HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bilder från rör-sub-bygge "sonotube"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/07/29 :  02:12:29  Show Profile Send elohim a Private Message
Efter att ha frågat lite saker om subwooferbygge / design / parametrar osv så har jag suttit och finslipat mitt sub-bygge in i minsta detalj. Sedan blev det bygge av.

Resultatet blev bättre än jag någonsin kunde anat.. en subwoofer som låter riktigt ruskigt tungt för det där riktigt myspysiga lågfrekventa bioljudsmullerskaket.. ..därför känns det som om jag vill dela med mig av mina designtips och mitt tänkande i mitt bygge.

Jag tog en massa digitalbilder för varje "byggsteg" som jag gjorde, så jag skulle lätt kunna lägga upp dom och förklara vad jag gjort - och varför.

Om någon är intresserad av detta så skriver jag mera i den här tråden och lägger in bilder blandat med förklaringar osv.

Btw, jag använda mig av ett 12"-papprör och P.Audio 8" TM-8 delad vid 100 Hz.

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/07/29 :  02:22:32  Show Profile Send ILLY a Private Message
Klart vi vill se!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/29 :  06:30:04  Show Profile Send Haakan a Private Message
bjud på bilder ffs

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/29 :  07:31:53  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Du lovade ju bilder

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/07/29 :  13:41:16  Show Profile Send zahnn a Private Message
Nu e ju klockan ännu mer...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/29 :  13:48:52  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Blir det nån andra vers eller ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/07/29 :  20:18:53  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
kom igen nu, detta är plågeri!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/29 :  20:32:50  Show Profile Send Haakan a Private Message
jo verkligen....detta verkar lovande

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/07/29 :  22:13:56  Show Profile Send elohim a Private Message
ofan! inte visste jag att det skulle finnas sånt intresse.. då får jag skynda mig lite. ska åka iväg till en kompis och trycka in bilderna från kameran först och främst.. har ingen usb på min dator =/

sedan kommer det, så håll ut!
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/07/30 :  06:48:17  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Den som väntar på nått gott...

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/30 :  07:25:59  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
.........har snart väntat för länge

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/07/30 :  08:58:47  Show Profile Send zahnn a Private Message
Det är gott om folk som väntar...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/07/30 :  11:57:51  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
quote:
Det är gott om folk som väntar...


På tok för länge....

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/07/30 :  17:27:02  Show Profile Send ILLY a Private Message
kom igen, kom igen!

*hetsa*hetsa*hetsa*

:)

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/30 :  18:00:36  Show Profile Send Haakan a Private Message
jo vi kör en tempohöjning på denna tråd...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/08/02 :  17:33:15  Show Profile Send elohim a Private Message
Ska börja med att berätta lite om tankarna bakom bygget - har ännu inte fått in bilderna i datorn, men det kommer =)


Förra året byggde jag en baslåda till bilen med hjälp av en 15mm tjock papprulle, innerdiameter 12 tum, basreflex, isobarik. Resultatet blev otroligt bra, och röret smidigt; runt 45 cm lång.
Eftersom projektet blev så bra för djupbas så tänkte jag att jag skulle bygga en nästan likadan att ha hemma i studentlyan, men med ett element, och att den skulle vara så liten som möjligt.

Jag kollade runt efter vilka element som jag skulle kunna använda och hittade egentligen inget som verkade direkt bra för min konstruktion. Antingen var elementen för dyra eller så var dom för stora. Och var dom inte det så hade dom fel specifikation för att använda som subwoofer.

Till slut valde jag att använda mig av P.Audios TM-8, en 8"-bas med kraftfull magnet och över lag en till synes stabil konstruktion. Vid det här laget visste jag ju inte alls hur resultatet skulle bli, eftersom den inte var helt optimerad för mitt projekt (Fs-värde på 47..)
Men en 800 spänn var inte så mkt jämfört med andra element som jag kollade på.

Jag köpte elementet och studerade hur det var konstruerat, och började med simuleringar i diverse datorprogram för att beräkna lådvolymer, lufthastigheter och så vidare. Det jag bestämt mig för var ett likadant rör som jag använde året innan, ett 12" papprör. Runt och fint.

Sedan började jag klura på designen. Jag ville att allt skulle bli så bra det kunde, och att allt skulle vara utränat i minsta detalj. Då kanske chansen fanns att elementet skulle fungera bra i min konstruktion.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/02 :  18:20:13  Show Profile Send Haakan a Private Message
fs på 47 i en sluten låda? va e de för q på elementet? kan ju inte gå djupt alls då juh om du inte har nån eq iaf?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/08/02 :  19:48:25  Show Profile Send elohim a Private Message
Fs på 47, ja, men i en portad låda, så klart. Passivt delningsfilter 12dB 100 Hz. Den beräknade lådvolymen blev 16 liter, vilket jag lade på lite på, till 20 liter (utan röret och elementet medräknat). Anledningen till detta var att jag hört att man sänker Fs med en större låda. Även att man kan sänka den genom att lura elementet att man har en större låda då man använder dämpning. Kommer bilder på detta.

Edited by - elohim on 2004/08/02 19:51:05
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/08/02 :  20:04:04  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Tjena Calle, jobbar du nu eller?
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/08/02 :  20:35:48  Show Profile Send elohim a Private Message
jajjemensan, på jobbä =)
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/08/02 :  20:53:44  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
PM
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/08/08 :  12:18:43  Show Profile Send zahnn a Private Message
Det har ju inte blivit några bilder...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/08/12 :  11:59:35  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
de bidde ingen andra vers ?????

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000