HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablar vs övrigt, kabelfantasters argument
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/07/30 :  23:29:37  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Nu för tiden är det inte bastun som gäller när det ska bastas.
Vitusarna på ett par timmar så spinner tom. katterna i den goda stugvärmen. Än har jag inte lyckats att få den riktigt goda värmen som vi hade på Bali med 35 grader plus och 98% luftfuktighet.
Då kändes det som att pumpen skulle lägga av ibland, men det gjorde den inte. Den lägger inte av så lätt, det bara känns så ibland och det känns gott!!
Efteråt

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/07/30 :  23:30:44  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Har du fått smaka på värmen från hans anläggning?

Japp! Underbar anläggning och ett underbart ljud! Vi frös inte trotts att det var en kall junidag.....
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/30 :  23:39:36  Show Profile Send sampix a Private Message
Haha! Ni får det att låta så mysig

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/30 :  23:46:35  Show Profile Send sampix a Private Message
Om man skulle vara på topic-ämnet i samma veva.

quote:
Jag Har aldrig fattat hur man kan motivera enorma summor på kablar kontra rumsakustik och elektronik. Hur tänker ni när ni uppgraderar högtalarkabeln för 100 000 kr men har kvar samma sunkiga rum osv.

Så vitt jag vet, så känner jag inte till någon som har matchat sitt system enligt din mall. Känns bara som du försöker förlöjliga alla som inte tillhör "de åååh så upplysta".
Ärligt,... En person som lägger ner dessa pengar som de riktigt dyra kablarna betingar, har med största sannorlikhet en anläggning utav hög rang + provat all möjlig akustisk utrustning + tweaks.
Vem vet, t o m konstiga stenar..så det kan bli

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/07/31 :  00:06:15  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det kan ju handla om att bo i en hureslägenhet där man inte får göra vad som helst med rummet utan att fråga fastighetsägaren om lov först. Eller att man kanske inte har tillgång till så många rum så att det kan bli ett dedikerat musikrum och då är det den äkta hälften som avgör om vardagsrummet ska byggas om till en musikstudio.
Eller som i mitt fall att jag har ett rum som är mycket bra och som jag har byggt om för mer pengar än kablar av värsta slag kostar utan att det knappt syns på rummet.
Jag bor i ett hus som inte har plats för ett separat musikrum.
Mitt vardagsrum där vi ser på Tv och lyssnar på musik har jag byggt om
väggar, golv och tak utan att min äkta hälft har klagat.
Men då bor jag inte i ett hyreshus utan äger mitt hus själv och kan göra vad jag vill med det.
Med en High End anläggning kan man inte få ut vad den kan prestera om man inte kablar upp den med bra kablar. Bra kablar kan inte bli billiga pga. att materialet till dessa specialkablar kostar i små tillverkningsserier och exklusiva material.
Att strunta i kablarna är att inte utnyttja anläggningen fullt ut oavsett möjligheterna att bygga om sitt rum.
En anläggning som spelar renare gör detta även i ett sämre rum, men naturligtvis är det ännu bättre att fixa rummet också.
Och att lägga en tjock matta på golvet.
Detta är inget alternativ till kablar. Det är något som är naturligt
precis som bra kablage är.
Att inte utnyttja alla möjligheter är att inte utnyttja anläggningen fullt ut.

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/07/31 :  00:52:02  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Bra kablar kan inte bli billiga pga. att materialet till dessa specialkablar kostar i små tillverkningsserier och exklusiva material.

eehh...kan du utveckla det resonemanget lite?
Vad är det för exklusiva material som leder den elektriska signalen avsevärt mycket bättre än billigare kablage?
Har du mätningar som kan visa på skillnader?
Testar du överhuvudtaget något av ditt kablage i blinda lyssningstester?

Jag ifrågasätter inte dina lyssningsupplevelser, men vad är det som x antal tusen kronors kabel verkligen gör bättre än t.ex. Supra ply 3.4 eller andra typer av billiga och välkonstruerade högtalarkablar?

Med bättre, menar jag inte att de skall få musiken att låta på det ena eller andra viset (färga ljudet i en viss riktning), utan bara hur pass väl de återger den elektriska signalen (dvs. musiken). Objektivt goda transportörer utan att hörbart förvanska signalen alltså.
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/07/31 :  01:02:53  Show Profile Send Cyber a Private Message
Bra argument Jorma!

När det gäller kablar (och/eller all HiFi-utrustning för den delen) så kan man väl i all enkelhet säga att upplever man en positiv skillnad uppgradera eller hör man inte någon skillnad, låt bli att uppgradera..men respektera både och, men glöm inte bort det viktigaste av allt att lyssna på musik och njut Skulle vara kul om musiktipsen på forumet fick lika omfattande diskussioner som kablar

/Cyber
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/07/31 :  01:11:56  Show Profile Send FBK a Private Message
Hifirocker!
quote:
Jag ifrågasätter inte dina lyssningsupplevelser, men vad är det som x antal tusen kronors kabel verkligen gör bättre än t.ex. Supra ply 3.4 eller andra typer av billiga och välkonstruerade högtalarkablar?

En kompis trodde att hans gamla Supra ply 3.4 skulle funka till hans Infinity Sigma,snacka om blöt bas Byte till TaraLabs prime till basarna, mycket bättre fasthet och djup. Sen slutade det med MITerminator 2 till allt.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/07/31 :  01:14:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Mätningar hifirocker???
Hur mäter du musik som kommer samtidigt i alla frekvenser, amplituder och stigtider samtidigt?? Och om du lyckas med denna mätning hur överför du det till hur vi hör??

Exklusiva material är i mitt fall koppar av hög renhet.
Inte OFC (Oxygen free Copper) som inte finns i real life utan i hög renhet vad det gäller oxygen och en del andra föroreningar främst järn och arsenik.
ORC (oxygen reduced Copper) är en riktigare benämning och en ORC av högre kvalitet än standardkoppar kostar mer med varje grad av rening. Den kostar också därför att ingen kabeltillverkare kan beställa denna materialkvalitet i alltför små mängder (med den kvalitet som jag använder är det minimum 100 kg och dessa 100 kg måste betalas av mig)
En ledare som är specialtillverkad i små serier är också dyr oavsett vilken kvalitet på materialet man använder. Specialtillverkad är en ledare där designern bestämmer kabelgeometri med tvinningsvinklar och
diameter på innerdielekrikum som i mina kablar.
Teflonisolering kostar mer än andra typer av isolering pga. svårigheten att lägga på den på ledarna, men den renaste Teflonisoleringen som inte innehåller färgämnen kostar inget extra.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/07/31 :  01:33:28  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
En kompis trodde att hans gamla Supra ply 3.4 skulle funka till hans Infinity Sigma,snacka om blöt bas Byte till TaraLabs prime till basarna, mycket bättre fasthet och djup. Sen slutade det med MITerminator 2 till allt.

Ärligt talat FBK, och jag säger det i all välmening, förväntar du dig att en skeptiker till kablar ska tro på att det blev mycket djupare bas med byte av högtalarkabel Jag tror inte att man lyckas vända någons åsikter med den taktiken, snarare tvärt om. Jag tror att det lätt tolkas som en kraftig överdrift alternativt rent påhitt eller inbillning. Observera: "mycket bättre fasthet och djup", mycket i relation till vaddå?
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/07/31 :  01:41:37  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Mätningar hifirocker???
Hur mäter du musik som kommer samtidigt i alla frekvenser, amplituder och stigtider samtidigt?? Och om du lyckas med denna mätning hur överför du det till hur vi hör??

Ja det trodde jag ju att du hade koll på...
Det finns ju tillverkare som kan presentera mätningar på kabelns inverkan (oftast extremt låg) på den elektriska signalen.
Det finns mätningar som visat på kablar där kabelns egen distorsion legat på -140 db, det finns inte en chans i världen att vi skulle kunna uppfatta det med vår hörsel. Och detta på kablar som inte kostar alls lika mycket som de du säljer och tillverkar. Givetvis finns det ju andra parametrar att ta hänsyn till också, de bör vara låginduktiva, mekanisk stabila och tillräcklig grova så att inte strömmen bromsas, men det är ju inte faktorer som behöver betyda att kabeln måste bli ohyggligt dyr att tillverka.

Du får gärna svara på mina andra frågor också om du har ork och lust.

Edited by - hifirocker on 2004/07/31 01:42:42
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/07/31 :  01:53:38  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Hifirocker,
Cardas är en av dom som försökt att sammanställa mätningar i ett dataprogram för att simulera det vi hör. Ingen har lyckats med detta ännu. Mäta alla möjliga parametrar går bra var och en för sig, men sammantaget har det inte gått ännu. Det är alltför komplext.
Om du kan visa mig vilka storheter som betyder något och som sammantaget ger det som vi hör, så är du välkommen.
Men att ta en siffra i luften och hänvisa till något som jag inte vet vad du menar säger inget om hur det låter. Det är att famla i luften efter något som varken du eller jag eller någon annan vet hur vi uppfattar med hörseln.
Eller vet du det?
Om du vet det så låt höra, jag är nyfiken av mig.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/07/31 :  01:55:46  Show Profile Send FBK a Private Message
""mycket bättre fasthet och djup", mycket i relation till vaddå?""
Supra ply 3.4
Jag blev också förvånad, denna högtalarkabel skall ju vara ett fynd.

quote:
Ärligt talat FBK, och jag säger det i all välmening, förväntar du dig att en skeptiker till kablar ska tro på att det blev mycket djupare bas med byte av högtalarkabel Jag tror inte att man lyckas vända någons åsikter med den taktiken, snarare tvärt om. Jag tror att det lätt tolkas som en kraftig överdrift alternativt rent påhitt elleinbillningr

kraftig överdrift, påhitt,inbillning Det gör det samma vad du vill kalla det, det är fakta och inte placebo. Du med många andra kabelskeptiker har bestämt er för att det är inga skillnader. Ingen av gänget som propagerar för att kabel skillnader är lurendrejeri av branchen, skulle någonsin erkänna att de hade fel även om de plötsligt hörde skillnader. För det skulle ju kännas lite genant att erkänna att det är visst skillnader, när man har öst galla över kabelbranchen och de som hör skillnader. Så jag rekomenderar lite mer ödmjukhet i denna fråga.

Mvh Per

Edited by - FBK on 2004/07/31 02:01:35
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/07/31 :  02:03:03  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Så jag rekomenderar lite mer ödmjukhet i denna fråga.

Oj! Jag kan bara säga att jag tycker du tolkar mig helt fel.

quote:
Det gör det samma vad du vill kalla det, det är fakta

Vart tog ödmjukheten vägen egenligen? Och jag kan säga ärligt att jag personligen inte har bestämmt mig för något, jag är bara skeptisk.

Det jag ville säga med mitt inlägg var att överdrifter lätt kan göra att man som skeptiker blir mer skeptisk och som jag fattar det var detta inte syftet med ditt inlägg.

Edited by - marens on 2004/07/31 02:06:55
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/07/31 :  02:25:28  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag är ödmjuk i denna fråga.
Har lyssnat på olika kablar utan att hört det minsta skillnad ibland. Och andra gånger så har det varit natt och dag skillnader. Så i mina öron är det inte alltid skillnader mellan olika kablar, långt ifrån.
Men när du säger att skillnader som jag hört, och som har varit mycket tydliga är påhitt,inbillning osv. blir jag lite ilsken, som i detta fall, när skillnaderna var stora.
Sen att vara skeptisk till något anser jag vara sunt. Men denna såga alla kablar-hysteri som hållit på senaste tiden är inte speciellt sund. Jag låter mina öron avgöra valet av kablar, hör jag inte någon skillnad så köper jag det billigaste allternativet.
Så ingen hard feelings från min sida, tog du illa upp så ber jag om ursäkt.

Mvh Per

Edited by - FBK on 2004/07/31 02:31:52
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/07/31 :  02:44:02  Show Profile Send marens a Private Message
FBK, jag tog inte illa upp så känslig är jag inte, men jag vart väldigt förvånad av ditt kraftiga svar med intolkningar av vad jag tycker som jag faktiskt inte skrivit, men det är ok.

Men som sagt:
Vad är en mycket stor skillnad, i förhållande till vaddå? Finns det något som det är mindre skillnad på men som ändå är lätt att peka ut i ett blindtest tex? Kan man överhuvudtaget prata om stora skillnader när det gäller kablar, jag tvivlar liksom på det och det är därför jag frågar.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/07/31 :  10:03:03  Show Profile
quote:
Det jag ville säga med mitt inlägg var att överdrifter lätt kan göra att man som skeptiker blir mer skeptisk och som jag fattar det var detta inte syftet med ditt inlägg.

Att vara skeptisk eller inte har oftast inte så mycket med verkligheten att göra...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/07/31 :  10:12:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
qsecofr, du har fått en del svar men mycket OT blev det också.
Vi verkar inte kunna komma vidare med din frågeställning här så för att vi inte skall vandra ännu mer OT stänger jag den.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000