HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vilken frekvens ska man dela av basen i? (SPA20)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/07/25 :  13:56:41  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag äger en SPA20 och igår satt jag och knapprade lite på inställningarna, det jag dock inte vet är vid vilken frekvens man "ska" dela basen i, default är 80hz. om jag ska vara helt ärlig så förstår jag inte riktigt vad det är man gör med den inställningen, någon kanske kan hjälpa mig förstå?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/07/26 :  11:44:42  Show Profile Send Allison One a Private Message
Lite osäker på om jag förstår din fråga, men försöker svara enkelt ändå.
Delningen vid exempelvis 80Hz innebär att allt ljud under 80Hz skickas till subben!
Under 80 Hz anses var den frekvens som är omöjligt att riktningsbestämma och en slags standard att dela vid när man har satelithögtalare.
Har man stora fullregister högtalare så delar man lämpligast ännu lägre!
Då dina Nautilus 804 går ner till 38 Hz kan det kanske vara lämpligt att dela vid 40-60 Hz!
Men detta är ett knepigt ämne och framförallt rumsresonanser spelar in i vad som låter bäst.
Det är i stort sätt omöjligt att förhindra rumsresonanser i basen, vilket får till följd att på vissa ställen i rummet får man för mycket bas och på andra ställen släcker den ut sig själv och där låter det basfattigt.

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/07/26 :  12:36:52  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
ok då förstår jag :) det var som jag misstänkte. tack så mycket! jag delar av den nu vid 40hz, då jag har en mindre bra sub så vill jag att den ska bara mullra lite och frontarna tar tag i resten :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Mitt galleri
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2004/07/26 :  14:07:42  Show Profile Send LJN a Private Message
-Gäller din fråga LFE-kanalen så får man se upp lite! LFE- kanalen "kan" innehålla information över 80 hz, tror att standarden tillåter runt 150 hz.

Om jag nu inte har "helt fel", så finns det ingen hemmabio produkt som kan "dela" LFE-informationen, dvs. skicka en del till subbas och övrigt till frontsystem! Observera att jag nu pratar om LFE-kanalen.

Säg nu att man väljer 40 hz som delningsfrekvens för LFE-informationen så återges allt under 40 hz av subwoofern, och "allt" över återges inte alls. Därför så är oftast 80 hz en bra kompromiss.

MVH/Lennart

/Lennart

Edited by - LJN on 2004/07/26 14:09:01
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/07/26 :  18:54:54  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jasså kan det vara så oxå... oki... får testa lite helt enkelt :)

Mitt galleri
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/07/26 :  19:08:03  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nej 80 Hertz anses inte vara den gräns där man kan riktiningsbestämma ljud. Gränsen brukar oftast vara runt 100 Hertz. 80 Hertz kommer av att THX delar vid denna frekvens om jag inte minns fel.

Men det gäller som vi varit inne på tidigare här i tråden att man skall se till att dela så att man inte får ett hål utan att huvudhögtalarna klarar att gå längre ner. Dvs klarar de att gå ner till 32 Hertz så kan man dela vid 35, och så vidare. Hoppas att detta är till någon hjälp.MvhKristofer
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/07/27 :  09:54:56  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
whiskyman: När du skriver att du tycker att man ska dela subben något ovanför gränsen för vad frontarna spelar, gäller det både hifi och hemmabio? I manualen till min Rel-sub skriver de att de oftast tycker det är bättre att det blir en lite lucka mellan bas och frontar än att de går i/över varandra, så nu är jag helt förvirrad efter ditt inlägg..

www.linnforum.se
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2004/07/27 :  14:51:38  Show Profile Send sella a Private Message
Hej har du högtalarna på large

dynamik!!!
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/07/27 :  15:09:15  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
japp

Mitt galleri
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/07/31 :  16:36:32  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja det låter ju lite konstigt som sagt med så mycket annat så bör man ju testa sig fram. Det finns sällan någon sanning som alltid gäller.Och Det gäller ju attse till så att man ställer subwoofern så attdet hjälper, och inte stjälper mellanregistret.

Dvs jag tycker inte att det blir bättre när man får ett hål mellan subwoofer och frontar men det här gäller framför allt i musik.

Jag använder som du kanske vet inte någon subwoofer i mitt system. Det här av den enkla anledningen attjag lyssnar både mycket på flerkanaliga konserter och ser på film. MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/07/31 :  16:39:19  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Men filmljud är ju en annan skola där man gärna vill åt attacken i basen och då kan det ju vara som så att man kan vinna på att inte subwoofer går över frontarnas frekvensområde.

Men som sagt testat. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2004/12/15 11:49:36
Go to Top of Page

4444
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/08/09 :  10:37:24  Show Profile Send 4444 a Private Message
Har oxå funderat på vilken delningsfrekvens man ska ha.
Har själv en SPA20 och använder endast min sub till film. Har ställt delningsfrekvensen till 80hz samt mina frontar(Audiovector M3 sign) som LARGE, centern som LARGE, sur som SMALL.

Jag har fått för mig att endast de högtalare som är inställda som SMALL kommer att påverkas av vilken delningsfrekvens som är satt.
Frontarna kommer alltså spela ljud under 80hz, men inte bakkanalerna då det istället skickas till subben (dit även LFE-kanalen går).
Eller är jag ute och cyklar?

Dessutom kan du ju även välja om frekvenser under tex. 80hz ska till endast sub eller sub + högtalare som är intsällda på LARGE...

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/08/09 :  10:53:21  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag vet inte hur det är på just Primare, men generellt brukar det vara så att om högtalare sätts till Large så spelas hela registret i den högtalaren och får ingen sub hjälp. Om alla högtalare är ställda på Large så spelar subben bara LFE kanalen, och som LJN nämde tidigare så kan det finnas mer info i den kanalen än man tror.

Däremot om högtalarna ställs på small får de subhjälp upp till angivna frekvens.

Det här är ett problem då man spelar både musik och film, när man spelar film vill man dela högta för att inte mista LFE kanalen, men när man spelar musik vill man dela lågt då basen bara grumlar till allt då den inte spelar riktigt ihop med frontarna. Man skall komma ihåg att den där basen man får i magen ligger ganska högt 70-100hz, man brukar i och för sig säga 80hz. Lågbasen nere runt 20-30hz är den som känns i rumpan:-)

Det finns dock de som har en möjlighet att spela fullregister och dessutom få stöd av subben på olika brytfrekvenser för varje kanal utan att det påverkar LFE kanalen.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

4444
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/08/09 :  13:06:11  Show Profile Send 4444 a Private Message
När det gäller SPA20 så ställer man delningsfrekvens samt högtalartyp (LARGE/SMALL) för DD, DTS samt 2-kanal mm separat. Detta gör att det går utmärkt att sätta delningsfrekvensen lågt vid musiklyssning och till tex 80hz vid film...

Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2004/08/10 :  18:22:26  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Får man inte en ökning av basen med +3dB, i det frekvensregistret som den delar med de övriga högtalarna, om man delar subben innan de vanliga högtalarna har "slutat" spela?

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/08/12 :  00:55:27  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Kan man ställa delningsfrekvensen via fjärrkontrollen, och har en macroprogrammerbar fjärr, så kan man ju göra macron för "Musik" respektive "Film"...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/15 :  08:58:49  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Sanningen är den att man bör mäta upp för att "se " hur det låter. I basen finns det ingen möjlighet att det låter bättre med resonanser än utan. Så var man delar är en akademisk fråga då alla rum är olika. Skulle vilja påstå att det är viktigare med 2 subwoofers än var man delar.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/09/23 :  10:18:30  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Ja har försökt ställa in rätt mycket och just nu så tycker jag att det låter bäst när jag delar vid 80hz till film sen när jag ska lyssna på musik ställer jag om på förstärkaren att den delar vid 120hz vilket ja tycker låter mycket bättre då!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/09/23 :  10:52:47  Show Profile Send gcs a Private Message
När det gäller film så finns det föreskrivna standards som ligger vid 80 eller 120Hz. När man spelar musik så är det upp till var och en att ställa in det som låter bäst. Det kommer ju ann på vad man har för högtalare och hur djupt högtalarna går i frekvens. Nu ska man nog inte alltid tro så mycket på vad fabrikanten säger. Om dom säger ex.v. 38Hz för en stativare så utgår jag i allafall att det är fel. Det är klart att en högtalare kan återge låga frekvenser men hur mycket nivån har sjunkit under användbar nivå det är en annan sak. Det är därför det är så bra med en subwoofer, men man ska veta att ju högre upp man delar dess högre blir distorsionen i subben.
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/09/27 :  18:10:52  Show Profile Send niklas a Private Message
Om det finns kunnigt folk som räknat ut att man bör dela vid 80Hz (IÖ), som senare lett till att THX har det som standard, varför då hålla på och mixtra själv och tro att man ska komma fram till något bättre? Även om ens högtalare kan spela lägre än 80 Hz, kommer det sannolikt låta bättre med delning vid 80Hz eftersom konutslagen i toppsystemet då minskar drastiskt och därmed distorsionen.

Det där med att skilja på delningen för musik resp. film förstår jag inte riktigt. Vill man återge ljud på annat sätt beroende på om man ser en bild samtidigt eller inte? Vill man inte bara återge vad som finns på skivan, så korrekt som möjligt?

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

4444
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/09/28 :  09:43:07  Show Profile Send 4444 a Private Message
Det är ganska självklart för mig att jag vill dela olika vid musik och vid film. (Nu använder jag dock inte subben till musik...)

Mina frontar går ner mot 30Hz och det är först där jag vill att subben ska hjälpa till med djupbas. (Har testkört lite men det låter inte bra om man delar över 60Hz)
Vid film så följer jag standarden och delar vid 80Hz. (För att inte mista ngt i LFEkanalen)
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/09/29 :  22:10:58  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Eftersom man delar i förstärkaren och inte i subbasen bör man dra upp delningsfiltret på subban så långt det går.

Delningsfrekvensen man ställer i förstärkaren påverkar INTE LFE kanalen utan allt går fram till subbasen oavsett vilken delningsfrekvens man ställt förstärkaren på.
Det enda som påverkas är vid vilken frekvens övriga högtalare ska filtrera bort basen och skicka den till subban istället.

Jag har 2 tips
1. Sätt alltid subbans eget delnignsfilter så högt som möjligt.
2. Dela så lågt som möjligt på förstärkaren. Gärna 5-10Hz över vad minsta högtalaren klarar.

Själv delar jag vid 60Hz vilket låter kalasbra.
Arcam AVR300
Mirage BPS-150
Klipsch RF-35 (ca 20 000-37Hz)
Klipsch RC-35 (ca 20 000-56Hz)
Klipsch RS-35 (ca 20 000-81Hz) (jag vet att jag tappar lite här.... Tyvärr kan man inte ställa delningen olika för olika högtalare i Arcam)

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2004/11/18 :  21:18:25  Show Profile Send 24U a Private Message
Med de frontarna skulle jag bara släpa med basen på filmen oxå... *ler*

Dela så högt subben orkar driva med bibehållen kontur på basen; 80 eller 100 tror jag blir lagom, eller helt enkelt säga till SPA'n att Du inte har sub, låta frontarna vara stora och högnivå-mata subben från fronthögtalarutgångarna.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/11/19 :  14:56:17  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Min förstärkare (Denon AVC-A1D) har fast delningsfrekvens vi 80Hz. Frontarna (RC-L) går lika djupt som subben (AS-50SC), så det känns som man vid musik vill skicka basen till "front+sub" och sätta delningsfrekvensen på subben rätt lågt (45-60Hz). Men då blir det att manuellt ändra inställningen på subben mellan musik och film, lite jobbigt.

Jag tror att man istället kan få det OK såhär:
Förstärkaren sparar inställningar av volym för t.ex. subben för varje ingång eller uppspelningsmode (måste kolla hur det är exakt). Alltså borde man kunna ställa också subben på 80Hz och sedan när det är DD/DTS inte justera något speciellt, medan när det kan identifieras som musik (t.ex. analog in) drar man ner volymen på subben kraftigt.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/12/03 :  06:00:34  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Köp 2 subbar, ställ in anläggningen på 5.0 eller 7.0. Köp en parametrisk eq och ta bort rumsresonaser och ni kommer inte ha problemet med musik eller filminställningar. Basåtergivning i vanliga vardagsrum är helt rumsberoende, man kan inte jämföra hur en subb låter eller hur man delar mellan olika anläggningar. Varje rum kräver sin inställning, rätt injusterad subb så brukar 80Hz vara normalt. Var man delar subben för att inte höra riktverkan är också rumsberoende o placeringsberoende, jag hörde var 1 står om man delar vid 80Hz, men först efter att jag haft tillfälle att jämföra med att spela med 2.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

scandic
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/12/03 :  13:20:40  Show Profile Send scandic a Private Message
Jag kör på Kappa 90, Kappa SUB (med eq) tillsammans med Primare 30.1 och Yamahaprocessor med 3 kanalsförtärkare. Kan inte välja delningsfrekvens utan den är fast på 90Hz. Detta är på tok för högt och man kan placera bashögtalaren i rummet. Jag instämmer med föregående talare att en eq löser det mesta. Det optimala för mig hade varit delning vid 60Hz, då rummets peak är vid 53Hz. Att köra enbart på sub upp till 80-90Hz förtär en del av basen, ljudet får inte samma "mullighet" om Kappan inte används. Svårtast är dock integrering av sub och center tillsammans med sub och front. Nästa anläggning ska ha valbara delningsfrekvenser på varje kanal. Två subbar vore kanon eftersom Kappan inte lyckas fylla rummet (ca 25m2) och störande blåsljud uppkommer.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000