HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&O BeoLab 5 ,har någon hört dom ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/07/21 :  23:52:53  Show Profile Send Merry a Private Message
detta verkar ju vara en kandidat till världens bästa högtalare,rosad överallt vad jag hört!!!

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/07/22 :  00:19:51  Show Profile Send marbrink a Private Message
Låter inte alls fel enligt mig.... Skulle vara väldigt intressant att lyssna på dom med annan signalkälla än B&O:s egna..
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/07/22 :  01:00:07  Show Profile Send n0p a Private Message
tja, med tanke på att dem är aktiva och har rumskorrigering så torde man ju ha ett rätt kompetent system med en cd-spelare som har förstegsfunktion.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/22 :  01:01:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag skrev en kort/snabb lyssningsrapport för en tid sedan... Tror det var under Bildrepportage eller Hårdvarurecension. Skrevs nog med EngelholmAudio-användares...är dock inte säker.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/07/22 :  01:05:48  Show Profile Send marbrink a Private Message
n0p: Jag tror inte man behöver försteg till Beolab 5...tror de har inbyggd volymkontroll...
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/07/22 :  02:17:06  Show Profile Send hjort a Private Message
Jag lyssnade på aktiva Beolab för några år sen. Finns det olika modeller kanske?
De var inte i närheten av att vara världens bästa högtalare.
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/07/22 :  03:57:21  Show Profile Send AKA a Private Message
De här är hyfsat nya högtalare, så det nog ha varit några andra du lyssnade till.
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2004/07/22 :  09:21:18  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
De högtalarna behöver bara en cd med digtial utgång vad jag vet, och de låter bra...

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/07/22 :  09:39:37  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag får säga att B&O är ett riktigt skitmärke.
ja om man ser till tekniken. Designen har ju alltid
attraherat vissa människor, lika som varumärket
och statusen, men innuti lådorna sitter aldrig
några uppseendeväckande prylar.
MEN
Med dessa nya Beolab 5, verkar dom ha skapat någonting
seriöst faktiskt. Undrar just vad det är som fått dem
att hoppa på denna nya approach?!

Kanske vi får se produkter från B&O som har riktigt
mervärde istället för ett stilrent skal med billigaste
lösningarna innuti.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/07/22 :  11:10:34  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Jag får säga att B&O är ett riktigt skitmärke.


quote:
stilrent skal med billigaste
lösningarna innuti.



Så illa är det väl ändå inte om man ser över ett längre tidsperspektiv än säg 10-15 år bakåt

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/07/22 :  11:44:22  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag har lyssnat en stund i butik på BeoLab5.
Jag hör till de som tycker att designen är lyckad och att man lyckats skapa ett originellt utseende.

Vad gäller ljudet så har den en STOR ljudbild men inte så exakt i sid-och djupled. Mellanregistret slås lätt av mina Amphion Xenon. Basen var mäktig och kunde gå djupt med ganska bra kontroll vid högre volymer men den stora nackdelen med ljudet tyckte jag var en viss "burkighet" eller "lådkaraktär". Jag kommer inte ihåg vad jag tyckte om kvaliteten på diskanten. Man får tänka på att lyssningsintrycken var i butik - inte helt optimalt alltså.
Rumskorrigeringssystemet är ju klart tilltalande.

Edited by - Roq on 2004/07/22 12:20:35
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/22 :  11:48:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29865


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/07/22 :  12:18:58  Show Profile Send Roq a Private Message
Som någon nämner i din tråd EngelholmAudio så håller jag med om att BeoLab 3 imponerar klart mer i förhållande till pris och storlek - jag skulle inte säga nej till den högtalaren.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/07/22 :  12:45:48  Show Profile Send n0p a Private Message
Vad betingar beolab 3 för ca pris?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/07/22 :  13:06:23  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
ca 25000:-

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/07/22 :  13:11:38  Show Profile Send Style a Private Message
håller med om BL3 imponerar oerhört för sin storlek. HAr aldrig hört nåt så litet låta så mycket (låter dock sämre på riktigt hög volym)

Man måste ha klart för sig att designmålet med BL5 var att skapa en högtalare som är relativt placeringsokänslig med bra ljud. Därav de akustiska linserna (som skapar en viss otydlighet i sidled)och runskorrigeringen. B&O har inte försökt skapa en killer för audiofiler som ställer in en massa parametrar, dämpar rummet, och sitter i sweetspot och har sig, utan en högtalare man kan ställa var som helst i ett modernt designat rum, trycka på startknappen och det är klart, och det låter ändå bra. Det tycker jag de har lyckats över förväntan med.

Jag tycker nog att B&O genom åren har gjort en hel del bra grejer óch lyckas balansera design med ljud på ett bra sätt. Målgruppen är dock inte audiofiler.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/07/22 :  14:02:15  Show Profile Send marbrink a Private Message
Roq: Det var det jag som nämnde...
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/07/22 :  20:03:42  Show Profile Send Mattias a Private Message

Tycke och smak.... för mig passade inte Beolab 5. Men detta är efter en första provlyssning med medhavda skivor. Det var en Butikslyssning/demo av 5:an. Grejerna stod uppställda i en stor butik med massa andra grejer runtikring, samt försäljare och kunder i butiken. Detta påverkade min provlyssning klart negativt. Signalkällan, en hög väggväxlare kanske inte gjorde 5:orna rättvisa.

En annan detalj var ju att systemet var så uppskrivet i press & media att förväntningarna var riktigt höga. Kanske är det därför jag gick därifrån besviken.

Det jag minns är basen.... djuuup och med kontroll, men sen då?

Men jag skall ge den ett försök till samt även 3'an. Den är i en trevligare prisklass och kanske nåt för mig som snöat in på "bokhylle"-högtalare.

Mvh Mattias
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000