HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DC-fälla (igen)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2004/07/28 :  11:23:36  Show Profile Send El_D a Private Message
Jag tänkte bygga en dc-fälla för att få slut på brummandet från en toroidtrafo, Jag tänkte göra den typen som består av 2 motkopplade dioder över en (bipolär) kondensator. På de varianter jag har läst om så används kondensatorer allt ifrån 50V 10000uf till 16V 1000uf, någon använde t.o.m. keramiska kondensatorer. Läste någonstans att kondesatorernas max rippelström bör överstiga strömmen man kommer att dra genom kretsen.

Nu frågar jag er experter...

1. Är det kondensatorerna eller dioderna som gör "jobbet" eller är det kombinationen?
2. Om jag använder en "liten" elektrolyt och drar mer ström än kondesatorns maxrippelström genom kretsen, vad händer då?
3. Finns det risk att denna krets "slöar ner" spänningsmatningen till trafon, och isåfall hur mycket?
4. På vilket sätt påverkar storleken på kapacitansen denna krets?
5. Kan man inte lika gärna sätta en 10uf plastfilmskondning (t.ex. elfa 65-644-70) över dioderna, eller förlorar man funktionen då?

/Daniel

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...

Edited by - El_D on 2004/07/28 12:21:02

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/07/28 :  15:03:10  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Många tankar och förklaringar finns på tråden http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=bb41a0aee742e939ad2694bf7d627c36&threadid=2080&perpage=10&highlight=&pagenumber=1

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/07/28 :  22:28:49  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
1. Dioderna skyddar kondensatorerna mot överspänning, men kondensatorerna "gör jobbet".
2. Kondensatorns livstid förkortas.
3. Nej.
4. Undre gränsfrekvensen.
5. Nej det kan man inte, se 4:an.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/07/28 :  22:49:22  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Jag skulle väl rekommendera ett bygge liknande detta http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/dct01/index.html

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/07/29 :  09:35:53  Show Profile Send ludo a Private Message
Lenn Art: tack för länken!
(särskilt intressanta är mätningarna/kommentarerna fr s.6 o framåt)
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2004/07/29 :  17:35:23  Show Profile Send El_D a Private Message
Tack för bra svar. Nu är jag lite klokare.

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/07/29 :  20:49:25  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Har en förstärkare med brummande toroidtrafo. Genom att sätta på en hårtork på halvfart i ett annat rum konstaterar jag att brummet ökar kraftigt.

När jag kopplar in den här kretsen mellan nätuttaget och förstärkaren



blir trafon helt tyst! Jag mäter en likspänning som varierar mellan 5 och 12 mV över elektrolyterna i "normal" drift. När jag sätter på hårtorken på halvfart igen stiger likspänningen till över 200 mV! Men trafon är tyst då med. Häftigt!

Ni som tänker prova: det här är nätspänning, akta fingrarna!

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2004/07/29 22:07:07
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/07/30 :  09:21:48  Show Profile Send zahnn a Private Message
När hårtorken går på halvfart så har de antagligen en diod i serie med motorn, och då blir det väldigt stora störningar på nätet...

Bra att det fungerar...[:]

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/07/30 :  22:49:43  Show Profile Send esl a Private Message
Observera att de båda elektrolytkondensatorerna i schemat ligger parallellt och är alltstå inte kopplade i serie (till en bipolär) kondensator. Det innebär att de laddas upp åt fel håll 50 Hz. Att kondensatorerna håller i ditt schema är för att backspänningen inte är högre än en volt..
En bipolär konding på 2200uF räcker.
Det finns dock fördelar med att använda två st kondensatorer enl Per-Anders schema som länkades till innan.
1. Billigare!
2. Lägre drifttemperatur=längre livslängd.

Se till att använda kondensatorer med lågt ESR då Dc fällan används kontinuerligt.

Kopplingen skall visst härstamma från Bang Olufsen, tidigt 70 tal.
Om någon tror sig veta mer så PMa gärna.
/esl




Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/07/31 :  21:17:40  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Tack för råd och tips!

Ett motiv för att koppla kondensatorerna parallellt i stället för i serie, kan vara att total ESR minskar till en fjärdedel samtidigt som ripple-ström-kapaciteten fördubblas.

Såvitt jag förstår passerar växelströmmen kondensatorn utan att elektrolyten polariseras. Det är väl först när nätspänningen är distorderad och innehåller en dc-komponent (vilket tycks vara normalfallet) som elektrolyten ser någon polariserande uppladdning? Om det är sant, tror jag också att spänningen vi talar om är liten, mindre än ett par hundra mV.

Vid 100 Hz motsvarar 10 000 µF (idealt) reaktansen 0,16 ohm. Den största strömförbrukningen sker vid 100 Hz och udda multiplar av 100 Hz – pga laddning av kondensatorerna i förstärkarens nätdel. 1 000 µF motsvarar 1,6 ohm. Rent praktiskt fungerar kondensatorn nästan som en kortslutning för växelströmmen. Stämmer inte det?

Ripple-ström-kapaciteten är den viktigaste parametern, den bör vara hög. Eventuell värme i kondensatorn utvecklas på grund av ESR, så ESR bör vara låg. Kapacitansen är mindre viktig. Den ska vara så pass stor att den inte sänker växelspänningen för mycket (om spänningsfallet leder till att dioderna börja öppna, då släpps ju likströmmen fram igen) men heller inte så stor att den förhindrar transienta förlopp. 2 200 µF som esl föreslår är ett bra värde!

Den här kretsen och dess effekt är fascinerande, tycker jag. Kan det verkligen vara så att o-gappade ringkärnor för flera hundra VA kan bringas till mättning av några hundra mV likspänning? Har någon stött på liknande fenomen för EI-kärnor?

/Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000