HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mats Börjesson
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/07/20 :  14:34:55  Show Profile Send Mats Börjesson a Private Message
Till hösten skall jag köpa mig Airport Express till min mac, men jag behöver köpa lite ljud också.
Funderar på detta paket.
Epos ELS 3
Cambridge Audio A500
Är det för bra saker eller fördåligt? Vad behövs det mer för saker? Vilka kablar behövs?
Jag är helt veck på detta så jag vänder mig till er. Rekommenderar ni andra billigare eller dyrare paket?

Fixade Länkarna - Zalve

Edited by - Zalve on 2004/07/20 15:38:04

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/07/20 :  14:55:36  Show Profile Send Ayn a Private Message
"Bra" eller "för dåligt" är ju relativt. Vad som är bra nog beror på ens egna preferenser - och ofta även hur tjock ens plånbok är

Mitt tips är att du gör upp en budget. Hur mycket kan du tänka dig att lägga på förstärkare/högtalare? Sen kan du börja botanisera och undersöka vad för prylar du kan få för de pengar du kan tänka dig att lägga. Kollar du in även begagnatmarknaden ökar chansen rejält att få mycket bra ljud för lite pengar.

Högtalarna du länkar till har jag aldrig hört, däremot har jag en hel del erfarenheter av Cambridge Audio A500. För det priset Hifiklubben säljer den för nu är det en MYCKET prisvärd förstärkare! Kan absolut rekommenderas inom sin prisklass.

Sen har jag ännu inte riktigt förstått vad som är så bra med Airport Express egentligen. Varför inte köra med en lite extra lång sladd och spara nån tusenlapp

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/07/20 :  17:02:55  Show Profile Send Fyhr a Private Message
Heter det inte Airport Extreme och inte express? Hursom är det ju guld värt att kunna sitta i arbetsrummet, vid fikabordet, framför stereon, på balkongen eller nere på gräset å surfa :D
(Eller varför inte, på biblioteket, centralstationen eller på stans bästa pizzeria?)

Angående hifin :)
Det har vart mycket snack för små lådor kring 5k på forumet för ett litet tag sedan, mycket quad 11 och 12, dynaudio audience 42 osv, sök upp det, finns mycket bra tips där säkerligen. Förstärkarbiten är väl svårare, en liten nätt integrererad antar jag, så audio analogue pucchini ligger mig ganska varmt om hjärtat, går att hitta ganska billigt begagnat dessa dagar, finns både med och utan fjärr så du kan hitta vad du behöver, annars finns det ju otal små rotlar, naddar och annat fint, kanske en edison 60 om rören inte tar för stor plats?

Som Ayn skrev, det är ju lättare med en fast budget, spana begagnatmarknaden, finns så många fynd! Läs gamla trådar som behandlar högtalare och förstärkare i samma prisklass och framförallt lyssna på MYCKET!

Kan vara bra att förtydliga rubriken lite också?
Go to Top of Page

Mats Börjesson
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/07/20 :  17:09:55  Show Profile Send Mats Börjesson a Private Message
Jag kan tänka mig att lägga som mest 5000 kr på allt.
Jag har bestämt mig för Cambridge Audio A500, men nu behöver jag hjälp med vilka högtalare som är någorlunda bra för de pengarna som är kvar? (2500 kr)
Vad som är bra med Airport Express? Made by Apple...
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/07/20 :  17:11:56  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Heter det inte Airport Extreme och inte express? Hursom är det ju guld värt att kunna sitta i arbetsrummet, vid fikabordet, framför stereon, på balkongen eller nere på gräset å surfa :D
(Eller varför inte, på biblioteket, centralstationen eller på stans bästa pizzeria?)


Mods får ursäkta att jag går ännu lite mer OT
Airport Extreme är mycket riktigt Apples wi-fi-lösning, däremot har de även lanserat Airport Express som man använder till att streama ut musiken trådlöst till nåt ställe i hemmet där man har en mottagare. Se http://www.apple.com/airportexpress/

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/07/20 :  20:27:45  Show Profile Send Fyhr a Private Message
tack för rättelsen Ayn, jag ställer mig i skamvrån direkt, kunde ju åtminstone kostat på mig en google om nåt jag inte har koll på :(

Vad häftigt det där airport express förresten, min morbror har eftersökt en sådan lösning :D

(jag gillar också apple, har bara dålig koll ;) )
Go to Top of Page

Mats Börjesson
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/07/22 :  17:38:59  Show Profile Send Mats Börjesson a Private Message
Det blir nog detta paketet som jag kommer att köpa, men vart kan man köpa Quad och vilka kablar behöver jag, och vart kan man köpa dom billigt?
Cambridge Audio A500
Quad 11L
Go to Top of Page

Mats Börjesson
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/07/23 :  14:24:40  Show Profile Send Mats Börjesson a Private Message
Ingen som vet vart man kan köpa Quad 11L utan behöva köpa dom begagnat?
Ledsen för att jag är så PÅ, men jag vill ha dom så fort som möjligt. :)
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/23 :  14:53:33  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Görans hIFI, http://www.hiend.se och http://www.lasses-hifi.com/
bl.a...

Edited by - Silversurfaren on 2004/07/23 14:54:33
Go to Top of Page

Mats Börjesson
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/07/23 :  16:03:59  Show Profile Send Mats Börjesson a Private Message
Tack.
Jag sökte på google och fick inte upp ett enda svenskt företag som sålde dom, och på pricerunner.se gick det inte heller att hitta dom.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000