Lite (Rockig) och mycket Avant-Garde är Jaco Pastorius band. Mera traditionellt och mycket trevligt är vissa av Wynton Marsalis (kolla antalet bandmedlemmar på kovolutet).
Duke Ellington's "Never no lament" (tror den heter så) innehåller de klassiska inspelningarna med the Blanton-webster band från 1940-talet. Remastringen är enastående. Det här är det bästa storbandet i musikhistorien.
Dizzy Gillespie's "Birks works" är en 2-CD som innehåller hans storbandsinspelningar på Verve från 1950-talet. Det här bandet lär vara en god kandidat till "andraplatsen".
Shaft: Jag har inte lyssnat så mycket tidigare, men du har träffat helt rätt. Det var lite Count Basie jag hörde på radion som svängde nåt in i bänken som gjorde mig intresserad.
Boombox, Varför inte gå till källan och införskaffa en av Basies bästa plattor Atomic Basie från 1957. Den med atombomben på omslaget(allting var ju Atomic på den tiden). Den finns ugiven på midprice av Blue Note och heter "The Complete Atomic Basie"(7243 8 28635 2 6). Visserligen Mono, men det gör inget för det är så bra inspelat ändå samt fint remastrat. Musiken är en av de bäst samt att en bit användres i signaturmelodin till Tekniskt Magasin, som de flesta känner igen den från. /Shaft PS Jazz är vanebildande så se upp. Jazzen anfaller!