HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bredbandare i öppna bafflar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2004/07/23 :  18:18:01  Show Profile Send Fuling a Private Message
Goddagens!

Inspirerad av en polares prat om Fostex FE107E´s påstådda förträfflighet fick jag ett sånt där DIY-ryck inatt och beställde ett par. Tanken är att de ska ersätta mina nuvarande bafflar som är bestyckade med Scanspeak 8545 och 9700 samt MGR 12" basar.

Att det inte blir mycket bas ur ett par fyrtummare med lågt Qts och Xmax kan man ju lista ut med vilken kroppsdel som helst, så jag planerar att använda mina Scanspeak 8545:or till att förstärka basen med.
Inget ont om dipolbasar (förutom att mitt vardagsrum med sovalkov int everkar gilla dem) men jag måste erkänna att jag längtar tillbaka lite till basljudet man får från 8545:or i stadiga slutna lådor. De har en tajthet i ljudet som jag inte fått till med dipolbasar och som jag saknar.

Mina ideer kring "lådorna" kretsar i nuläget kring ett par bafflar på någonstans runt 50 x 120cm med Fostexarna monterade i öronhöjd och Scanspeakarna en bit nedanför. Bakom sistnämnda blir det slutna lådor på ca. 25 liter medans bredbandarna spelar helt öppet.
Sett från sidan skulle lådorna kunna liknas vid ett "b" eller för den delen ett "d"

Den som sett Bernt Janssons högtalare med slutna mellanregister och banddiskanter kanske kan dra vissa paralleler.

Materialet blir nog 44mm (2x22)MDF, jag har använt det förrut och ser ingen anledning att ändra ett fungerande koncept.
Gott om innerväggar och stag i den slutna delen, jag gillar tunga och resonansdöda lådor.

Delningsfrekvensen hamnar troligtvis någonstans runt 200Hz eller strax ovanför, en kondensatortransplantation i mitt aktiva filter så är den detaljen ordnad. En bypassoperation för att få bort dipolkompensationen blir nog också nödvändigt...

Vad tror ni?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/07/24 :  11:56:21  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Hej,
Fostex FE element är trevliga, många talar mycket varmt om dem. Jag har provat FE87E tillsammans med Seas L15 5" alu-bas delat vid 500hz, aktivt. Det lät bra på många sätt men (i mitt tycke) inte lika bra som ss9300 diskant och L15 delat vid 2000hz. Det senare hade framför allt mer detaljer. Mina FE's satt i sluten låda, L15 tillsammans med slavbas. FE'na var inspelade en dryg vecka.

Ska bli intressant att höra vad du kommer fram till med ditt test, föredrar du FE'na kan du sälja dina 9700 till mig =)

/Jesper
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2004/07/24 :  12:49:11  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tjena

Ja, det blir förmodligen en hel del experimenterande de kommande veckorna förutsatt att elementen dyker upp i tid. Tänkte börja så smått idag med att kapa upp ett par plywoodskivor och göra hål för elementen i dem så att jag har nånting att fästa dem i medans jag spelar in dem.

Jag måste nämna att jag hittade en hel del intressanta ritningar på bakladdade horn när jag letade info om bredbandarna i fråga.
Tänker i första hand på Buschhorn (mkII). Efter att ha läst ganska många människors omdömen om dem blev jag våldsamt sugen på att schmacka ihop ett par när tid finnes (dvs nu under semestern)

Ett par prototyper i spånskiva kan man nog få ihop för en eller två hundralappar och låter det bra så kan man ju bygga i exklusivare material senare.

Det kan tänkas att jag säljer 9700:orna i framtiden, men inte förrän jag provat ut FE10:orna ordentligt

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/07/25 :  00:54:22  Show Profile Send Fostex a Private Message
Bra elementval tycker jag

// David
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/07/25 :  09:03:06  Show Profile Send urban a Private Message
Hej Fuling! Jag tänkte att jag kanske får ge dig ett tips till ditt baffelbygge, om du nu inte tänkt på det tidigare förstås. Jag har byggt ett par bafflar, och först byggde jag med en spånskiva med det format som baffeln krävde och det fungerade bra, men det blir inte så charmigt med ett par så pass stora spånskivor (omän fanerade) i vardagsrummet. Dom dominerar synfältet om man så säger! Så jag tog en lite smalare spånskiva ( i mitt fall 30cm men den behöver ju inte göras bredare än vad elementen kräver ) där elementet monterades, sedan för att få den bredd som baffeln krävde så monterade (limmade) jag glasskivor på baksidan av spånskivan, som alltså sticker ut på sidorna till rätt bredd! Ser faktiskt elegant ut !! Ett tips till-till "glasvingarna" kan man köpa gamla hi-fi-rack med glasdörrar som blir bra vingar och om du har tur hittar du två rack med samma format. Annars kan en glasmästare skära till glasen till rätt format. En nackdel med det är att det är härdat glas i sådana glasdörrar som gör det besvärligt för glasmästaren att arbeta med, men i gengäld så är det ju ett glas som tål lite stryk,kan vara skönt att veta då man ska ha det i hemmiljö! En iaktagelse jag har gjort med min öppna baffel är att omän jag spelar outhärdligt högt så är det knappt möjligt att med fingrarna känna att högtalarkonen rör sig, än mindre är det möjligt att se konen röra sig! Nu delar jag av den frekvensen som elementet arbetar med neråt vid ca 250 hz/24db/okt, men ändå!
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/07/25 :  10:05:56  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Hej,
Vill uppmana om försiktighet med vingar bakåt på baffelhögtalare som ska hantera höga frekvenser, beroende på vingens utfomning får man kvartsvågs likande resonanser. Man kan se det som om du skapar dig en kort, bred transmission-line. Behöver inte bli problem men man ska vara medveten om det och förska hålla vingarna korta och kanske oregelbundna.

/Jesper
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2004/07/25 :  14:16:49  Show Profile Send Fuling a Private Message
Urban: Jag har sett en del byggen med "glasvingar" och det är kan vara riktigt snyggt ibland. Dock tror jag inte att det blir aktuellt för min del i det här projektet eftersom jag ska dela såpass högt och alltså klarar mig med en ganska smal baffel. Funderar på att använda en snickarskiva (stavlimmad furu) som front, uppstyvad med MDF bakom.
Förmodligen blir det en platt baffel utan "vingar" bakåt, möjligtvis ett par lister för att styva upp konstruktionen med, det handlar i så fall om ett par centimeter eller nåt.

För övrigt har jag fått bakladdade horn på hjärnan fullständigt, jag måste sätta igång och bygga ett par så fort jag kommer hem från semestern!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/07/25 :  15:00:09  Show Profile Send TQWT a Private Message
Jag har oxå funderat på Fostex i open baffle. Jag har även provat med ett par andra olika bredbands element i en MTM konfiguation med diskanten delad högt. Det var inga vidare element jag använde men jag tyckte det verkade ha potential. Jag hade faktiskt vingar men jag gjorde mina vinklade för att lura ögat lite. Man undviker det Jesper är orolig för (och stående vågor mellan vingarna)men i stället får man ett kort horn bakåt. Jag kunde dock inte höra någon nackdel med detta.
Jag har funderat på en sak, hur vore det med 2 1/2 väg? Om man verkligen vill utnyttja bredbands egenskaperna vill man ju att bredbands elementet skall ta i stort sett hela området. Nackdelen blir att man får stora konutslag vid lägre frekvens. Att detta blir problem kan man se om läser Linkwitz hemsida, han har haft svårt att hitta lämpliga element för midrange! Min ide är att ta ett bredbands element 4-5 tum och sedan komplettera med ett (eller två) större element (8tum)för att kunna pumpa ordentligt med luft. Denna skulle då delas uppåt första ordningen så att den kompenserar för baffle step för bredbands elementet.
Jag har gjort så på min TL (som snart är klar hoppas jag) och där jag tycker det fungerar utmärkt.
Är det någon som provat detta tidigare? Erfarenheter.

Förresten det här med baffle step verkar lömskt. Om man mäter som de flesta DYI har möjlighet till dvs mellan/diskant med MLS 1 meter med kort tidsfönster och bas i närfält och sen skarvar ihop det så är det väldigt svårt att se tydligt.
Jag har lånat ett gammalt LinearX system och mätt i fritt fält och då syns det väldigt tydligt.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2004/07/25 :  15:05:53  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har noll koll på baffle step och allt som har med det att göra, tyvärr.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/07/25 :  20:38:39  Show Profile Send urban a Private Message
Hej igen, ursäkta min otydlighet. Med vingar menade jag inte att dom var vinklade bakåt. Dom är i plan med baffeln. Den totala bredden på baffeln är 60 cm och den bredden med bara spånskiva var inte en vacker syn!! Som element använder jag ett Peerless sc165 6.5tumselement. Det är från en Sonab OD-11-högtalare, en basreflexkonstruktion men det verkar fungera bra ändå. Jag driver det genom ett aktivt delningsfilter och en Anderson 750 triod, ca 8w, från ca 250 till 1800hz. Har någon en bra uppfattning om vilka fördelar det skulle vara med att använda ett element mer anpassat för öppen baffel än vad Peerless-elementet är.Det verkar inte lida av att vara trögdrivet ( 87db/1w ! ). Hur skulle det vara med ett 8-tumselement. Eftersom jag delar av så pass tidigt till diskanten så kanske det kunde fungera !? Det blir fort kostsamt om man ska prova sig fram så om någon har tips på ett mer passande element till rimlig kostnad , tacksam för tips ! mvh Urban
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2004/07/26 :  00:00:40  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hej!

Inget fel på din tydlighet, det var jag som svarade på två inlägg samtidigt och rörde ihop det lite.

Något specifikt element vet jag inte om jag törs rekommendera, men det verkar vara vanligt förekommande i dipolsammanhang att använda många billiga element istället för enstaka dyra. Ett gäng billiga (MGR eller liknande) 6,5" eller 8" kanske vore nåt att ha på rad i en baffel?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/07/27 :  21:30:18  Show Profile Send TQWT a Private Message
Urban du tar upp något som jag oxå funderat på, vilka element är egentligen lämpliga till open baffle?
Jag har inte hittat någon grundligare redogörelse i detta ämne varken på nätetet eller i Audio böcker. Det som man ser ibland är att det skall vara ett reletivt högt Qts. Att de flesta bil element har det talar ju för denna teori men....

Om man tittar på Linkwitz element jämförelse för att att uppgradera Phoenix så skriver han inget om T-S parametrar eller andra krav som han haft som underlag för urvalet av de element han testade.
Den artikeln som jag syftar till verkar han dock plockat offline. (till en CD som han vill ha 25$ för tror jag). Jag har den på papper så här kommer hans en lista på element han testat: ( jag har satt Qts efter)
SS 21W lab 43/95 - Qts okänd, special modell
SS21W/8554 - 0.22
SS18W/8546 - 0.19
SS18W/8545 - 0.27
Seas W18E001 - 0.34
Perless 850439 - 0.36
Vifa P21WO-20 - hittar inte Qts
Vifa P17WJ - 0.35
Vifa PL18WO-09 - 0.29
Accuton C92/6 - 0.42
Vifa PL14WJ-09 - 0.38
Vifa P13WH - 0.33

Notera de inte allt för höga Qts värdena som alltså ligger mellan 0.19-0.42 som indikerar att han inte hade detta som urvals kriterium.

Det han sen testade på dessa element var lijär och olinjär distorsion.
Kontentan av undersökningen var att om han skulle byta ut 8554an så skulle Seas W18E001 i så fall vara den han skulle testa med.
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/07/28 :  10:32:30  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Ett högt Qts på en bas monterad i open baffle ger ett lyft runt fs vilket kompencerar (åt minstånde delvis) för den snabba avrullningen vi låga frekvenser. Linkwitz använder aktiv EQ, qts blir därför oviktigt, i detta avseende i alla fall.

/Jesper
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:50:23  Show Profile Send linnar a Private Message
De flesta element klarar att arbeta öppet
utom i de lägre regionerna.

För de lägre regionerna tror jag att elementen måste ha
en styv upphängning som kompenserar för avsaknad
av låda. Resonansfrekvensen hamnar högre upp
med en styv upphängning samt att de frekvenser
runt fs förstärks. Detta kan man komma åt med ett
enkelt filter.
Jag misstänker att elementet bör ha liknande egenskaper
som de i en kvartvågspipa. Möjligtvis också liknande
de som sitter i öppna horn. Jag kan ha helt fel men det kan
vara värt att undersöka.
För dessa båda typer av lådor finns det gott om förslag
på element och vilka parametrar de bör ha ute på internet.

Jag är inte hemma nu annars kunde jag visat flera
förslag på parametrar.
Om jag inte minns helt fel skall :
BL vara högt
Qts vara under 0,4
Rörliga massan skall vara lätt.

Utöver detta skall fs vara samma som
avstämmningen på pipan. Men det är ju
inte aktuellt här.

Tittar man på magnetostater, som oftast är dipoler, så stämmer ovanstående
bra möjligtvis med undantag för BL-faktorn. Jag
vet inte var den ligger på magnetostater. Jag vet bara
att magnetfältet ligger under 0,5 Tesla. Vet man slingans
längd i magnetfältet är det lätt att få reda på (Tesla x Längd i m)
man kan ju leka lite med siffrorna. Om den har 0,4 Tesla och trådlängden
är 10m blir BL 4. Om tråden är 20m = BL 8 30m = BL 12. Över 8 får väl
anses som högt BL. Jag tror att de flesta magnetostater har stor trådlängd
i så fall stämmer det med att hög BL-faktor är bra i dipoler.
Kan vara fel med kan också vara värt att undersöka.

Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/07/29 :  17:30:42  Show Profile Send TQWT a Private Message
Eftersom vi har Klang und Ton i cirkulation på jobb så kunde jag inte låta bli och titta på en del artiklar i ämnet open baffle. Det har faktiskt på senare tid förekommit ett par byggen. I nummer 3/04 så finns t ex något som Visaton kallar NoBox BB som trots de inte alltför förtroende ingivande mätningarna lät överaskande bra enl K+T. Ofärgad bas, klang intryck som är lössläppt och fritt med en osedvanlig avbildningsskärpa. OK jag väl ifs inte sett så hemskt många artiklar i K+T där man är kritiska, det mesta låter väldigt bra
Frekvensgången ser direkt otrevlig ut över 2KHz och man ser som förväntat att det förekommer rigningar där. Dock understiger dist 2/3 vid 80db 0.5% hela vägen från 100 upp till 20000. Använda element ät Visaton BGS 40 bredband och B200 bas båda open baffle.

Sen i nummer 6/03 fanns en Seas konstruktion med W26FX001, M15CH001 och Excel T25C001. Här är det mer enligt din ide Fuling, basen sitter i en sluten låda, dock är det bara mellan registret som går i dipol, alltså ingen bredband i denna. Slutsummeringen för denna var: "Mycket sällan hör vi en låda med dessa kvaliteer"
Mäter bra gör den oxå.

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2004/07/29 :  19:29:09  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag har en gammal K&T hemma där det är ritning på en ÖB med 12" bredbandare plus toppdiskant. Verkar inte särskilt seriöst, elementet sitter mitt på baffeln som är försedd med djupa "vingar" bakåt.

Enligt mina erfarenheter så är det mellanregistret som vinner mest på att köras i dipol, åtminstone vad det gäller perspektivåtergivningen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/07/29 :  23:11:29  Show Profile Send TQWT a Private Message
I fallet Visaton så ser det lite mer seriöst ut. Visserligen är det är parallella vingar (vilket jag håller med om inte är bra) men det smalnar i alla fall av mot toppen, vingarna alltså om ni förstår hur jag menar. Bredden på baffeln är rejält tilltagen, 50cm och är 122 hög, samma bredd hela höjden. Den ser därför inte så snygg ut, rejält ful skulle jag vilja påstå.
Delning sker förresten vid 250Hz och bredbandaren sitter på 80cm över golvet.

I fallet Exmotion 04 (DIY från Intertechik som K+T testat) har man oxå satsat på jämnbred baffel (30 cm bredd) dock utan vingar.
Jag tycker dock den är marginellt snyggare än ovanstående, båda har relativt låg WAF faktor.

Det verkat överhuvudtaget svårt att få till OB så det ser snyggt ut. Orion tyckte jag först var gräslig men den tar sig när man man får begrunda den ett tag, men måga andra skulle man ju aldrig vilja ens tänka på bara för att de är så fula.

Jag tycker annars det är kul när design och funktion gåt hand i hand, som t ex breddning med genomskinlig platta. Har aldrig sett en sådan men kan tänka mig att det estetiskt kan bli en pluspoäng för en sådan lösning.

Förresten vad hände med Coral? de gjorde ju hyfsade bredbandare förr men jag har inte sett något på senare tid. Har själv ett par Flat5 som låter hyfsat bra.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/07/30 :  08:51:58  Show Profile Send U1 a Private Message
Troel Gravesen har byggt något som borde intressera dig. Han har byggt Scanspeak bas i låda, Seas mellanregister i dipol och Fountek banddiskant. se http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/. Du kan säkert använda recept.

MvH
Johan
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/07/31 :  07:35:31  Show Profile Send urban a Private Message
hej. jag tänkte att jag skulle beskriva mitt projekt eftersom det har beröring med dom öppen-baffelfrågor/problem som den här tråden avhandlar. Till exempel problemet att hitta ett bredbandselement som verkligen fungerar linjärt från bas till högsta diskant! Eller det att en baffel eller ett horn som elementet behöver fort blir lite otympligt. Men en öppen baffel har definitivt fördelar! Men som någon skrev, mest i mellanregistret. Därför ser mina högtalare ut som följer - För den djupaste basen-REL Q100E. Sedan basen upp till ca 250 hz- Peerless 10-tummare i sluten 50-literslåda. Därefter mellanregistret, ca250 till 1800hz -jamo 8-tummmare på öppen baffel, med formatet 60x60cm, byggt med en central del av fanerad spånskiva, 30 cm bred med dom tidigare nämnda breddningarna av glas. Den öppna baffeln är sedan monterad ovanpå den slutna baslådan, vinklad i 45 graders vinkel, i princip mot lyssningsposition (baselementen pekar alltså rakt fram). Diskanten består av 8 st Peerless CT-62element per kanal. Kopplade så att fyra element är riktade framåt och fyra är moterade på baksidan av baffeln. Av dessa element är bara två riktade direkt mot lyssningspositionen, dom övriga har en diffuserande funktion, ala Carlsson! Dom olika registren drivs av tre olika slutsteg (NAD/Anderson Triod/Hiraga 8w)genom ett aktivt delningsfilter (Behringer). Det hela fungerar naturligtvis inte perfekt men det låter riktigt bra, jag är nästan nöjd!! Det roligaste med ett sånt här system är att man är väldigt fri att prova olika element. Och en nackdel är att det är svårt att slå sig till ro med systemet någon längre tid, det finns ju så många element!! MEN! jag skulle tro att det är väl så som dom flesta som trafikerar detta forum ändå helst vill ha det. Att bygga är en väldigt stor del av upplevelsen - vägen är målet, mvh urban
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/31 :  09:06:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Angående basar i öppen baffel: Linkwitz rekommenderar lågt Fs och Qts mellan 0,5 och 0,8.
Stor membranyta hjälper till såklart.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2004/07/31 :  16:29:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
Igår gjorde jag en paus i byggandet av mina "Fuling-horn" och ägnade en stund åt att slöjda till ett par plywoodskivor med hål för Fostexarna samt stöd så att de kan stå upp av sig själva.

Jag kopplade in dem i anläggningen tillsammans med basarna som sitter i mina nuvarande dipoler och trots att placering och delningsfrekvens är "way off" plus att elementen är helt nya så tycker jag det låter MYCKET lovande!!!

Tanken med det här var bara att ha elementen på inbränning några dagar tills hornen är klara för test men det här låter såpass bra att jag måste ta mig tid att möblera in grejerna ordentligt och justera nivåerna för basarna.

Synd att man inte har fler rum så att man kunde ha flera anläggningar uppställda samtidigt börjar bli trångt i min lilla etta nu

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000