HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kimber Select signalkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:14:16  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Någon som kan redogöra för skillnaderna i ljud mellan 1010/1011, 1020/1021 och 1030?

Jag har själv 1020 och undrar lite över hur det skiljer i ljud både uppåt och nedåt i serien. Har inte lust att låna hem och prova, eftersom jag sedan ändå måste köpa kablarna begagnade för att ha råd med dem (och då blir handlaren jag lånade dem av inte glad).

Någon som har konkreta exempel på hur dessa kan låta i ett system? Som har bytt mellan de olika modellerna?

Min tillämpning för tillfället är mellan en Wadia 850 cd och ett Plinius SA-102 slutsteg, men jag behöver mer sladd för att kunna koppla in skivspelaren också.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:35:46  Show Profile Send sampix a Private Message
En kabel-diskussion. Detta kan man inte motstå

Jag har bara ägt KS1011 och KS1120.
Det märks att KS1011 är en kopparkabel. Mörkare, tyngre,..mer kropp.
KS1120 (silver/koppar-hybrid) är slankare överlag, mer detaljerad och luftigare,.. Kanske inte riktigt samma kropp, men den finns även där
Kan säkert uppfattas lite väl analytisk i fel anläggning..

Gissning på att KS1130 är ytterligare ett snäpp mer detaljerad och luftig?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:50:42  Show Profile Send palm a Private Message
Har testat kiberkablar av lite billigare sort och sampix har nog rätt.
Jag jämförde PBJ, Silver streak och KCAG och upplevde liknande skillnader, KCAG blev dock för analytisk i mitt system.
Dassa slutar ju där Select serien startar men dragen är nog dom samma fast med ett mycket större lugn i ljudet samt bättre på samtliga parametrar

Är det någon som vet vad det är för skillnad på KS1010 och KS1011
MVH Palm

Palm
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/27 :  09:30:43  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
1011 har dubbelt så många ledare (eller nåt sånt) än 1010. Detsamma gäller 1020/1021.

Sampix, var det stor skillnad vad det gäller detaljer mellan 1011 och 1120? Upplevde du skillnaden som enbart en förbättring när du bytte?

Tex har jag en Harmonic Technology Truth Link (billigare än selectkablarna) som är koppar som jag inte kan lyssna på längre, för att 1020 är så mycket mer detaljerad. Jag tycker att det blir grötigt med Truthlinken. Tror du detta även gäller 1010/1011?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/27 :  20:40:42  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Sampix, var det stor skillnad vad det gäller detaljer mellan 1011 och 1120? Upplevde du skillnaden som enbart en förbättring när du bytte?



Helt och hållet en matchningsfråga. Svärtan är mer påtaglig i 1011, (något som jag tycker om). Detta är något som inte 1120 har i samma grad..
Däremot måste jag säga att 1120 är ordentligt mer detaljerad. Kan vara av just den anledningen att den inte är lika "mörk" i klangen.
Jag säger; ks1011 blir en bra balansering till en från tidigare allt för ljus/kall anläggning, medan ks1120 passar bättre till ett mer varmt system. T ex tyckte jag att KS1011 till min dåvarande Wadia/Plinius-kombinationen inte var helt lyckad. En mycket bra kabel alltså, men den bör sitta i rätt förstäkare/cd
Ja så kan man alltid generalisera detta. Och vem sa att hifi ska vara så svårt?

quote:
Tex har jag en Harmonic Technology Truth Link (billigare än selectkablarna) som är koppar som jag inte kan lyssna på längre, för att 1020 är så mycket mer detaljerad. Jag tycker att det blir grötigt med Truthlinken.


Håller med! Mycket överskattad kabel, som jag inte fått till i en enda anläggning jag har hört den i.

edit; stavfel

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2004/07/27 20:41:14
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000