HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jeff Rowland igen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/09/24 :  13:27:50  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Hej alla.
jag vet att jag har frågat tidigare men då var det inte direkt många svar så jag testar igen.
Är det någon som har/testat jeff Rowland Concentra II? el. någon av dom andra modellerna av JRDG?

*HMS kabel*

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/24 :  13:56:52  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag vet inte om jag har svarat tidigare, men jag har lyssnat en del på JR Concentra II.

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/09/24 :  14:50:55  Show Profile Send lindvall a Private Message
Nej, jag har bara lyssnat på Concentran i en affär (Ljudprodukter i Malmö), och det var lite svårt att säga hur den lät. När vi kopplade in en billigare Audionetintegrerad så lät den sämre. Lite vassare och grynigare. Men så var det rätt stor prisskillnad också.

________________________
No bull!

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/24 :  15:55:45  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
AHA Lindvall, då har vi lyssnat till samma JR. Men jag har även hört den i hem miljö :-) tillsammans med Mezzo Utopia och Wadia 861.

Det kördes en liten test hos en kompis till mig, vi jämförde mina monnoblock AMP II G2 och Chapter audios Chapter two med JR. Av oss som var där var det lite delad mening. De flesta tyckte bäst om AMP II G2 i detta sammanhang, men det fanns även de som tyckte om de andra två också. Det är tre så pass bra produkter så det får bli tycke och smak som får avgöra, allt hänger på vilka parametrar man prioriterar. Det slutade i alla fall med att min kompis beställde ett par AMP II G2 :-)

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/09/24 :  17:52:28  Show Profile Send lindvall a Private Message
Mycket intressant!

Kommer du ihåg hur de skilde sig åt i karaktären? Bas? Diskant? Timing?

Som jag minns JR så är den ganska mjuk utan att vara luddig.

Sen har jag upptäckt att man faktiskt kan ha olika smak vad gäller ljud och att det gör faktiskt ingenting! Bara man är nöjd själv!

________________________
No bull!

Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2002/09/24 :  23:19:34  Show Profile Send aaight a Private Message
ja, vi är många som lysnat på kalles concentra II. så du gillade AMP II G2 bättre? vilket försteg kör du med? jag har själv PRE I G2 med ARC slutsteg men är inte 100% nöjd. lite väl ljust vid höga frekvenser och det är ändå ett rörslutsteg! kanske ett par AMP II G2 är melodin?

some play hard to get, i play hard to want
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/09/25 :  07:15:35  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
quote:
Originally posted by aaight

ja, vi är många som lysnat på kalles concentra II. så du gillade AMP II G2 bättre? vilket försteg kör du med? jag har själv PRE I G2 med ARC slutsteg men är inte 100% nöjd. lite väl ljust vid höga frekvenser och det är ändå ett rörslutsteg! kanske ett par AMP II G2 är melodin?

some play hard to get, i play hard to want




Kör du med rör iag och tycker det är ljust så tror jag inte att Audionetsteg är rätt lösning då åtminstonde "JAG" tycker att Audionets grejer är jlusare än snittet. Du kanske skulle prova att byta ut ditt försteg istället. Helt klart värt att prova tycker jag, då jag som sagt deras grjer är ljusa.
Mvh

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/09/25 :  07:41:58  Show Profile Send s.m.f a Private Message
quote:
Originally posted by Hifitrollet

quote:
Originally posted by aaight

ja, vi är många som lysnat på kalles concentra II. så du gillade AMP II G2 bättre? vilket försteg kör du med? jag har själv PRE I G2 med ARC slutsteg men är inte 100% nöjd. lite väl ljust vid höga frekvenser och det är ändå ett rörslutsteg! kanske ett par AMP II G2 är melodin?

some play hard to get, i play hard to want



Här måste jag instämma. Tror inte heller lösningen är att byta till Audionet för att inte ha lika ljus återgivning. Har också upplevt audionet ett flertal gånger. Låter bra, men är lite ljust för min smak.

Kör du med rör iag och tycker det är ljust så tror jag inte att Audionetsteg är rätt lösning då åtminstonde "JAG" tycker att Audionets grejer är jlusare än snittet. Du kanske skulle prova att byta ut ditt försteg istället. Helt klart värt att prova tycker jag, då jag som sagt deras grjer är ljusa.
Mvh





s.m.f forever
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/25 :  08:19:12  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:
Originally posted by lindvall

Mycket intressant!

Kommer du ihåg hur de skilde sig åt i karaktären? Bas? Diskant? Timing?

Som jag minns JR så är den ganska mjuk utan att vara luddig.

Sen har jag upptäckt att man faktiskt kan ha olika smak vad gäller ljud och att det gör faktiskt ingenting! Bara man är nöjd själv!

________________________
No bull!





Jag delar din uppfattning om att JR är "mjuk". Anledningen till att jag föredrar AMP II G2 före JR är följande:

Basen är thigtar och går förmodligen djuper, upplevs så i alla fall.
Dynamiken är bättre.
Jag upplever den även som lite mer skarpskuren.
Man skulle kunna sammanfatta det så här, mer kraft och kontroll.
När man lägger ihop alla dessa parametrar så upplever jag det som attacken och drivet i musiken som jag ösnkar presenteras på ett för mig mer tilltalande sätt.

Även om jag tycker så här, så tycker jag inte att JR är dålig. Jag kan mycket väl förstå de som tilltalas av det sätt musiken kommer till liv med JR.

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/25 :  08:34:52  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:
Originally posted by aaight

ja, vi är många som lysnat på kalles concentra II. så du gillade AMP II G2 bättre? vilket försteg kör du med? jag har själv PRE I G2 med ARC slutsteg men är inte 100% nöjd. lite väl ljust vid höga frekvenser och det är ändå ett rörslutsteg! kanske ett par AMP II G2 är melodin?

some play hard to get, i play hard to want



Jag kör med PRE I G2 + EPS. Audionet är känsliga prylar, ju bättre grejor du försöker att gifta ihop, desto lättare att det går åt fel håll. Nyckel ord, anpassning. Som du kan läsa i den här tråden så är det inte alla som gillar Audionet, och så är det med alla märken.

Eftersom jag är Audionet fan så kommer mitt svar att vara något färgat:-)

Det försteget du har är mycket bra, jag har provat många olika försteg i min anläggning och det är ingen som har varit i närheten av den renhet och dynamik som PRE I G2 presterar. Men det kan gå fel också.

Ditt slutsteg vet jag inte så mycket om, jag tror säkert att det är ett bra slutsteg, men det kanske inte riktigt passar till PRE I G2. Men jag tror ändå inte att problemet ligger där.

Vad har du för högtalare? Hur ser ditt rum ut? Hur länge har du haft PRE I G2 och har du det alltid på?

Det kan givetvis vara så att du inte riktigt gillar den ljudfilosofi som Audionet presenterar. Den renhet som Audionet presenterar kan vara för mycket för en del, men vissa av oss älskar den nakenhet som Audionet förser oss med. Men om du tycker att det låter direkt illa så är det något som är fel.


Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"

Edited by - Audionet on 2002/09/25 09:38:59
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/09/25 :  09:58:24  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Jag har en känsla av att dom som äger JRDG säger precis som du och som du sa så är det nog lite färgat men båda gör ju väldigt bra produkter.
Förbannat synd att ingen har JRDG i sthlm så att man kunde skaffa sig lite mer lyssning erfarenhet.
/A

quote:

Jag kör med PRE I G2 + EPS. Audionet är känsliga prylar, ju bättre grejor du försöker att gifta ihop, desto lättare att det går åt fel håll. Nyckel ord, anpassning. Som du kan läsa i den här tråden så är det inte alla som gillar Audionet, och så är det med alla märken.

Eftersom jag är Audionet fan så kommer mitt svar att vara något färgat:-)

Det försteget du har är mycket bra, jag har provat många olika försteg i min anläggning och det är ingen som har varit i närheten av den renhet och dynamik som PRE I G2 presterar. Men det kan gå fel också.

Ditt slutsteg vet jag inte så mycket om, jag tror säkert att det är ett bra slutsteg, men det kanske inte riktigt passar till PRE I G2. Men jag tror ändå inte att problemet ligger där.

Vad har du för högtalare? Hur ser ditt rum ut? Hur länge har du haft PRE I G2 och har du det alltid på?

Det kan givetvis vara så att du inte riktigt gillar den ljudfilosofi som Audionet presenterar. Den renhet som Audionet presenterar kan vara för mycket för en del, men vissa av oss älskar den nakenhet som Audionet förser oss med. Men om du tycker att det låter direkt illa så är det något som är fel.


Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"



*HMS kabel*
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/25 :  10:14:42  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:
Originally posted by hsivp

Jag har en känsla av att dom som äger JRDG säger precis som du och som du sa så är det nog lite färgat men båda gör ju väldigt bra produkter.
Förbannat synd att ingen har JRDG i sthlm så att man kunde skaffa sig lite mer lyssning erfarenhet.
/A


*HMS kabel*



Visst är det så, när man har fått sin övertygelse kämpar man med näbbar och klor :-). Skämt åt sidan, JR tilltalar i regel de människor som föredrar rör. De brukar tycka att det är bland det bästa de har hört i transistor väg. JR är väldigt "mjuk", men ändå neutral och med mycket bra klang. Det här "mjuka" kan dock uppfattas som att det saknas en aning nerv. Vet man med sig att man vill ha en lite laidback presentation, något som inte pockar på för mycket uppmärksamhet (tappar ändå inte sin musikalitet), ja då är JR absolut något att undersöka.

Du får väl komma ner till Skåne så skall jag ta hand om dig, då ordnar vi till en lyssning på JR. Kanske du även vill lägga ett öra på en något så när intrimmad Audionet anläggning i hem miljö.

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/25 :  10:32:46  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Vad är priset i sverige för Jeff Rowland Concentra II?



Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/25 :  10:47:03  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:
Originally posted by Neodynium

Vad är priset i sverige för Jeff Rowland Concentra II?







Det är inte riktigt fixerat, McIntosh i Danmark som har agenturen säljer i danska kronor och uppdaterar sin prislista vid köptillfället gentemot dollarn. Men en fingervisning är väl 85 000:- sek.

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/09/25 :  10:47:04  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Ja det skulle vara trevligt att göra ett besök =), man får väl se i framtiden.
/A
[/quote]

Visst är det så, när man har fått sin övertygelse kämpar man med näbbar och klor :-). Skämt åt sidan, JR tilltalar i regel de människor som föredrar rör. De brukar tycka att det är bland det bästa de har hört i transistor väg. JR är väldigt "mjuk", men ändå neutral och med mycket bra klang. Det här "mjuka" kan dock uppfattas som att det saknas en aning nerv. Vet man med sig att man vill ha en lite laidback presentation, något som inte pockar på för mycket uppmärksamhet (tappar ändå inte sin musikalitet), ja då är JR absolut något att undersöka.

Du får väl komma ner till Skåne så skall jag ta hand om dig, då ordnar vi till en lyssning på JR. Kanske du även vill lägga ett öra på en något så när intrimmad Audionet anläggning i hem miljö.

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
[/quote]

*HMS kabel*
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/25 :  10:48:36  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:
Originally posted by hsivp

Ja det skulle vara trevligt att göra ett besök =), man får väl se i framtiden.
/A

*HMS kabel*



Du är välkommen.

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2002/09/25 :  18:06:10  Show Profile Send aaight a Private Message
jag snackade lite med calle på ljudprodukter idag och han sa att mina högtalare ( mezzo utopia ) inte var i närheten av att vara inspelade så jag lägger det hela på is tills dom är. jag har oxå funderat på en eps. hur påverkar den ljudet?

some play hard to get, i play hard to want
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/26 :  10:50:15  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:
Originally posted by aaight

jag snackade lite med calle på ljudprodukter idag och han sa att mina högtalare ( mezzo utopia ) inte var i närheten av att vara inspelade så jag lägger det hela på is tills dom är. jag har oxå funderat på en eps. hur påverkar den ljudet?

some play hard to get, i play hard to want



EPS gör det hela lite lugnare och "mörkare" i de tysta partierna. Allting blir dessutom renare.

Jag såg i en annan tråd att dina högtalare är i stort sätt rent nya. Det kommer att hända mycket där. Men om du är osäker på försteget kan vi kanske ordna med en lyssning hemma hos mig så får du höra hur det låter där. Så får du ytterliggare en erfarenhet om hur olika det kan låta i olika system.

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2002/09/27 :  21:16:08  Show Profile Send aaight a Private Message
tack för erbjudandet, det skulle vara roligt.
jag är i stort sett nöjd med mitt ljud och vill definitivt inte byta försteg men kanske lägga till en eps. jag har alltid gillat mina audionetprylar ( sam, art, pre I ) och uppskattar renheten. nu har det blivit lite s-igt men några hundra timmar till på högtalarna så ska det nog ordna sig ,annars går det väl att trixa till på nått annat sätt :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000