HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Signalkabel - ok ni övertygade mig...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/24 :  19:35:13  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hehe!!

Men du får väl inte köpa en Thor hörru!!

Hmm.. vi får se vad som händer kring återbäringen helt enkelt!!

Var bor du förresten??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/24 :  19:57:41  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Men du får väl inte köpa en Thor hörru!!

Nej, ja vet inte riktigt hur det blir, är i första hand mest inriktad på en Amplifix,blir ganska dyrt annars. Men jag ska försöka att få låna hem en Thor för att få reda på hur det ""verkligen"" ligger till med ljudskillnader mellan den och Amplifixen, jämför mot en kompis Amplifix. Men det är långt ifrån säkert att butiken har lust att låna ut utan att man tar den på öppet köp. Och jag vill ju testa nu på semestern, och om det blir inköp av en Thor så blir det inte för om en månad tidigast. Så vi får se.Jag har en massa olika tankar angående uppgraderingar och det är väll likadant för din del misstänker jag

Ps. Jag bor i Stockholm
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/24 :  20:08:24  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jotack!!

Men jusst nu är jag enormt nöjd!!

Oj oj vad ljudet har lyft sig senaste veckan.. Börjar bli inbrännd min cd nu..

Svårt att se vad mer jag vill ha. :)

Men vem vet

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/07/24 :  20:15:12  Show Profile Send krippe a Private Message
Vill ju inte vara en besserwisser, men herrarna som så högljutt bannade "avvikelser" från trådens ämne kanske ska fundera på att själva komma on-topic igen..kablar handlade det visst om
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/24 :  20:18:55  Show Profile Send Mahler a Private Message
Herr Besserwisser!!

:) (Skojjar bara)

På bråkhumör idag??

Men visst! FBK och jag får fortsätta på annat forum.


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/07/24 :  20:30:44  Show Profile Send krippe a Private Message
Ingen avsikt att bråka eller mästra, bara ett påpekande i all vänlighet
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/24 :  20:50:21  Show Profile Send FBK a Private Message
Vi förstår mycket väll vad du menar Krippeman ska hålla sig till trådens ämne, så du har rätt. Skäms på oss

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/24 :  21:08:25  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tyckte inte du bråkade Krippe.

Du har faktiskt rätt i din point!

Bra att du sa till :)


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/07/24 :  21:57:23  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Lasselite
Hur kan man beskriva akustik ? Vardagsrummet på omkr 35 kvm delat i 2 på längden. ena halvan används till musik. Gipsväggar. Långväggen bakom högtalarna utgörs av stora fönster. En stor matta mellan soffan och högtalarna. Kan inte beskriva väsentligare än detta...
Har ni blivit klokare ? Inte jag i alla fall !
Återigen, häpnad över responsen på mitt inlägg... Tydligen inte bara jag som upplever dessa problem
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/24 :  22:19:37  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jaa du Bibi!!

Tyvärr är detta ett vanligt prob. när det kommer till ämnet kablar på dessa hifi forum. Finns nog inget annat ämne på detta forum som får blodet att koka mer hos tvivlare än just kablar. Detta fick jag bittert erfara i en av mina första trådar där jag bokstavligen blev tryckt genom skosulorna när mitt enda syfte var att förmedla lite hifi glädje och intryck av mina nya kablar. Då kände jag som du kanske gör nu? Att allt annat än mitt ämne diskuterades. Och det handlade mer om hur alla kabel entusiaster "inbillar" sig allt och inte om någon respekt över att personen i fråga faktiskt har sin egen åsikt ju!! Den handlar inte om rätt eller fel heller. Utan bara om ens egen personliga glädje och åsikt.

Nå, detta är ett ämne som tyvärr väcker ont blod och min tråd blev sedermera stängd pga att den spårade ur. Gissningsvis är inte denna tråden särskilt långt ifrån att stängas heller om det fortsätter så här. Tråkigt är allt jag kan säga! Jag försökte iallafall hålla den tråkiga diskussionen utanför och PM:a till de som inte håller med mig/oss. Och tro mig!! Diskussionen blev BRA mkt hätskare där i flera fall. Ungefär som i mina tidigare trådar om kablar.

Nå, jag tror jag förstår vad du var ute med i inledningen av denna tråd. Lite goda tips över kablar som låter bra.. Inte att diskutera allt annat kring det som egentligen är en annan topic.

Men det bästa rådet är nog fortfarande att försöka lägga allt tjafs åt sidan och bilda dig en egen åsikt med de tips ang. kablar som du ändå fått. Gå till din handlare och be om lite "prover" vetja. Själv köpte jag signalkabel blint på Ebay med tips från Hifi forum och hittade ganska rätt tror jag men jag kommer ev. att provlyssna lite mer på Siltech kablar för att se om jag kan Tweaka ljudet mer åt ett annat håll. Men det får framtiden utvisa.

Good luck igen Bibi!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/24 :  23:43:24  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag blev faktiskt klokare

Rutorna kan skapa reflexioner som gör ljudet oroligt. Draperier, gärna dubbla och tjocka, som du drar för när du finlyssnar bör hjälpa.

35m2 ger runt 5x7m delat på 2 ger lyssningsrummet ca 3,5x5m. Eller? Och förstod jag dig rätt spelar du på långväggen, vilket gör att ena högtalarn får stöd mot sidovägg, men inte den andra, vilket kan ställa till det för ljudbilden och basstödet.

Soffan lr fotöljen för nära bakvägg ger bas som är mer än bra

OM det går skulle jag prova med att vrida möbleringen 90 grader och fortfarande sätta upp dom rekomenderade draperierna.

Mahler: d där va inte snällt. Du å jag hade en givande liten sidodiskussion, men d vet ju inte dom andra som kan tro att jag var en av skurkarna.

BTW: har du DVDn digitalt lr analogt kopplad till stärkaren?

edit: vad menar du med "problem" bibi?

Edited by - lasselite on 2004/07/24 23:47:19
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/25 :  00:46:56  Show Profile Send FBK a Private Message
Jaså lasselite, du är en sådan där skurk kabelskurk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/25 :  03:47:39  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Kabelbyte har i min anläggning varit den överlägset största och med hörbara förbättringen av alla köp jag någonsin gjort. Alla som lyssnat och jämfört hos mig håller med. Antar det handlar om andra "flaskhalsar" i era anläggningar om ni inte hös skillnad med bättre kablar. (Ok, högtalarbyten har oxå gett väldigt stora förbättringar... Så kablar kanske är #2.. Men inte långt efter..)

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/07/25 :  10:07:52  Show Profile Send Otto a Private Message
Kabelbyte har i mina anläggningar varit den MINST hörbara
förbättring och då har jag provat kablar i prisklasser
upp till 13-14 000:-.
Jag märker t.ex mkt större skillnad på ljudet om jag
vinklar högtalarna ngn cm eller lägger en tjock matta
framför osv. Ta en titt i en förstärkare, CD-spelare
eller högtalare på kabeldragning och kvalite på dessa
så förstår man att där ligger INTE det viktigaste när
det gäller att få fram ljudkvalitet.
Är rumsakustiken kass finns det ingen chans i världen
att rätta till det med kabelbyten.
Nä, lägg pengarna på skivor med bra inspelningskvalitet
det är nog egentligen det absolut viktigaste.
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/07/25 :  10:09:23  Show Profile Send Rob a Private Message
Håller med föregående inlägg... Kan bara säga att min egen anläggning har vuxit många steg efter de kabeluppgraderingarna jag har gjort... Det har varit förvånande stora skillnader mellan de olika kablarna ibland...

Det är knäckande då varje liten ändring i systemet ger en tydlig skillnaden. Rack, koner, kuddar, signalkablar, digitalkablar, högtalarkablar, nätkablar, skiljetrafo mm..... Tänker inte ge mig in i rummets inverkan påresultatet men är väl medveten om dess inverkan...

/Pelle

Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/07/25 :  10:11:10  Show Profile Send Rob a Private Message
Ooops !! Syftade påResolutions inlägg ej Otto's...

Pelle
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/25 :  10:27:49  Show Profile Send Mahler a Private Message
Nämner inga namn men jag har haft ett par olika diskussioner på PM, inte bara igår!! Notera!

Först och främst vill jag lägga in att jag faktiskt i mitt inlägg inte pekar ut några "bovar" jag säger bara att diskussionen blev "hetare" i flera fall men inte i alla fall som t ex med Lasselite!!

Och jag kan offentligt gå ut och säga att Lasselite INTE är en bov och ingen annan för den delen. Snarare tycker jag att Lasse är en av flera kabelkritiker som lägger fram sin tvivel på ett bra sätt utan att dumförklara oss som tror på kablar.

Vi har haft våra diskussioner men alltid lyckats hålla dom på rätt nivå vilket jag uppskattar mkt. Eller hur Kompislasse?!?

Att man har olika åsikter är ju inte konstigare så.

Återigen Lasse, du vet att jag inte håller med dig i allt. Däremot finns det annat som t ex akustik som vi är helt överrens? Men om kablar kanske vi inte är det i 100%? Men det behöver vi ju inte vara heller. Huvudsaken är att vi respekterar varandras åsikt och det tycker jag att vi gör.

Du borde veta att jag inte pekar ut dig som bov Lasse!! Sorry om du känner dig träffad. Gjorde faktiskt ett inlägg i en annan tråd om "snabbköpshifi" till ditt stöd eftersom jag tyckte du hade helt rätt.

Nå,

Hoppas du inte tog illa vid dig iallafall.

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2004/07/25 10:36:23
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/25 :  10:44:53  Show Profile Send lasselite a Private Message
Kablar och akustik är ingen motsättning, snarare en förutsättning.

Resolution: Låter spännande, kan du inte starta en tråd så att vi inte glider allt för OT här. Jag vill veta mer, å dessotom verkar du ha ett system som passar utmärkt för alla dom BT som d bara snackas om men som aldrig blir av.

Kabelskurken
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/25 :  10:46:58  Show Profile Send Mahler a Private Message
Med risk för att verka puckad!

OT o BT!! Hänger inte riktig med på alla förkortningar. :)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/07/25 :  11:05:31  Show Profile Send Otto a Private Message
OK,åter till "bibi50's" förfrågan.

NEJ, du får knappast den ljudförbättringen(rent,klart,
detaljerat,fast,torr och djup bas, mjukt och varmt)
med ett enkelt signalkabelsbyte, ALDRIG.
Är det NGN som tror ngt annat
Det finns ingen kabelstump i världen som uppfyller dina
krav, INGEN.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/25 :  11:06:11  Show Profile Send lasselite a Private Message
Oj då, där dök det upp ett inlägg från Mahler medans jag skrev. Kan väl inte annat än hålla med. Det enda jag tror vi är oense om är prioriteringsordningen.

Här på forumet Tycker jag inte man blir dumförklarad om man förespråkar kablars förträfflighet, men d finns d andra forum där man Faktiskt. kan bli.

Däremot så var d ett tag då d inte fanns något alternativ till kablar här på forumet. Å gick d inte lösa med en kabel, så gick d lösa med en sten

Att vara tydlig i sin frågeställning är nog A&O. Man kanske bör skriva en rad om att man gjort allt man kan med miljön och nu återstår kablar å apparater, för att slippa oss som kommer med andra dumma tipps när pengarna bränner i plånkan å man vill ut å köpa en grej (för d e ju j*****t kul å köpa grejer).
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/25 :  11:07:57  Show Profile Send lasselite a Private Message
Ett till

OT=off topic
BT=BlindTest
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/25 :  11:28:28  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tack Lasse!!

Då är hela denna tråd numera hopplöst OT! Topicen var kabeltips inte akustik!

Där håller jag heller inte med dig Lasse! Har fått höra på PM alla möjliga tillmälen som jag inte åtekopplar hit här. Och även i MÅNGA inlägg fullkomligt dryper det av förakt för kabelförespråkare.

Kan du inte ens i ditt mest välvilliga sinne förneka?

Jag säger inte att du gör det. Får man någon annan bild av det än att vi kabelförespråkare är ute i omloppsbana kring månen eller vad tycker du!! Däremot håller jag med om att akustiken är urviktig!! Kommer man inte ifrån..

Otto, hur mycket av en investering är det att flytta en högtalare att vinkla in den att flytta soffan och stänga dörren till ett bullrande kök??? Inte så mkt nej! Om man gör dessa gratisförändringar och får ett bra grundljud? Kan då inte ett kabelbyte vara en klok investering menar du?

Håller med om att man skall ha ett bra grundljud och god akustik innan kabelbyte och elektronikbyte kan göra den enorma skillnad de gör. Om fönsterna skallrar konstant och basen dånar och golvet vibrerar i rummet så har du helt klart problem som inte kan lösas med ny cd, ny stärkare, högtalare eller kablar för den delen.

Men är allt ok i nuvarande konfiguration kan man börja med att tweaka lite med placering, möblering, mattor och toe in etc.

Men även kabelbyte som då kommer att göra underverk i anläggningen.

quote:
OK,åter till "bibi50's" förfrågan.

NEJ, du får knappast den ljudförbättringen(rent,klart,
detaljerat,fast,torr och djup bas, mjukt och varmt)
med ett enkelt signalkabelsbyte, ALDRIG.
Är det NGN som tror ngt annat


Otto, tyvärr var du hopplöst OT med ditt inlägg trots att du försökte motsatsen. Frågan handlar om vilka kablar vi andra medlemmar kan rekommendera honom/henne.


-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2004/07/25 11:32:03
Go to Top of Page

luke
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/07/25 :  12:21:46  Show Profile  Visit luke's Homepage Send luke a Private Message
Tyckte mig se någon som skrev "...och det med oinspelade kablar". Måste fråga, kan man spela in ett par kablar?

Aussie music by Luke Chable

Edited by - luke on 2004/07/25 12:22:09
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/25 :  12:25:50  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
luke:
Nä, inte enligt mig, även om många påstår det. Lika lite som man måste köra in kablarna till tändstiften i en bil. Eller spela in en nyinköpt soffa.

Edit
Språk

Edited by - Gerhard46 on 2004/07/25 12:33:33
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000