste tiden men det kan bero på andra icke hifi relaterade orsaker också. Sedan finns bytardjävulen i huvudet så vi får se vad som händer framåt hösten då det mörknar på.

Klass A - skulle inte tro det med 25 graders värme. Varmt nog i lägenheten...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/08/04 00:42:43
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/08/04 :  00:35:10  Show Profile Send filkingian a Private Message
Är inne på första semesterveckan() och jag har haft 4 dagar med stereon=) Lyssningströtthet har inte existerat, men värme finns det gott om när jag kör klass a, även på mina små 2x25W=) Har susat runt i kalsingarna de senaste dagarna och håller på att bläddra genom skivställen. Som grädden på moset så kommer mina nya högtalare i slutet av veckan

Otroligt nog så har alla mina senaste skivor med hållt ovanligt hög klass på ljudet...men det handlar nog mest om tur.

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/04 :  02:36:21  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
35 grader, det är väl inget. Vi hade 40-42 grader med 80-90% luftfuktighet, då kan jag lova det är varmt.

Själv har jag sålt slutsteg och högtalare, har just nu inget att lyssna på. Väntar på mitt Classe steg (kommer kanske idag) och mina tilltänkta Sonus Faber GP kommer i början av nästa vecka, om allt går enligt planerna. Abstinens!!

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000