HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalarrenovering...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2004/07/31 :  02:19:11  Show Profile Send Leffler a Private Message
Hörde efter på Vintage Asylum om någon renoverat sina Advent, och jajemen, det var det.

Så nu ska jag:
-byta häftmassan (som avkopplar basen)
-byta elektrolyten, en 16uf per låda
Samt kolla allmänt på lödningar, trådar och sådant.

Var köper man häftmassa någonstans? lämpligen på Backaplan i Göteborg... Men främst, vad ska jag köpa för kondingar? (Och igen var, om de inte finns på ELFA?) Någon som vågar rekommendera något märke? Eller ska jag rent av köra plast istället? Och vad skall den ha för tålighet? Jag räknar med att högtalarna har en effekttålighet på c:a 50w (ökända diskanter...)

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/07/31 :  22:49:31  Show Profile Send ILLY a Private Message
Om du menar helt vanlig häftmassa för hushållsbruk, så vet jag att det finns på Coop Forum, Backaplan, Göteborg. Har nämligen själv köpt där.

Som filterkondingar skulle iallafall jag undvika elektrolytkondingar. Om jag utgår från egen erfarenhet så är Mundorf Mcap väldigt bra. Dock ganska dyra (efter att ha läst tråden om din anläggning kunde jag snabbt konstatera att budget är en betydande faktor). I ditt fall skulle jag nog testat den modellen som elfa har under rubriken "Axiell Polypropylenkondensator". Skulle kosta 172 kr inkl moms för bägge högtalarna om man paralellar en 15uF med en 1uF. Ganska prisvärt, med tanke på vad en sådan uppgradering borde göra.

Har dock ingen erfarenhet av varken Advent eller SCR (märket på kondingen), så några löften har jag såklart svårt att ge.
Lycka till!

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000