HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Prisvärda prylar i Sverige
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:16:18  Show Profile Send dali a Private Message
När jag såg en tråd om slutsteg i 20-25.000kr klassen där tips på "prisvärda" prylar önskades så började jag fundera på vad som är verkligt prisvärt i Sverige, om man ser till globala prisbilder på en produkt.

Som jämförelse kan man ta Volvos bilar, som är lite av "svenssonbilar" i Sverige, men är lyxbilar i USA - mycket pga prissättningen.

Är det någon som vet vilka hifitillverkare som har (relativt sett) låga priser i Sverige för kvalitetsprodukter? Med låga priser menas att om man köper produkten i Sverige så betalar man mindre än i de flesta andra länder där samma produkt säljs, det betyder inte nödvändigtvis att produkten i sig kan anses vara "billig".

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2002/09/27 14:33:11

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:25:54  Show Profile Send tek a Private Message
audio pro har ja för mig är rätt dyra i usa medans i sverige säljs dom billigt på t ex fyndborsen.com och onoff

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:40:24  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Svensktillverkade prylar har den fördelen att det blir en mellanhand mindre än med utländska som har en importör/distributör före detaljisten.
USAprylar kostar också i tullavgift och dyr frakt.
Nackdelen med i Sverige inköpta prylar är en högre moms än dom flesta andra länder.
Advantage är ett exempel på apparater som kostar mer i utlandet.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:51:38  Show Profile Send Rebo a Private Message
Saker från eu-land har bra priser här. Spec Svenska, Danska och Finska prylar har lågt pris i Sverige. Tyska prylar kan man spara lite pengar på genom att köpa från tyskland direkt. Nästan alla prylar från USA och även Canada (Sim Audio, Bryston) får ganska höga priser här tyvärr. Grejer från Nya Zeland (Plinius, Perreaux) får ok, men inte bra, pris här.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:57:34  Show Profile Send yalpa a Private Message
om svenska bilar och usa>

en ny volvo (C70 vid introduktion)som kostar 400kkr i S, kostar bara 300 i usa trotts frakt å tull etc., att den ändå anses vara lyxbil beror på att de inhemska bilarna är ännu billigare...som jag ser det så blir vi i sverige lurade...

mycket handlar om image, vad folk är beredda att betala för en grej...ibland får saker inte bli för billiga jämfört med konkurenter pga. att trotts högre prestanda och lägre pris så blir den bortvald...människor är dumma
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/09/27 :  16:03:01  Show Profile Send gromit a Private Message
Alla importerade märken tas faktiskt inte in via en renodlad importör/generalagent. T ex så köps Naim från tillverkaren direkt. Där blir det alltså ett led mindre, vilket kan gagna priserna.

Moms och frakt tillkommer förstås, men momsen läggs ju även på de grejer som tillverkas i Sverige.

Annat som är ganska billigt i Sverige är ju t ex danska Dynaudio, de är betydligt dyrare i USA (+50% eller så).
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/09/27 :  16:38:27  Show Profile Send marbrink a Private Message
Supra är ju riktigt billigt här! =)
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/09/27 :  18:47:41  Show Profile Send AKA a Private Message
Som exempel kostar en ny Corvette ca 550'000:- här. I USA kostar den ca 300'000:-

Och i USA anses det dyrt!

Kul va?

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/27 :  18:49:49  Show Profile Send yalpa a Private Message
jag säger ju att vi blir lurade...!
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/09/27 :  18:56:14  Show Profile Send AKA a Private Message
Det är vi svenskar som finner sig i allting. Ingen vågar säga till på skarpen utan godtar det som det är... =(
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/27 :  19:37:48  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hur var det Clintan sa i en film?

nag nag nag.....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/09/27 :  21:50:09  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kanske lite på gränsen här i början men lite humor får man väl ha...

Försöker du säga min signatur Sladd??


Men visst förstår jag. Vi Svenskar är ett gnällande folk. Jag menar ju ni svenskar är ett gnällande folk.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000