HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Svårt val av reciever.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Anders Sjöberg
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/07/23 :  00:51:28  Show Profile Send Anders Sjöberg a Private Message
Hej
Jag står inför det svåra valet att köpa en hembioreciever. Just nu har jag bara högtalare för stereo (två satteliter och en sub, hemmabyggen), men det kommer mera :)
Jag tänkte inte spendera mer än 6000:- på förstärkaren och har läst om tre som verkar intressanta. Yamaha RX-V750, NAD T743 och Harma Kardon AVR330. Det finns ju en hel del att välja på så jag vänder mig till er för att få mer input. Jag kommer att använda den till 80% för musik (2 kanalig sådan, har ingen SACD etc.), allt från Bach till "System of a Down", och resten film. Högtalarna är byggda på element från Peerless (8ohm). Den måste vara en kapabel stero stärkare. Just nu lutar jag mest åt NAD, antagligen för att jag är stolt ägare till en NAD 3020e som är en riktig guldklimp. Men nu vill jag ha mer pulver, mer kanaler och mer knappar
Så, vad ska en stackars människa göra?

"Utan tvivel är man inte riktigt klok"

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/07/23 :  02:03:09  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Välkommen till HiFiForum, Anders Sjöberg.

Har tyvärr ingen erfarenhet av ovanstående recievrar, men ville hälsa dig välkommen i alla fall. Ditt namn och hemstad verkar bekant, har vi setts förut?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

DJ Johan
Member

163 Posts

Posted - 2004/07/24 :  14:07:31  Show Profile Send DJ Johan a Private Message
tjena... ja har ente så stor koll på dom olika stärkarna, men h/k har ja inget förtroende för överhuvud taget, va en kille som skulle dema en för mig ,men den låste sig på nått konsit vänster eftersom att han tryckte på nårra knappar innan den startar riktit, o han sa att "d e så mycke grejor dom ska klara av nu för tiden så d gäller o inte stressa den".. MYSKO!!!
Sen kan ja ju lägga till att H/Ks nya serie känns äckligt plasig om du frågan mig, knakar o har sig när man vrider på volymratten o knapparna har noll kännsla.. men d e ju en smaksak, o detta e bara min uppfattning..

NAD:en känns väl kanske inte riktigt lika kraftig som din gamla.. ja har själv en gammal NAD o ja e nöjd med den, men samma kraft får du ju inte om du inte lägger massor på en hemmabiostärkare.. vill inte leda dig så mycket eftersom jag inte har tittat på dom båda andra men jag skulle nog avråda från h/k...
Go to Top of Page

roqqy
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/07/24 :  15:24:07  Show Profile Send roqqy a Private Message
Gaffa: Ja kanske det, jag har bytt namn i forumet så det är jag igen :)

DJ Johan: Jag har varit och pillat lite på H/K och håller med om att dom känns lite plastiga. NAD verkar bli mitt val, när jag får ihop pengarna. Rustar ett gammalt hus också så det blir inte så många korvören över.
Nä nu ska jag ner och bygga en ny låda till min Peerless bas, verkar ha haft felaktiga data på den när jag byggde den första. Nu blir det en sluten pyramidformad sak.

"Utan tvivel är man inte riktigt klok"
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/24 :  21:04:19  Show Profile Send lasselite a Private Message
Sikta på en stärkare som orkar driva dina högtalare(brukar inte vara nåra bekymmer, särskilt inte så länge man inte tar nån av dom billigaste modellerna) i första hand. Sen ser du till funktioner och inkopplingsmöjligheter.

Yamaha brukar få bra betyg, men d e ju inte säkert att den passar dig för d.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/24 :  21:10:53  Show Profile Send FBK a Private Message
Nads två modeller för 6000kr och 8500kr är trygga val om du vill ha lite effekt också, och det brukar det vara ont om i de billigare modellerna på marknaden. Vikten på en AV-receiver brukar ge en liten fingervisning om hur kraftig den är. I detta fall 16kg och 20kg, hur mycket väger motsvarande modeller från Denon,Onkyo,Pioneer,Yamaha osv ja inte är det lika mycket i alla fall utan klart mindre. Så jag skulle också satsa på en Nad för dessa pengar.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/07/24 :  23:13:58  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
kolla upp denons nya stärkarserie... lyssnade på den idag och det lät mycket bra tillsammans med en b&w uppsättning. men om du bara ska använda den till 20% film, är det inte då bäst att satsa på en 2 kanalare?

jag har testat många surroundstärkare, sony, yamaha, denon, osv osv, det fanns ingen som jag tyckte lät bra i 2 kanal.. förutom då primare SPA20 som jag använder nu... men riktpriset på den ligger ju +25000:- så det är ju inte så konstigt kanske... men i hifi & musik nummer 5 2004 så testas surroundstärkare i din prisklass... det var en sony modell som jag tror fick 5/5 på allt... modell: STR-DB790QS, kostar 5500:-, den kanske vore nåt att kolla upp?!

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

roqqy
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/07/25 :  03:10:48  Show Profile Send roqqy a Private Message
Jag är inte en superkräsen audiofil som är beredd att satsa milarder på mitt ljud så jag tror nog att en T743 duger gott åt ma.
Läste just en tråd på ett annat forum (http://forum.ecoustics.com/cgi-bin/bbs/show.pl?1/18212) där vissa hävdar att det är mycket fel och reklamationer på NAD grejerna. Är det någon här som har någon erfarenhet av detta?

"Utan tvivel är man inte riktigt klok"
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/07/25 :  15:28:17  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
men kolla upp sony stärkaren! den fick ju ändå 5/5 i hifi & musik. det betyder ju iallafall något :) om än inte mycket... har för mig den är digital oxå.. minns inte dock.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/07/25 :  23:00:18  Show Profile Send KennethS a Private Message
Sitter själv som en mycket nöjd ägare till en H/K AVR430 av den nya serien. Och jag måste säga att jag inte känner igen mej i att H/K:n skulle ha problem dålig och plastig kvalité på knappar osv. Min fungerar klanderfritt och inger gott förtroende. Kan dock hålla med om att fronten är lite plastigare än på en del andra modeller. Känner dock att knapparna är inget jag använder så mycket då man får en fjärrkontroll med.....Tycker H/K:s nya serie av hemmabio-receivrar spelar lite i en annan dimension än dom gamla och är klart mer musikaliska och renare i ljudet än dom gamla som var mer "disko-dunka" enligt min åsikt. Tycker personligen att du ska ge AVR 330 en chans då jag tycker dom har gått med pulver och trevliga och musikalisk med dom högtalare jag hört. Denon:s nya serie av receivrar har jag dock inte lyssnat på, Men jag ägde en av föregångarna till Denon AVR 3805, och gav jag inte mycket för. Att Denon ska vara så starka som dom ger sken för ger jag inte mycket för. Min gick in med kylfläkt ganska fort och började låta pressad ganska fort när man började att pressa den lite. Och då skulle den ändå ge 7x110w om jag minns rätt. Men det har nog hänt en del sen 2000 då jag ägde den...

Lyssna igenom alla modeller noggrant isätllet och bilde dej en egen uppfattning

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

roqqy
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/07/26 :  01:41:08  Show Profile Send roqqy a Private Message
Jo jag ska nog ge mig ut på lyssnar turné inom kort. Jag har läst en del om Sonyn och den verkar ju trevlig. Men jag såg en lista någontans på angivna och uppmätta med alla kanaler igång och där låg inte sony bra till, men det kanske var någon anti sony typ som hade sammanställt den

Nåväl. det är plånboken och öronen som avgör (i den ordningen tyvärr ).

Vi får se hur det slutar.

"Utan tvivel är man inte riktigt klok"
Go to Top of Page

roqqy
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/08/04 :  23:28:52  Show Profile Send roqqy a Private Message
Det bidde en T743. Nu återstår bara(!) att bygga tre högtalare till (center å surround)

"Utan tvivel är man inte riktigt klok"
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/08/05 :  13:47:43  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
fota! och lägg upp dem i bildreportage! det är så trisst att folk knappt lägger upp bilder där längre

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/08/05 :  13:50:02  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
är du nöjd med den annars då? i stereo?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

roqqy
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/08/12 :  01:38:41  Show Profile Send roqqy a Private Message
Japp helnöjd. Köpte en snajdig ikea hylla till den (och resten av grejerna).
Ska fota lite imorgon (ähum, senare idag) och lägga ut. Inte mycket att skryta med dock :)
Byggde en ny prototyp-bas lådda häromdan. Ska fota den å. Den e riktigt ful men den ska snyggas upp nån dag när jag får tid.

"Utan tvivel är man inte riktigt klok"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000