HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur pass bra mikrofon krävs?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/07/23 :  14:05:05  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Har suttit i någon timma med Audionets gratisprogram CARMA och mätt på mitt lyssningsrum.
Nu är det inte så att jag inte har någon särskilt avancerad mikrofon utan använder mig utav den som sitter på mitt headset. En billig historia som heter Cosonic.

Har inte lyckats hitta några specifikationer för mikrofonen så jag vet inte frekvensomfånget.

Följande kurva fick jag ut



Frågan är då hur mycket jag skall våga lita på detta. Det ser ganska bra ut till en början för att sedan gå helt åt pipsvängen.

Antar att jag inte skall lita på den för fem öre, men vad för mikrofon (och kanske annan utrustning) krävs för att man skall få hyfsat tillförlitliga mätresultat?

---> Mitt system <---

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/23 :  14:20:35  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Sådär jämnt och fint blir det inte i basen om man inte råkar ha många basmoduler eller EQ. Den är i största allmänhet för rak. Till 500Hz då..
Så dålig är nog inte miken. Du behöver en kalibrerad (om du vill mäta absoluta belopp) mikrofon med s.k. kulformad karteristik (svalander har Panasonic-diton) + en mikrofonförstärkare.. sen är det jätteviktigt att ha alla intällningar korrekt inställda.. det är inte lätt att mäta om man inte har en mätmanick.
Hur har du kopplat?
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/23 :  14:21:18  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Det är vanligt med +/-20dB i basen i ett normalt rum.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/07/23 :  14:31:47  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Nånting är fel skulle jag vilja säga. Hur har du mätt? Prova ställ ut högtalaren mitt i rummet, placera miken 0.5-1 meter från högtalaren och mät igen. Från en högtalare.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/07/23 :  15:24:39  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Nånting är fel skulle jag vilja säga. Hur har du mätt? Prova ställ ut högtalaren mitt i rummet, placera miken 0.5-1 meter från högtalaren och mät igen. Från en högtalare.

Kanske är samma fel som jag hade... hos mig var singalen loopad internt i ljudkortet, så större delen av signalen ut kom kortaste vägen in igen. Det blev den snyggaste signalen man kunde önska sig...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/07/23 :  16:18:30  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Det är som jag försökte understryka innan bara gjort med normal PC-utrustning och en billig mick.
Har kopplat micken till mickingången på mit PCI-baserade ljudkort. Ett Soudblaster Live 1024.

Sedan tar jag ljudet till datorn från samma kort. Använder mig inte utav några externa program för att ställa in olika saker utan kör på "Windows default".
När jag fick ut kurvan var micken placerad i sweetspot.

Skall gå in på Svalander och titta.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000