HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur kan man bredda HiFi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/25 :  17:20:25  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Nu betraktar jag inte mig själv som varken audiofil eller sann entusiast men intresset för HiFi har funnits i nära 45 år. Men mig frågeställningar tycker jag är något intressant i alla fall:

Ofta när jag har en bekant på besök som aldrig lyssnat på annat än 1000kr-system så tappar dom nästan andan. Inte allt för sällan investeras det i ett ny musikanläggning för 20k+, vilket är ganska lite om man relaterar till att Svensson köper ny dator var tredje år, ny bil och så vidare.

Varför är det så få som fått upp ögonen för välljud? Så gott som alla gillar/älskar musik.


Är det sned marknadsföring? Är det nördstämpeln? Apparat-tokeriet?

Vad tror ni?

Jag skulle vilja se lite marknadsföring i herrtidningar som Slitz, Café, m.fl. Det är ju inte SÅ dyrt. Kanske skulle en bunke hifibutiker gå ihop och satsa på marknadsföring i TV/Radio/Dagstidningar?

Tips och idéer att bredda hifi till det svenska folket?


Vänligen,
Gerhard


Edited by - Gerhard46 on 2004/07/25 19:54:57

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/25 :  18:21:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Intressant frågeställning och visst vore det trevligt (på flera sätt) om fler människor kunde få njuta av musik via bra anläggningar!

Det är svårt att via annonser/reklam förmedla den känslan som "svensson" får när dom är hemma hos dig och lyssnar på din anläggning. Detta är ett område där många gamla idiotier lever kvar och jag får stundoms frågan angående mina högtalare "hur många watt är dom på".

En annan aspekt på det hela handlar om tid, stress och var "jag" behöver för att må bra. Många missar nog det här med att sätta sig stilla, ensam och sluta ögonen och blint (!) lyssna på musik och då något mer äkta än "tiny wieny string bikini" eller "Hej på dig monika, hej hej".
Hifi kostar enligt mig "engagemenang". Det är inte riktigt så enkelt som en dator - "koppla ihop och skriv detta så surfar du på internet med denna hastigheten". Hifi kräver en hel del plockande med anläggningen, inställning, lyssnande och tyckande. Till detta behövs mjukvara och bra musik som är förnuftigt inspelad växer då inte på några träd i närheten av mig (även om Skivlagret hjälper till mycket bra). Man får leta. Man får engagera sig.

Din ide om att "branchen" skulle gå ihop är lockande. Många andra brancher (eller för den delen "nischer") går samman. Arkenmässan är ett försök till att locka in lite nytt blod i denna härlighet vi kallar hifi.

Betinget är med andra ord för alla medlemmar här att locka oinvigda till Arkenmässan!?? Näee...då blir det för trångt!

Ps. Jag skulle helst av allt slippa se herrtidningar som Slitz och Cafe...men det är en annan femma det.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/07/25 :  18:30:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det syns för lite. För få affärer visar upp vad som finns.
Importörerna av hifi vill ogärna släppa iväg apparater till butiker som dom inte känner till.
Det gör att det endast på ett fåtal platser i landet finns butiker som kan visa upp att det finns alternativ till plastlådor med massa knappar och blinkande lampor.
Det här är naturligtvis en ond cirkel.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/25 :  19:04:03  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag har försökt få den lokala blaskan att nappa på ett antal reportage om HIFI å hemmabio i bilagan "hemma" som oxå innehåller annonser om hus å lägenheter, samt hemmahos reportage å annat inredningstjafs Dom svarar inte ens på mina mejl!

Men jag tror d e rätt väg å gå för å "bredda" intresset.

Kommentarer om hejhejhejehjeM*hejhej är nog fel väg, skäms
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/25 :  19:14:31  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
EngelholmAudio:

Håller med ditt PS, sexistiska tidningar finns så det räcker och blir över, det finns dock väldigt trevliga artiklar! Speciellt i hårdporrtidningar som aktuellt-rapport.. men det är, som du skrev, en annan femma.

Jag tror just det där med att tycka hit och dit (som bara refererar till sina personliga upplevelser förstör litegrann). Vore HiFi en smula mer objektivt tror jag att det skulle innebära en något ökad bredd, folk orkar inte åka omkring och lyssna på allt utbud i den prisklassen de letar apparater i.

Angående mjukvara så låter faktiskt även Britney Spears bättre på en anläggning för 10 lök än 1 lök, även om det naturligtvis är en skam för musik som en konst i största allmänhet.



lasselite:

Det vore ju en bra idé. Det bästa vore kanske att be någon festfixare att anordna en hifi-fest och bjuda in en massa (B) kändisar för en lyssningssession, elddricka och allt. Sen en intervju om deras upplevelser. Guld tror jag.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/25 :  19:25:50  Show Profile Send lasselite a Private Message
Hmmm hifi-B-kändis-fest hmmm

Men jag får inte d å gå ihop med mindre subjektivt tyckande

Folk vill förmodligen, och tyvärr, ha någon som uttalar sig tvärsäkert. Hur subjektivt d än är.

F-N!!! kom just på en grym kupp! Falska pressmeddelanden har spritts tidigare, med stor framgång. tänk å sprida pressmeddelanden om att folk som har ett hifiintresse å lyssnar en halvtimma om dagen lever längre och är friskare än gemene man! Skulle kunna sluta med att vi har statsbidrag lr sänkt moms på hifi!
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2004/07/25 :  19:48:49  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Kolla in:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=29166&SearchTerms=,
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/25 :  19:49:59  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Det måste ju vara subjektivt. Kändisar tenderar ju inte direkt att vara ingenjörer/fysiker. Blinda test med högtalare kanske inte vore helt fel, fast då vore man nog en smula för extrem.

Det sista tipset vore nog inte helt fel.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/25 :  19:51:37  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Gustaf:
Får inte din länk att fungera.
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2004/07/25 :  19:56:39  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Märkligt om länken inte funkar. Testa följande:

gå in på söksidan. Skriv in mitt namn (dvs gustaf) i Search by member, samt klicka i rutan "archived posts". Gå sedan in på den tråd som heter "Breddning av hifi-marknaden" (eller något i den stilen ).

Edited by - Gustaf on 2004/07/25 19:57:25
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/25 :  19:59:24  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Nu funkade den!

Hoppsan, visste inte att frågan redan var ställd. Besöker forumet ganska flyktigt.
Relativt svalt intresse (har inte läst igenom hela än). Kanske finns det nya medlemmar med innovativa idéer?
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/07/25 :  20:18:20  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Får haka på Engelholm Audio och säger att det beror på stress.
Folk har inte tid att "pula" med en anläggning för att få till ett bra ljud, dom vill ha en sk "out of the box solution".
Något som B&O är väldigt duktiga på: snyggt med bra (nåja) ljud.

Det kan vara så att HiFi har en hög tröskel. Dvs det tar tid och engagemang att hålla på med det. Att bara lära sig vad man skall lyssna efter i en anläggning har för mig tagit 6 månader, och jag är ännu inte "färdiglyssnad".

Sedan har vi tillverkarnas fokusering på hemmabio.



"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/07/25 :  20:41:32  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag tror hifiindustrin måste börja jobba hårt med att hitta lösningar som gör att man kan använda datorn inom hifi på ett smidigt och hyfsat välljudande sätt...t.ex. inbyggda ljudkort i förstärkarna osv...
Jag tror att hifiprodukterna måste kunna erbjuda mer än att bara vara cd-spelare eller bara förstärkare idag. Det måste givetvis vara snygga och med dagens teknik måste de kunna erbjuda fler möjligheter och funktioner. Dessutom borde ju hifi kunna göras väldigt kompakt med digitalförstärkare t.ex...

Edited by - marbrink on 2004/07/25 20:43:06
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/07/25 :  21:53:28  Show Profile Send bebop a Private Message
Många tycker om musik men få är intresserade. Med intresse menar jag då att gå lite djupare bakom musiken och framförandet. Att tycka om musik för flertalet innebär rytm att stampa takten till, att få en på gott humör, att dansa till etc.

Jag har själv lagt ner 5-siffriga belopp på min "fin-anläggning". När jag har besök av "vanliga" människor är det praktiskt taget ingen som undrar hur den låter. De kommentarer jag får är:

- Den måste ju kosta en förmögenhet?
- Vad kostar en sådan anläggning?
- Den måste ju ha en enorm bas
- Hur kan Du lägga så mycket på stereo?
- Hinner Du spela dina skivor?
- Var är TV'n?
- Vad tjocka kablar!

Trots dessa banala frågor, brukar jag tvinga besökare till en liten lyssning. Spelreglerna är då att dom skall sitta tyst i 10 minuter och bara lyssna. Ungefär hälften klarar detta kraftprov. Så fort någon pratar stänger jag av och ber dom hålla tyst eller gå ner en trappa.

För att göra en lång historia kort ... dom som härdat ut - har i samtliga fall sagt: "Trodde inte att det kunde låta så fantastiskt". "Det är ju som orkestern stod i rummet ..." "Innan trodde vi att det mest handlade om hög volym och bas, men så är det ju inte".

Det hela är nog rätt enkelt. Hifi eller high-end har inte en chans mot båtar, TV, bilar, kläder, golf, resor och nöjen. De flesta vill vara aktiva med något och med hela familjen, har ingen vana att sitta still och lyssna. Musik är inte så innerligt för de flesta. Och för dom som studsar omkring hela tiden - vad skall dom med en fin anläggning till? Samma problem har för övrigt live musik. S k kvalitetsmusik har allt färre besökare och är på utdöende och medierna följer trenderna, därav allt mindre jazz och visa på radio och TV, t.ex. Allt färre klassiska inspelningar görs och ges ut och här kan man inte skylla på privatkopiering. Såpor, Farmen och massa annat dravel och pekoral där amatörismen sätts i främsta fokus är betydligt mer lukrativt.

För de pengar som trots allt allokeras kring ljud, så är det mer inne att lägga sina slantar på att höra helikopterblad vina i högupplöst 5-kanal eller en knynävslag som även får en subwoofer att skaka till. Det är häftigt.

S k audiofiler är en liten skara som förmodligen tunnas ut alltmer och ibland även hånas för att vi lägger så mycket pengar på vår stora passion av fjunmustascher som lärt sig ohms lag och tror sig veta det mesta om vad vi kan uppleva från en anläggning. Dom skulle bara veta ...

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/07/25 :  22:00:25  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Dagstidningar är en bra väg att bredda intresset.

http://www.nsd.se/index.php?artikel=120300&option=1

Tjejerna!! som skrev och plåtade reportaget visste inte ens knappt att vi existerade. Nu vet dom lite mer

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/07/25 22:01:21
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/07/26 :  00:29:40  Show Profile Send filkingian a Private Message
"Dyr hobby" tsss..vad kostar inte andra hobbies? Men det finns ingen dåligt reklam menar vissa....

På tal om reklam, iden om att marknadsföra hifi i herrtidningar är en bra idé! Det är ju för det mesta killar (män) som köper dyrare hifi och varför inte ge hifi en en stämpel som "coolt" och "manligt" istället för exempelvis "dyr hobby" eller "nördigt"? Så slaviskt som många läser Slitz så kan de få vad som helst att bli det svenska män drömmer om att lägga sin surt förvärvade slantar på


This space intentionally left blank.™

Edited by - filkingian on 2004/07/26 00:32:10
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/26 :  00:51:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
filkingian:
Läser Slitz?

Njäee...jag är för att göra det mesta bakvänt. Nå ut till kvinnorna istället. Dom har ju bättre hörsel, bättre på att känna efter vad kroppen behöver och när kroppen mår bra och har dessutom ett bra estetiskt öga. Ungefär som McDonalds - få barnen till att dra dit föräldrarna (medelst Happy Meal)...när barnen sen växer upp så är McD ett självklart atlernativ. Snuskigt smart.

Nej jag säger in med nya grupper människor i hifin. Det är ju lätt att stereotypa (!) en hifinerd vilket inte känns bra. In med kvinnor i hifiintresset. In med fågelskådande män i trikåer (vilket jag gissar är en minoritet) i hifiintresset. In med glada cycklare från Sundsvall i hifiintresset.

Annonsera där ingen ens HÖRT nått om hifi eller hifiprodukter där rabatt INTE ges vid uppvisande av ICA kundkort.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/07/26 :  10:08:23  Show Profile Send n0p a Private Message
Tja, hifi bottnar väl i ett musikintresse (hoppas jag för dem flesta) och med tanke på de priser som skivor har legat på den senaste tiden så är de väl inte så konstigt att folk inte köper mer skivor än vad dem gör.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/07/26 :  14:21:24  Show Profile Send qsecofr a Private Message
det krävs kunskap och för att införskaffa den måste man lägga tid som folk inte har eller vill spendera. Dessutom så har många svårt för att låta ljudanläggningen ta plats och breda ut sig. bakgrundslyssning är en annan bov i dramat.

Har ni något litet i vitt ?


Edited by - qsecofr on 2004/07/26 14:37:52
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/26 :  14:29:01  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Du har ~10 lök: Azur + B&W







Borde väl tillfredställa nästan alla? Man kan ha systemet i ~30år dessutom.

Så lite att göra på jobbet..
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/07/26 :  14:46:14  Show Profile Send bebop a Private Message
Mässor är faktiskt inte så dumt. De drar trots allt en hel del folk, men jag tror att det skulle kunna ske i lite mindre form och med andra utställare för att skapa synnerieffekter.

Några exempel:

1. Ett antal handlare går ihop med en möbelsäljare och visar hur man kan designa ett rum och få hifi och möbler och smälta samman i såväl design som musikupplevelse.

2. Som ett men bjud in också några regionsmusiker (t.ex. en stråkvartett, kan bokas via t.ex. Musik i Skåne) och be dom förklara klang och övertoner, vad det betyder i musiken och på vilket sätt detta kan återspeglas från en stereoanläggning.

3. Delar av ett och två.

4. Kvällsförevisning av sann Hifi - gärna med någon form av liveuppträde (besökte en gång en hifi-butik i Nice, där dom hade releasparty av en klassisk gitarrkvartett).

5. Miniutställning i samband med seriösa konserter (i regel mer köpstark publik än ungdomskonserter) - där intresserade kan boka tid för en kvällsföreställning och demo.

6. Seriösa hifi-butiker skulle kunna organisera sig lite bättre och skapa en stark lobbygrupp. Mer namnkunniga butiker från Köpenhamn, Oslo, Göteborg, Malmö, Stockholm (och Allingsås) skulle kunna ut på turné och visa upp några av sina prylar på mindre orter som inte har möjlighet att hålla det dyra sortimentet. Brasnchen behöver en stark lobbygrupp.

7. Hififorum skulle t.ex. kunna användas som lobbygrupp - och därmed skapa ett kommersiellt forum vid sidan om oss glada amatörer.

8. Skapa ett utbildningspaket tillsammans med t.ex. TBV - där det ingår såväl musik som avslutas med en mässa och/eller besök på någon svensk hifi-tillverkare.

Det finns mycket som säkert kan göras. Idéer kan listas men det krävs eldsjälar och entreprenörer, som alltid.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/26 :  14:49:16  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
1:an var ju en grym idé!

Det dumma med mässor är att det är knökat med "voodoo"-grejer som kostar massa pengar, de vet ju inte om det är base-plattan som ger så fantastiskt ljud. Att man kan skippa allt krimskrams och få lika bra ljud ändå. Sällan lyssnar man på något under 50.000kr.
Go to Top of Page

ypolt
Member

91 Posts

Posted - 2004/07/26 :  14:53:50  Show Profile Send ypolt a Private Message
Alltså det tar ju inte sån himlans tid egentligen.
Dom flesta jag känner tycker iaf att det är roligt, om dom t.ex.
ska köpa en ny TV, att gå runt och kolla olika modeller och kanske
köpa någon tidning om ämnet. Samma sak om man ska köpa ny mobiltelefon eller
vad som hellst. Det ÄR alltid roligt med nya saker och själva inhandlandeprocessen
är nästan halva nöjet.
Om man då tar ett 8-10K projekt som exempel så behöver man inte lägga ner så
mycket mer tid än vad man gjorde när man köpte den där TVn eller den där telefonen.
Det kommer med största möjliga säkerhet fortfarande att låta förjävla mycket
bättre än vad den gammla stereon från SIBA lät.
Och när du väl kommit till det stadiet finns möjligheten att "lura" över dom
på den ljusa sidan, för jäklar vad skivorna fick nytt liv i den lite bättre
utrustningen.

Frågar man inget så får man ingenting veta.
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:03:00  Show Profile Send bebop a Private Message
Jag avsåg alltså inte den typen av mässor - snarare mindre minimässa med ett mer riktat budskap - t.ex.

A. Ljudpaket för 2.995,- från El-giganten - betala inte nu utan i höst, därefter 300:- per månad, typ ...
B. Ett instegspaket för 10-12.000
C. Ett 25.000-paket
D. Ett 50.000-paket
E. Ett 100.000-paket

Inget voodo, inga kabeldiskussioner eller antivibrasionskit - allt skall vara klart att spela med betoning på musiken där prylarna är verktyget. Undvik för mycket teknik, det lockar inte till köp annat än för tekniknördar. Det är design och återgivning som skall lyftas fram inte prylarna. Om det blir för mycket teknikorienterat flyr ofta den andra hälften. Inriktningen måste vara musik och livsstil.

En programpunkt kan också vara att visa stativ kontra golvhögtalare. Prylarna skall låta bra och se bra ut.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:09:20  Show Profile Send bebop a Private Message
Till Ypolt,

Mina förslag lägger ribban lite högre. Ursprungliga frågan handlade om hur man kunde öka intresset för medborgarna att ta steget in i Hifin's finrum. Åtminstone så förstod jag Gerhard46. De inköpet som Du exemplifierar tror jag att de flesta redan har gjort. De har en bergsprängare eller en liten stereostapel i kombination med TV och DVD som dom köpt till.

Det är nästa steg som skall lockas fram. Byt stereo istället för en ny utombordare. Låta stereon bli en del av heminredningen, visa på dom goda exemplen som finns.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:12:36  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Hifi-grejor är apparater med sladd vilket tjejer skyr. Sedan visar inredningstidingar på sin höjd B&O där man har lottat ut högtalarplaceringen i rummet. Sen spär B&O på med märkliga bilder där man ställt högtalarna hur som helst också. Klart att "vanliga" människor tror att det är så man gör.
Sen alla tomtar som står bakom disken även i fina HIFI-butiker som aldrig varit på en konsert, så mycket svammel.
Om andra skall falla för vår hobby behövs en sanering till att börja med, sedan kan man börja med inredningstidingar. Om det skulle gå att möblera snyggt med högtalare som står 1 meter ut på golvet och tjocka kablar och en massa maskiner i olika storlekar och kulörer, då kan vanligt folk acceptera våra böjelser.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.

Edited by - Harry_up on 2004/07/26 15:14:22
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000