HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DAB - hur står det till i Svenska hem?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/06/04 :  20:42:04  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Hej!

Här borta är digital radio (DAB) mycket populärt och priserna har sjunkit ganska mycket på DAB-tuners. De populäraste modellerna är Pure och den nya Harman/Kardon (båda testades i april numret av svenska utgåvan av High Fidelity förresten!). Även bärbara modeller säljer bra ohc det finns mycket små MP3-spelare med inbyggd analog+DAB tuner, klart smidigt.

Utbudet är mycket stort, och ljudkvaliteten varierar från komprimerat till absurdum (vissa kommersiella stationer) till ruskigt bra ljud (olika BBC stationer, JazzFM m.fl). Kort sagt - DAB blev bra tillslut efter en extremt lång och seg start (formatet är i princip redan omodernt).

Så därför undrar jag om ni i Sverige satsat på DAB tuners i era anläggningar och om stationerna är något att ha? Vad jag vet sänder man i storstadsregionerna i Sverige. Här har vi nästan nationell täckning.

Mvh,
Marcus

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/06/04 :  21:37:52  Show Profile Send marbrink a Private Message
När jag var i Köpenhamn på Hifiklubben var det ganska stora annonseringar om DAB eller DAB produkter vid butiken. Möjligen börjar det ta fart i Danmark men jag vet inte...i Sverige är det väldigt tyst tycker jag, men rätt vad det är börjar det säkert ta fart.
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/06/04 :  22:10:34  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
DAB är suveränt i bilen om inte annat, man slipper brus helt och hållet. Blaupunkt Woodstock är en mycket lyckad maskin för bilen (CD, DAB, MP3, minneskortläsare mm).
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/06/04 :  22:14:06  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Har lyssnat lite på P3s digitalkanaler via internet och konstaterat att de passar min musiksmak betydligt bättre än P4 och reklamkanalerna. Här i göteborg ska det visst vara bra täckning så när plånboken tillåter så är det väl dags att slå till...

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/06/04 :  22:58:23  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det här fick mig att kolla upp det aktuella läget. Så här står det på Sveriges Radios web:

26 april 2004
Betänkandet om digitalradions framtid ut på remiss

I Sverige ska betänkandet om digitalradions framtid nu ut på remissrunda. 73 olika instanser, allt från upphovsrättsorganisationer, statliga verk och fackförbund till media- och telecombolag ska lämna sin syn på betänkandet och remisserna ska vara inlämnade den 31 augusti.



Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/06/04 :  23:41:56  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag kollade upp litet och förslaget verkar vara ungefär enligt följande, litet förenklat. Vi fortsätter ungefär som nu fram till 2008 med sändningar i Stockholm, Göteborg, Malmö och Luleå. Tydligen med inrikting på utveckling av de digitala kanalerna som även finns på Internet. Sedan skall det utvärderas 2008 och man skall då ta ställning till en övergång till digitala sändningar. Allt enligt kommitténs förlsag.

Det är litet mer fart och fläkt över Danmark, där är digitalradion utbyggd över i stort sett hela landet.

Hifiklubben säljer digitala mottagare enligt hemsidan. Jag tittade in i en av deras butiker i Malmö i höstas för att jag var nyfiken, ett bra tag efter att de lanserats. För att kolla upp litet om mottagningsförhållanden och om man kunde ta in Danmark.
De hade då inte någon inne och det verkade inte heller som de skulle få in någon i den butiken den närmaste tiden i allafall. Men de hade kanske någon i den andra butiken.
Det är ungefär den typiska nivån på Hifihandelns intresse för digitalradio.
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/06/04 :  23:42:30  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Intressant! Håller för övrigt med om att P3 (lyssnar ofta via Internet, bra ljud trots 96kbps!) är överlägset bättre än skräpet som sänds i de kommersiella kanalerna. Så jag hoppas DAB slår igenom i Sverige lagom tills man flyttar dit.

Lägger in en bild på Pure DRX-702ES (innehåller både analog och digital tuner):


Edited by - Marcus_editor on 2004/06/04 23:45:02
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/06/04 :  23:58:14  Show Profile Send marbrink a Private Message
Marcus_editor: Har du någon stationär DAB-tuner??
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/06/05 :  00:13:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Problemet är väl lite att radio i Sverige oftast är rätt usel.
SRs kanaler håller ofta ganska bra kvalité men jag kommer nog inte köpa en DAB tuner bara för att lyssna på P3.

Av någon anledning är det kommersiella kanalerna i Sverige väldigt dåliga. Jag har iofs inte lyssnat speciellt mycket radio i England(bara i i bil) men jag tror kvalitén oftast är bättre där(det kan naturligtvis delvis förklaras med en större marknad).

Jag tror detta är DABs stora problem; majoriteten av lyssnarna verkar inte bry sig om kvalitén (på vare sig produktion, innehåll eller musik) och därför blir det nog svårt att sälja DAB men bättre ljud som argument.

Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2004/06/05 :  00:46:50  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Håller med dig f95toli.

Jag för mig att jag hört nått sånt här: Först satsade SR hårt på DAB men det slog aldrig igenom, få som köpte mottagarna. Så då lades satsningen ner och DAB finns just nu nästan bara i Stockholm, men är på långsam tillväxt. Rätta mig om jag har fel.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/05 :  01:34:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Att DAB haft det så svårt att slå igenom i Sverige beror mycket på att tillverkarna och radiohandeln inte varit så intresserade. Dom kommersiella radiostationerna har inte heller varit intresserade och det kan jag förstå med den låga kvalitet som som dom tydligen tycker är godtagbar. SR tycker jag utan tvekan håller en hög standard som visserligen förstörs av att man sänder på FM-bandet.(Mycket brus och hög distorsion)Vi har ett annat exempel när det gäller digital TV. Då är det så att på det bandet som är tilldelat SVT klämmer man in SVT 1 + 2 + barnkanalen & SVT 24. Alltså 4 kanaler medans det bandet som de kommersiella tvkanalerna sänder på. Där klämmer man in 7 tv kanaler. Det här betyder att man sänker kvaliteten på varje kanal. Jag tänker i alla fall inte betala för att se på sådana kanaler.
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/06/08 :  11:07:03  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Hur ser det ut med DAB i Malmö? Någon som har en mottagare?

Vilka stationer kan tas in?

Märkligt att det går så trögt att införa DAB här, första mottagarna kom 1992 vad jag vet, HiFi & Musik skrev om det på den tiden.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/08 :  12:43:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hur är det på bilstereosidan?
Där borde det finnas stora fördelar med DAB. Helt störningsfritt eller ingen signal alls.
Är det problem med drop-outs?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/06/08 :  19:15:31  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Om jag inte minns helt fel så skrev Hifi &Musik senast de testade DAB att de inte skulle testa några förrän det fanns några ute i butikerna. Vilket med detta menades attman skulle vänta tills det fanns tillräckligt stor teckning.Dock så vet jag ej hur stor som avsågs. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/06/08 :  19:39:30  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Jag tror hela projektet gått trögt för att man

1. Glömt bort att marknadsföra DAB
2. Överdrivit DAB tuners priser. DAB modulen är BIIILLIIIG och färdiga maskiner kostar från en tusenlapp härborta. I Sverige är Pure tydligen dyra? Inte konstigt att ingen köper då.

Jag läste för några år sedan en artikel i någon dagstidning om en kille i Helsingborg som köpt en Tag McLaren DAB radio för 20.000kr och när han kopplade in den fanns ingen DAB signal i H-borg. Hoppsan!

Om det nu är så svalt intresse av digital radio i Sverige kanske man gör bäst i att strunta i att skaffa DAB tuner och ta med vid flytten dit.
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/06/08 :  23:27:34  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Jag är väl rädd för att det är svårt att få Svensson att anamma modern digitalradio med bättre ljud. De tycker säkert att FM låter "tillräckligt bra". Med tanke på att de nöjer sig med hårt komprimerade MP3or etc lär det bli besvärligt att sälja in DAB.

Men det bör ändå göras, se till att täckningen är god och se till att audiofilerna införskaffar det.

Sedan är det viktigt med bra program. Att fylla utbudet med NRJ och liknande är inte lämpligt. Däremot kan man ju bl.a öppna fler närradiofrekvenser och införa DAB där, förutom via SR på riksplanet.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/06/08 :  23:37:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
Problemet är väl att det inte nödvändigtvis blir bättre ljud med DAB. Det beror väl helt och hållet på vilket bitrate man använder och risken är nog stor att den kan bli ganska snålt tilltagen eftersom Svensson som sagt var inte är så intresserad av bra ljudkvalité. Det som talar för DAB är nog i så fall snarare diverse tillägstjänser till bilradion och liknande.

Och dessutom blir inte Britany Spears mindre irriterande bara för att "sången" levereras via DAB; och det är väl där det största problemet ligger...
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/06/09 :  10:03:12  Show Profile Send Nitram a Private Message
f95toli-> SÅ sant

Det är ju sorgligt hur lång tid det kan ta från provsändning till genomförande... är väl över tio år nu?

Visst det lär ju inte bli klockren kvalite... men bättre än brus.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/06/10 :  01:00:29  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Det krävs naturligtvis kanaler med kvalitetsmusik som motvikt till NRJ och liknande. Det finns alldeles för mycket musik som inte sänds/sänds extremt sällan. Tyvärr. Därför behövs det fler friska radiofläktar s.a.s.

Som väl är finns det ju närradiostationer som försöker erbjuda alternativ, frågan är väl om de kommer att sända via DAB.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/06/10 :  01:23:57  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
P3 sänder bra och varierad musik - de skiter blankt i om vi inte är så många som gillar svår engelsk indie musik eller jazz...de spelar allt möjligt och ofta tillfälle att upptäcka nya artister! Helt suveränt. De verkar också minimera junkmusik som mest riktar sig till 10-14 åringar (de har ju ett dussin kommersiella stationer att lyssna på).

Här i England sänder JazzFM och BBC med hög bitrate medan de kommersiella stationerna sänder, sin vana trogen, ultralåg bitrate och junk non-stop. Jag känner mig i minoritet som radiolyssnare (finns det någon mer på detta forum??) men jag gör det inte för ljudkvaliteten utan för att lära mig mer om musik - upptäcka nya artister helt enkelt. Och ja - jag läser Mojo. Dock är det ju skönt om man kan lyssna med behållning (=bra ljud)! Måna skivor har inhandlats som resultat av kvällslyssning då någon grupp recenserats eller sänts live.

Fördelen med DAB i hemmet är förutom brusfritt ljud i helt OK kvalitet att man får mycket information i displayen, vilken låt som spelas etc. Har man en maxad DAB kan man till och med se bilder (radiologga eller foto på artisten, skivomslag etc).

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/06/10 :  04:12:19  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
blir det enklare/billigare att sända radio med DAB?

jag hade gärna satsat på DAB om det innebar att det uppstod fler alternativa kanaler.

ang ljudkvaliten. Kommer det inte bli en massa bloppande/flackande ljud, som på digital TV? jag personligen tycker inte det är nån bättre ersättning för brus.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/10 :  10:44:13  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker f95toli att SR inte bara ofta utan oftast håller en mycket hög kvalitet på sina sändningar. Jag är själv en P1/P2 och ibland också P3 lyssnare. Jag lyssnar aldrig på någon kommersiell kanal eftersom kvaliteten är sämre än sämst av alla. När det gäller DAB mottagare så såg jag nu i veckan att HK just har släppt en DAB/FM tuner som kostar 3600:- vilket är billigare än Pure.
Det blir billigare att sända DAB eftersom man kan klämma in fler kanaler på samma utrymme som det idag går åt för en på FM-bandet. Sedan tillkommer dom interaktiva tjänsterna som ingen jäkel behöver.
Man kan lägga ut text på RDS men det är nog enklare att gå in på SR´s spellistor om man vill söka någon spelad skiva.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/06/10 :  11:34:26  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
extra coola tjänster = reklam i displayen ;)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/10 :  12:17:49  Show Profile Send gcs a Private Message
Nesse83 du skämta med mig eller hur?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/06/10 :  12:47:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
gcs: Jag håller med om att SR är helt ok. Men om jag lyssnar på P!&P2 är det mest "pratprogram" och då är ljudkvalitén inte så viktig.
Då återstår P3, visserligen också en bra kanal (under vissa delar av dygnet) men vem betalar 2000 kr för en tuner bara för att kunna lyssna på en kanal med något bättre kvalité?

Dessutom så kan du ju lyssna på SR kanaler via internet, och om bitraten är tillräckligt hög så blir kvalitén bra. Jag tror att den tekniken på allvar kan konkurrera med DAB för radio hemma.
Det finns ju redan relativt biliga mottagare som kan såela Realaudio och Windowsmedia-strömma utan att man ens behöver en dator (däremot behvöer man naturligtvis en nätverksuppkoppling).

Faktum är att jag under de senaste åren totalt sett nog lyssnat mer på streamade utsändningar än på radio. Där kan man hitta mycket intressant musik från hela världen och kvalitén är ofta väldigt bra.



Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2004/06/10 :  19:09:33  Show Profile Send poppop a Private Message
P2 - pratprogram? Eh.... Du kanske ska spana in tablån? http://www.sr.se/p2/tabla/
Den kanalen har väl om något användning av ljudkvalitet...

"Sen återstår bara P3"...

Har du missat dessa sju kanaler som SR sänder på DAB?

http://www.sr.se/digitalradion/

Mono är underskattat!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000