HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fasvändning av nätkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/07/26 :  01:01:14  Show Profile Send Frost a Private Message
Jag har läst att det spelar roll hur man vänder nätkablarna. Det låter bättre om man vänder nätkabeln så som tillverkaren har tänkt sig att den ska vändas.
Nu till mitt problem. Hur tar jag reda på vilken av kontakterna i vägguttaget som är fasen och vilken som är nollan?
Jag har ojordade väggutag i vardagsrummet. Om man skruvar loss dem så kan man se olika färger på kablarna, en blå och en svart. Om jag minns rätt så ska den blå vara nollan. Nätkablarna som Audio Analogue skickade med är tacksamt nog märkte, det finns in prick som indikerar där fasen ska kopplas. Men hur gör jag det inte finns någon märkning?
Jag har ingen sk. faspenna. Däremot har jag en multimeter. Men hur jag än mäter så blir jag inte klok.
Jag har en virtuell jord via en skiljetrafo. Och man bör ju mäta noll volt mellan jord och nolla, men så är inte fallet när jag mäter.

Är det någon som har något tips på hur jag kan mäta mig fram till vilken som är fas respektive nolla?

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/26 :  01:08:14  Show Profile Send Haakan a Private Message
lyssna å se vilket som låter bäst :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/07/26 :  02:35:53  Show Profile Send Frost a Private Message
Min tanke var att passa på att fixa alla detaljer med elektroniken nu när jag inte har några högtalare. Sålde mina JM lab Electra 915.1 till förmån för ett par von Schweikert Vr4-JR...
Fast det är nog bäst som du säger; att lyssna sig till vad som låter bäst och strunta i färgen på kablarna.
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/07/26 :  09:21:18  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Clas Olsson har en provare som heter elcheck och kostar 98:-. Den visar bla vilken ledare som är fas resp nolla.
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2004/07/26 :  09:45:09  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Kan den visa rätt fas på inkopplade apparater också? Hålla mätaren framför chassit?
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/07/26 :  10:07:40  Show Profile Send hal a Private Message
Finns en gammal tråd som tar upp detta och som kanske kan vara till hjälp:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=6008&whichpage=1&SearchTerms=fas,nolla

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/07/26 :  10:27:44  Show Profile Send pewe a Private Message
Titta också på hificonsult.se där beskrivs hur fasen funkar samt hur man mäter enklast.
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/07/26 :  11:55:26  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Här är länken till HIFI Consult: http://www.hificonsult.se/justera.html
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/07/26 :  13:59:29  Show Profile Send Hepcat a Private Message
jag skaffade denna hos classe i sjön artikel nummer 32-8585

http://www.clasohlson.se/?AFP=store/main.asp&COSID=E23A614B26204F42B3046C33129A0CE7431438&CatPath=0q112q192q200&CampPath=Eq0&NoCache=7/26/2004%201:39:20%20PM&IsCampaign=N

www.selleri.de
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/07/26 :  14:17:56  Show Profile Send bebop a Private Message
Fasen kan ha stor betydelse, men jag kan inte påstå att jag direkt hört skillnad mellan rätt eller fel fas. Däremot har jag fått störningar i min alp-volymkontroll. som yttrade sig så att volymen ökade successivt alternativ gick på andra hållet beroende på senaste kommandot från fjärren. Efter att jag vände på kontakten försvann detta. Jag jordade också hela ovanvåningen eftersom jag har en hel del elprylar som mår bra av jord. Därefter kunde jag ha fasen hur jag ville. Inga störningar läckte ut till volymkontrollen.

Förklaringen till mitt problem var växlingen i transformatorn, magnetfältet vid fel fas hamnade längre ut i trafons lindningar, vilket störde potentiometern. Efter jordningen så leddes denna störning till jord.

Jag kan dock tänka mig att det kan bli andra störningar så nu skall jag köpa en faspenna och lägga in allt rätt. Många bäckar små ...

Denna tråd är ett bra exempel på hur en liten fråga kan skapa ett intressant projekt. Tack för idén, Frost.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/07/26 :  14:29:56  Show Profile Send gcs a Private Message
När man stolt smeker sin apparatförlåt men ni förstår nog vad jag menar. Då kan man ibland känna hur det kryper i fingrarana om man vändt stickproppen fel. Jag kan också märka tydligt ett litet brumtillskott när jag spelar en vinyl och har vändt fasen fel på min grammofonförstärkare när jag ansluter den till min AV-förstärkare.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/07/26 :  14:46:46  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej Frost!

Har du en skiljetrafo så spelar fasen ingen som helst roll!

mvh

sladd

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:11:56  Show Profile Send bebop a Private Message
Kan Du ge lite mer ledtrådar till vad en skiljetrafo är? En till hela anläggningen eller per apparat? Vad kostar sådana små saker?

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:17:34  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag har möjlighet att vända fasen på mitt PS-Audio försteg. ibland tycker jag mig höra skillnad ibland inte...

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/07/26 :  20:23:26  Show Profile Send gcs a Private Message
Det verkar nog vara enklare att en gång för alla koppla in varje apparat med samma fas och inte bara det utan också på samma propp i elskåpet. Köp en fasprovare hos Clas O.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/07/26 :  22:58:13  Show Profile Send pak a Private Message
ska man smeka apparaten så måste signalkablarna vara frånkopplade annars är det svårt.
annars kan du väl lyfta på locket och titta innuti vilken färg som går vart och sen mäta i kabeln var rätt ledare är.
jag hade en sony cd som blev som dag och natt med rätt fas.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000