HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bröllopsmusik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/02 :  19:43:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det finns väl ett antal på forumet som har hunnit stabiliesra sina förhållanden och växlat ringar...

Till Pingst är det speciellt många som tar chansen.

Själv tog jag möjligheten att få bestämma lite extra vilken musik vi skulle ha när det blev dags en dag i Juli.

SÅ "Vad hade ni för Pslamer och sånger när ni gifte er ?"

Man kan ju oxå posta om vad man skulle kunna tänka sig när sambon väl tycker att det är dags.

Själv hade vi:
Psalm 201 "En vänlig grönskas" och 202 "De blomster som i marken bor"

Solosånger:
You are so beautiful (Joe Cocker)
Now and Forever (Richard Marx)
Kärlekens blomma (H.Isakson)
Ingång: "Ur Preludiet från Preludium och Fuga, Ess Dur"
Utgång: Intåg i sommarhagen (W.Petterson-Berger)

Rättelser införda.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/08/02 22:02:22

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/08/02 :  20:38:46  Show Profile Send Terminator a Private Message
Är det inte lite pinsamt att inte ha koll på vilken musik som spelades i samband med det som av många kallas "den största dagen"?

Knepiga jobbarkompisar har berättat om knepiga vänner som haft Ac/Dc som bröllopsmusik...

Själv är jag ogift (kanske för knepig för att någonsin bli gift).
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/08/02 :  20:51:46  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag har gift mig för inte länge sen! (10 Juli).
Ví hade inget stort bröllop och jag svängde ihop valet av bröllopsmusik sista veckan. Till saken hörde att kyrkan var av modell mindre med storleksanpassad kyrkorgel vilket gjorde att alla stycken inte kunde spelas på denna.
Det enda jag visste var att jag inte ville ha superklassikern "Here comes the bride" ur Lohengrin.

Inmarsch blev: "Drottningholmsmusiken"
Psalmer: "en vänlig grönskas" och "I denna ljuva sommartid" + nån som prästen valt.
Solosång: "Så skimrande var aldrig havet"/Taube
Utmarsch: "Klinga mina klockor"/Benny Andersson

Lyckat blev det i alla fall och prästen sjöng solosången och drog även fram tvärflöjten och spelade under denna sång - en klar överraskning!

Edited by - Roq on 2004/08/02 20:53:41
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/02 :  21:59:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nej Terminator. Det är inte pinsamt. Jag kan nog spela hela låten på piano och kan större delen av text. Just vad titlen är har fallit bort. Sen var det frun som valde denna, tyckte vi skulle ha nåt på svenska oxå.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/08/02 22:03:05
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/02 :  22:06:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En sak som blivit vanligare på senare tid är att ha (eller inslag) av "STAR WARS theme" i utgångsmarchen.

När det gäller solosånger så finns den en hel uppsjö av bra sånger, för olika stilar och humör.

Frun är en hyfsad van solist när det gäller bröllop och dop, så många roliga önskemål har man kompat till i kyrkor och andra lokaler.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/08/03 :  14:27:22  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Ac/Dc låter som ett mycket konstigt val av bröllopsmusik,antar att om man väljer sådana stycken till sitt bröllop måste båda parter vara hardcore fans eller?Var på ett bröllop alldeles nyligen men de spelade det där klassika intro stycket,vet ej vad det heter tyvärr,ingen solo sång heller!

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/08/03 :  14:35:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag sjöng duett på ett bröllop förra sommaren, gissa om det var darrigt...

Vi gjorde Evan McGregor och Nicole Kidman's duett "Come what may" från filmen Moulin Rouge. Inte ett öga var torrt

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/03 :  15:57:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
För mig och min fru var det sextonhundratalsmusik som gällde:
Marco Uccellini: Aria Sopra La Bergamasca

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/03 :  16:56:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
"Come what may" är inte den lättaste sången att ge sig på... Ingen favorit hos mig, kanske beror på att jag tyckte filmen var knepig.

Ett stycke från samma film, så bröjar bli vanligt är "Your Song" (Elton John)

Låter STORT och Kraftfullt, Bernt

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/08/04 :  00:21:15  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
första gången jag hörde "Vega - Shake up your soul" så tänkta jag, åhh denhär låten skulle jag villja gifta mig till. tyvärr tyckte media den va bra oxå så den är något utspelad vid dethära laget men oj vilken underbar låt det är!

synd bara att jag itne vet vem man ska gifta sig med bara

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/08/04 :  05:22:37  Show Profile Send pesa a Private Message
Pac; Mycket imponerande!!!

"I folkviseton" hade vi bl.a. på vårt bröllop. Mycket bra för tillfället IMHO...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/08/04 :  09:39:46  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
På det senaste brölloppet jag var på fick jag lyssna till Cecilia Wennersten - Det vackraste som finns! Hon sjunger vackert...

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/04 :  11:09:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Fick du lyssna till fröken Wennersten själv ? Eller henne låt ?

Hon har kontroll på rösten, ja den tösen kan sjunga.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/08/04 :  13:50:59  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Vi som var i kyrkan fick lyssna på henne och hennes låt
Klar överraskning som ingen visste om

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/04 :  14:54:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
DET kallar jag överraskning.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/08/04 :  16:14:32  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
När jag gifte mej 98 så sjöng Lise Hummel (Ni som var på High-End mässan 2004 på Sheraton såg kanske DVDn med henne som dom demade Krell o Sonus Faber med!!?) "Kärlekens Hundar" av Lundell, en riktig
rysare, hon kan sjunga den damen...............kolla länk o lyssna!!
http://www.lise-gertrud.nu/

Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2004/08/04 16:20:48
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/08/04 :  20:48:14  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Ledzepp, det var inte dåligt! lyckos dig!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2004/08/12 :  12:57:12  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Gifte mig i juni och då blev det enl. följande:

Ingångsmusik av Carpentier: Preludium ur Te Deum. (Den som alltid spelades före alla europasändningar i TV, hockey, nyårskonserten etc.)
Tack vare att orgeln inte hade flöjtstämma blev den inte så lättigenkännlig. Det blev jättebra.
Utgångsmusik av Händel, Ge Jesus äran. Jättepampigt när organisten basar på av bara sjutton...

Psalmer; Runeberg: Ps.210 Jag lyfter ögat..., (Den går lite i folkmusikstil), och så Nathan Söderblom: Ps.200 I denna ljuva sommartid.

Solosångerna fick vår vän Berra föreslå själv. Fast vi la in veto några gånger. Tänkte att om han väljer sånger han kan sjunga bra kan vi leva med att inte få våra favoriter. Då blev det lite modernare kyrkomusik av Andrae Crouch och Roland Utbult.

Ganska traditionellt alltså för ett bröllop med kulturhistorisk tema en solig sommardag långt ute i skogen i dalarna bland små röda stugor. Vi var jättenöjda.

I annan miljö och med lite andra förutsättningar hade det kunnat varit kul med lite Eva Cassidy, Over the rainbow kanske och så Billy Idols White wedding + något på orgel inspirerat av AC/DC... :-O


(Vad bra att jag får leva både med min fru och min stereo.)
(Jag blev gift fast jag är knepig...)

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000