HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inspelning kablar/hårdvara
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/07/25 :  23:00:21  Show Profile Send Otto a Private Message
Är det någonstans en kabelskeptiker hör hemma så är det just
i debatter om olika kablars inverkan var annars ?
Det verkar som om "kabeldyrkare" är lite rädda för att skillnaderna
mellan kablar egentligen inte är så stora, varför annars ett sånt
himla väsen när ngn är kritisk, helt otroligt.

Jag är absolut ingen kabelhatare, stor skillnad på skeptiker
och hatare eller ?

VR-8;
En fiskehatare ger inga råd angående plats och bete för han är
fullständigt ointresserad.
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/25 :  23:22:45  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Otto:

Vad jag menade var att jag intresserar mig inte av en kabelskeptikers råd/tro/övertygelse/åsikter etc utan tycker det är olämpligt och tar onödig "plats" i en seriös diskussion om kablar och dess påverkan. Om jag eller nån annan diskuterar kablar så förväntar vi oss inte att de som inte tror eller "hatar" denna del av anläggningen lägger sig i och delar med sig av sin åsikt.

En "kabelskeptiker" är helt ointresserad/omedveten/oerfaren av kablars inverkan men är väldigt intresserad av att diskutera detta. Konstigt fenomen.........

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/07/25 :  23:41:03  Show Profile Send Otto a Private Message
VR-8;

Egentligen knappt värt att kommentera.men OK.

En skeptiker har alltså inte i en seriös diskussision att göra ?
Är man skeptiker ska man inte lägga sig i ?
Är det inte just för att man är skeptisk som man är med i diskussisionen ?

"En "kabelskeptiker" är helt ointresserad/omedveten/oerfaren av kablars inverkan"

Vad vet du om min(en kabelskeptikers) intresse,medvetenhet och erfarenhet av kablars inverkan ?
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/25 :  23:46:56  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Otto:

Om jag vill ha råd om kablar så väntar jag mig inte råd från en skeptiker utan från en som kan ge råd om en ev uppgradering på kablar dvs en likasinnad. Varför fråga en vegitarian om vilket kött som smakar bäst, det ända man får höra är att det är fel att döda djur.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/07/25 :  23:52:06  Show Profile Send Otto a Private Message
Vill jag ha råd om något så givetvis vill jag ha råd från såväl
positiva, negativa och skeptiska.
Vad ska jag annars med råden till om jag bara tar in det som är
positivt ?

Nu ska jag upp om 4h 40min

God natt

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/25 :  23:55:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tror vi ska återgå till ämnet här.
Visa varandra lite respekt nu och sluta fjanta!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/26 :  00:20:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Otto skrev:
quote:
Vad ska jag annars med råden till om jag bara tar in det som är positivt ?

Nej! Så fungerar det väl ändå inte? Det är väl inte så svart/vitt? Det tycker inte jag iaf.

Dom som jag pratar med om kablar eller inbränning pratar sällan 100%-igt lyriskt och positivt. Dom som har erfarenheter värda namnet ger en mångfacetterad beskrivning av ljudsignaturen för den produkter som är ämne för den diskussionen.

Hela denna tråd börjar med Mahler som skriver att han nu är supernöjd med sitt ljud! Jag gläds med dig, Mahler.

Edit: fixade Pärs å. / Bernt

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/26 00:26:09
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/26 :  00:23:38  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Efter att ha läst EngelholmAudio's inlägg så skäms jag lite över mina helt offtopic inlägg......


Mahler......GRATTIS till ditt ljud!!!!!!


Mvh
Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/26 :  00:25:15  Show Profile Send FBK a Private Message
Bernt!
VR-8 fjantar sig inte,läs hans inlägg en gång till, klart vettiga och jag delar hans uppfattning. Och läs mina inlägg igen, så hoppas jag att du förstår vad jag vill komma med det jag skrivit. Tex detta
quote:
Ibland så får man intrycket av att det har blivit en personlig vendeta på något konstigt sätt för kabelskeptiker.
För när man startar en tråd för att få lite tips angående olika kablar, så kommer direkt in ett antal kabelskeptiker och börjar idiot förklara alla som hör skillnader, lurendrejerier,vi ska stoppa kabelmaffian osv. ja va ska man säga, sorligt är nog ordet. Jag accepterar att ni som inte hör skillnader, faktiskt inte gör det, när ska ni acceptera oss som hör skillnader, och låta oss höra skillnader utan att komma med dumma inlägg i kabelfrågor. För det är upp till var och en att själv bedömma om det är värt att lägga lite pengar på kablar i den egna annlägningen.


Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/26 :  00:29:44  Show Profile Send FBK a Private Message
Tycker inte att du behöver skämas över dina inlägg VR-8, om man läser denna tråd från början så ser man vilka som var ute efter att börja med oseriösa inlägg.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/26 :  00:30:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
FBK:
VR-8 och jag vet precis var vi har varandra. Jag tycker det är många som har fjantat sig i
den här tråden. Jag läste ditt inlägg förut och det har jag inte modererat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/26 :  00:33:03  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag hör då skillnad på dom 3kablar jag jämfört :)

så det så!

edit: man ska behandla folk på internet såsom man gör då man sitter i ett vardagsrum och pratar...dvs inga påhopp... (om man nu inte är en huligan som spöar på folk direkt man inte tycker likadant)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/07/26 00:36:14
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/07/26 :  00:49:33  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja, inte är det lätt att vara "audiofil", har ofta blivit nära på idiotförklarad av vänner som inte är insatta, men när dom SJÄLVA får höra skillnader då får de en förbryllad min i fejset. Skrattar bäst som skrattar sist!
Tillägg: en rolig grej var häromdan då en vän sa att "bortkastat att lägga energi på kablar", och han är hörselskadad ! Visar hur en del tänker (eller inte gör det) hehe.

Edited by - Snutten on 2004/07/26 00:53:23
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/07/26 :  01:35:34  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Problemet som jag ser det, är att de flesta har en väldigt svart/vit inställning till kablar.
Antingen hör man skillnad eller så hör man ingen alls.
Jag tror inte det är så enkelt så att det alltid går att dela upp det enligt ovan nämnda exempel.

Och jag undrar varför så få är intresserade av att ta reda på vad det är som verkligen ligger bakom de ljudmässiga skillnader som de lyckas uppfatta? (under förutsättning att de lyckats höra skillnaderna blint, annars kan ju placeboeffekten spela lyssnaren ett spratt).
Det går faktiskt alldeles utmärkt att mäta på kablar och göra seriösa utvärderingar med obligatoriskt blindtest. Det är kanske bökigt för den enskilde hifi entusiasten, men om vill våga lita på mer än ”upplevelser” så är det nog det enda sättet att få någorlunda sanna resultat.

Hörbara skillnader mellan kablar beror faktiskt oftast på något av nedan stående exempel:
*Isolations material, dielektrisk absorption
*Area/ytförhållande (skin effekt) *ledningsförmåga/frekvensomfång *Mekanisk konstruktion, antal ledare (runda , flata)
*Karaktäristisk impedans
*Ledarmaterial, silver/koppar, metallens renhet.
*För signalkablar är kvaliteten på skärmen viktig att ta hänsyn till
(hämtat från dynamic precisions hemsida).

Något som ofta verkar glömmas bort är att cd-spelare, försteg och effeksteg har också kan ha inverkan på den hörbara skillnaden mellan kablar, olika apparater kan visa upp stora skillnader hos kablar. Om ett försteg är känsligt för kabelbelastning, blir betydelsen av en kabel som ger en lätt belastning desto större.

Sedan vet jag att Johan Lindroos berättat för mig att lågimpendiva (rätt stavat?) högtalare tillsammans med högtalarkablar som själva påverkar ljudet vid låga impedansbelastningar självklart kommer påverka ljudet hörbart, inget konstigt med det.

Sedan måste jag säga att få saker i hifibranschen är lika vanvettiga som de kablar som marknadsförs som ”audiofilkablar”. Många av dessa färgar musiken hörbart, men det är ju verkligen inte målet om det är en transparent kabel (och musikåtergivning) man eftersträvar.
Extremt goda kablar däremot, som inte påverkar ljudet hörbart, kostar faktiskt inte speciellt mycket pengar att tillverka, det som krävs är en fysikaliskt sund konstruktion. Det finns tre viktiga parametrar för sunt konstruerade högtalarkablar:

1. De måste vara tillräckligt grova för att inte bromsa strömmen till högtalaren (ju längre kabel, desto tjockare ledare).

2. Låginduktiva (ju längre kabel desto närmare skall det vara mellan plus och minusledaren, vid riktigt långa kablar kan det vara klokt att använda flera ledare för plus och lika många för minus, för att hålla induktansen låg).

3. Mekaniskt stabila så att de inte rör sig och modulerar musiken (flerkardeliga kablar bör undvikas, eller åtminstone bör inte flera oisolerade kardeler gnida mot varandra).

Jag skulle tro att en hel del av mina exempel är bidragande faktorer till varför somliga upplever och faktiskt kan höra skillnader mellan kablar, att sedan överdrifter är vanligt förekommande tror jag alla är införstådda med. Kabels påverkan är ju trots allt ofta väldigt liten, särskilt i jämförelse med den påverkan som högtalare och rum har på ljudet.

Edited by - hifirocker on 2004/07/26 01:37:42
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2004/07/26 :  03:03:02  Show Profile Send yudansha a Private Message
hifirocker: Kan du ge exempel på en sådan ofärgande kabel? Märkeskabel eller en beskrivning på en diy-variant.

Borde ju inte vara så svårt!? Vi är nog många som är mycket intresserade.

Eftersom längden är en faktor så säger vi 2x2.5m.

/Henrik
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/07/26 :  08:21:13  Show Profile Send MatsT a Private Message
Att det är fysikaliska parametrar som påverkar klangkaraktären i kablage är naturligtvis riktigt, det som är förbryllande är att de små skillnader som finns i fysikaliska parametrar gör större skillnad ljudmässigt än de borde. Jag tillhör dem som i stort sett alltid rekommenderar t.ex byte av högtalare eller lite experiment med placering framför inköp av dyra kablar, detta trots att jag hör relativt stora skillnader mellan kablar. Det är kanske en principsak för mig, kablar borde inte göra skillnad men de gör tyvärr större skillnad än man kan förvänta.

Fritt fram för egna försök och lyssningsupplevelser genom kabelbyte alltså men ofta reagerar jag när jag ser anläggningen som kablarna sätts in i, ta gärna övriga komponenter i beaktande när kabelbudgeten tenderar att dra iväg. I min värld är kablarna den sista finslipningen av anläggningen, jag upplever oftast större förbättringar då jag modifierar eller designar om övriga delar av anläggningen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/26 :  08:29:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Väl formulerat Mats, vi har exakt samma syn på detta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/26 :  09:25:40  Show Profile Send lasselite a Private Message
Off topic / Bernt

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/26 10:07:53
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/26 :  09:45:06  Show Profile Send lasselite a Private Message
Off topic / Bernt

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/26 10:07:24
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/26 :  10:26:25  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Off topic, tråden handlar inte om ABX test.
Skapa en ny tråd i stället. / Bernt

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/26 10:36:43
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/26 :  10:31:43  Show Profile Send lasselite a Private Message
Inte alls OT Bernt, en analogi. Jag tycker den kan få vara. Manar kanske till lite eftertanke, utan att peka ut någon. Dom har använts förr utan att bli modererade.
Moderering diskuteras inte i trådar utan tas via PM/Pac

Som tråden har utvecklats modererar jag strikt efter ursprungliga innehållet. Allt annat kan ni skippa här. Det finns en annan tråd som passar bättre då: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31077 / Bernt

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/26 10:41:30
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/07/26 :  12:10:01  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
hifirocker: Kan du ge exempel på en sådan ofärgande kabel? Märkeskabel eller en beskrivning på en diy-variant.



Ja det kan jag.
En "DIY-variant", Ljud tekniska sällskapets lågimpediva kabel som man kan bygga själv. LTS-kabeln, är optimerad för de förhållanden som föreligger mellan förstärkare och högtalare. Induktansen börjar inte påverka tonkurvan förrän strax under 1MHz.

Kolla in för mer info:
http://www.lts.a.se/artiklar/kabelbygg.pdf

Den har en så kallad RC-länkslåda som gör att impedansen blir snörrät.

Även supra ply 3.4 är väldigt välkonstruerad högtalarkabel som har låg induktans. Hur supras dyrare Sword är konstruerad vet jag inte, men Litzkablar och enkarderliga kablar är de kablar som åstadkommer så små förvanskningar av signaler att de inte är hörbara, därför torde sword vara ett sunt val, även om den är lite dyr enligt min mening.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/26 :  12:25:30  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jisses amanda!!

Är det konstigt att man känner sig som en uppviglare när i stort sett 100 % av mina inlägg om kablar spårat ur fullständigt i form av för och emot kablar och tro/icke tro på hörbara skillnader. Lustiga är att 90% av inläggen inte handlar om mitt ursprungliga inlägg eller det jag egentligen ville ha hjälp med.

Som en klok person skrev i denna tråd. Det är som att fråga en militant vegan vilken burgare som är smarrigast, Whopper eller Big Mac!! Tror man hade fått lika mkt substans i det svaret som man får av alla kabelskeptiker som inte kan låta bli att tafsa på andra människors glädje. Glädjeförstörare ligger nära till hands och säga för jag förstår inte pointen med att hålla på på detta vis.

Väljer jag att stoppa en flottig burgare i fejset är det min gud givna rättighet att göra så, lika mkt som att tro på kablar och dess fantastiska effekt på musiken. I det fallet är jag absolut så ointresserad av en militant vegans syn på kött ätande som jag är av kabelskeptikers tro eller icke tro.

Vad är poängen med att gå in i dessa trådar när enda syftet är att vara skeptisk. Om jag ville veta hur folk ser på kablars magi så startar jag en tråd vid namn "KABEL MAGI - Fact or Fiction?" Då får ni hålla på bäst f-n ni vill och kritisera. Jag tänker dock hålla mig därifrån för att jag har FORTFARANDE inget behov av att rättfärdiga vad jag faktiskt tycker mig höra. Och jag har inget intresse av att diskutera det jag hör med med folk som ändå har skygglappar för öronen.

Vad är lösningen??? Är det att låta kabelskeptikerna vinna och helt enkelt låta bli i fortsättningen att berätta om sina positiva erfarenheter. Knappast! Jag trivs bra på forumet! men det känns inte särskilt belönande att komma tillbaks till "sin" tråd efter en dags uppehåll och hitta 66/70 inlägg där man häcklar varann fram och tillbaka om något som jag UTTRYCKLIGEN startade en tråd om för att undvika. Dom som varit med vet att jag hoppade från en annan tråd just för att slippa detta. Men icke sa nicke. Som blodiglar hänger skeptikerna med och jag fattar inte VARFÖR!!

Nä.. mitt råd till kabelskeptiker är att leta efter trådar som handlar om för och emot kablar istället! Som flera andra av mina troende vänner gör jag det i ämnen som inte intresserar mig.


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/07/26 :  13:52:19  Show Profile Send bebop a Private Message
Härda ut, Mahler. Här har Du i vart fall en vän, ja rent av 8 till (den nioende i vårt gäng är skeptiker, han hör skillnad men kan inte förstå varför).

För ett par månader sedan gick vi runt till varandras hem och testade kablar. Vi hade en hel bunke från DIY, upp till ett par högtalarkablar för 58.000. Vi kom fram till vad vi karaktäriserade som stora skillnader mellan ytterligheterna, men vi var inte alltid överens om vad vi tyckte bäst om.

Vi har också olika anläggningar, spelar olika musik, har olika rum från medium till riktigt bra etc.

Vi började hemma hos mig och jag hade kopplat upp de lånta 58.000-kablarna utan att någon visste något. Kommentarerna jag fick var "Du har gjort något med anläggningen, så här bra har det aldrig låtit". Dessbättre fick vi ungefär samma resultat med betydligt billigare varianter från samma tillverkare (Siltech).

Det vi gladdes åt särskilt, var när jag hittade tester av kablar i Abosulte Sound som jag köpte och laddade ner, och fann att de använde nästan exakt samma ord och omdömen som vi själva hade. Vi fick s a s ett kvitto på att vi kan minsann också höra saker. I tyska Stereoplay, har man listat många kablar efter "analytisk" - "neutral" och "varm". Vi jämförde även här, och vi kom till samma slutsats.

Kablar är kul och det är fantastiskt vad mycket man kan ändra och förbättra för bara några tusenlappar kablar. Tonkontroller är något annat. För mig och mina vänner handlar det om det där sista i lugn, i transparens, djup och bredd. Exakt samma känsla som när man hittat den rätta värmen i konjaken i en rejäl kupa där ångorna omsluter och blandar sig med kaffesmaken och den 70 % chokladrutan. Åh, det är härligt ...


"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/26 :  14:32:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tråkigt att du känner så, Mahler.

Bebop - underbar läsning!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000