HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Trådlös överföring försteg -> slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/07/26 :  12:19:08  Show Profile Send Calle G a Private Message

Är det realistiskt att överföra signalen trådlöst mellan försteg och slutsteg för att på så sätt få större flexibilitet i valet av högtalarkabel? Vad finns det för nackdelar? Vilken utrustning är lämplig?

Ingen ful debatt nu, det är en allvarligt menad fråga...

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/26 :  12:34:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Visst fungerar det, men till vilken kvalite ?

Jag har en trådlös överföring till TVn i sovrummet. Visst är det andra frekvense och större bandbredd, men jag SER skillnaden på om toalettdörren är öppen eller stängd. Detta rör sig om 10 meter i samma plan.
Med ett bra protokoll och komponenter, så kanske man kan få till någ bra för hemma miljö.


Visst finns det utrustning. TV och Radio använder ju nån typ av länk och P2 har trevlig kvalite på sina sändningar. Frågan är dock om det finns nån utrustning med bra kvalite till rätt pengar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2004/07/26 :  13:21:26  Show Profile Send Pontan a Private Message
Trådlöst mellan försteg och slutsteg borde bli ganska dassig kvalitet, eller? Ta exemplet att man spelar men volymen nere på noll. Eventuellt brus som uppstår på den trådlösa kanalen kommer att förstärkas i slutsteget och man borde få en rätt så "skitig" tystnad.... Då är det bättre med trådlös överföring från signalkällan till försteget. Eventuellt brus som då uppstår i överföringen kommer då att reduceras till inget i försteget.

Eller tänker jag galet?

Mvh Pontus

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/07/26 :  17:52:29  Show Profile Send Tomas a Private Message
Har använt en del "myggor" och annan trådlös mikrofoni en del. Visserligen live men det låter undermåligt i jämförelse till kabelburna signaler även i ganska så dyra lösningar.


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/07/26 :  18:01:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Mellan försteg och slutsteg är nog ingen bra idé.
Trådlös överföring fungar bra mellan ex. en dator och stereon eftersom man då kan använda de vanliga nätverksprotokollen för överföringen vilket i princip ger perfekt överföring (det finns en hel del sådana grejer på markanden). Ev. skulle man också kunna tänka sig en apparat som tar in s/pdif och sedan skickar det trådlöst men redan där kan man ev. börjar tappa kvalité om inte bufferten är tillräckjligt stor.

Försteg->slutsteg innebär endera analog överföring vilket är en dålig idé, alternativt att man kör digital men då behöver man ju båda A/D och D/A omvandlare så det är inte speciellt lyckat.

Det går att köpa trådlösa aktiva surrar till hembion vulket har uppenbara fördelar, dock är kvalitén nog inte så hög.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/07/26 :  18:03:20  Show Profile Send ludo a Private Message
Undrar om inte Elektor/Allt om elektronik hade ett projekt på temat trådlös SPDIF överföring...
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/07/26 :  20:21:17  Show Profile Send Calle G a Private Message
Anledningen till min fråga var att jag har stereon lite knasigt placerad i förhållande till högtalarna, så att ställa för- och slutsteg på varsin sida om mattan istället för att dra högtalarkabeln under den hade varit perfekt.

Som jag misstänkte gick det åt pipan. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.... så sant som det är sagt. :)

Tack för hjälpen allihop! Ingen som råkar ha 2x5 meter QED Silver Anniversary eller nån annan bra platt kabel i byrålådan...? ;)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000