HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra ljud vid låg volym?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bonkster
Member

61 Posts

Posted - 2004/07/22 :  16:21:41  Show Profile Send Bonkster a Private Message
Jag kikar lite efter nya högtalare och undrar om nån har några tips på stativare(helst) för typ 10kkr som låter bra utan att man måste spela så högt(läs: väldigt lågt, bor i studentkorridor).


MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/22 :  16:28:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
Du kanske ska satsa på ett par riktigt bra lurar och en lurförstärkare istället ???
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/22 :  16:33:07  Show Profile Send Mahler a Private Message
Men Bonkster!!!

Kör hårt för fasen!! :)

Följande dialog ägde rum en vacker vårdag 1997 på min korridor när jag som bäst spelade på mina Dali 450 för fulla muggar. This happened in real life!!

knack knack knack knack knack knack knack!!!!!

Jaaa

- (kvinnlig granne) Kan du sänka volymen?? Tavlorna på mina väggar skakar ju!!

- (mahler) mmmmmm jooo... men dom trillar ju inte ner !!!

Jaaa!!! Som du förstår blev hon rätt förbannad vände sig om och stormade in i sitt rum utan ord och slängde igen dörren!! Och flyttade sedermera ut!!

Nååå!!

Bor man i studentkorridor får man vara beredd på lite "vildare" karaktär på boendet. Tycker iallafall jag!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

jas39
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/07/22 :  17:49:46  Show Profile Send jas39 a Private Message
Intelligentsounds (IS) högtalare låter mycket bra även på mycket låg volym. Viktigt också att tänka på är att stärkaren har en volymkontroll som fungerar bra på låga volymer. Har hört stärkare (i varierande prislägen) som tappar ena kanalen först när man skruvar ned.
10 kkr räcker nog inte för ett par nya IS, men ett tips är att kolla upp begagnat.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/07/22 :  18:00:49  Show Profile Send Ayn a Private Message
Mahler, kul anekdot - fast jag kan inte påstå att jag håller med om ditt tips.

Att försöka tvinga sina grannar att stå ut med ens lyssningssessioner är ett säkert sätt att bli rejält opoppis där man bor, oavsett om det är i studentkorridor eller vanlig lägenhet. Hörlurar är en idé. Ett aktivt Linn-system vore min insnöade medicin men det finns säkert också många andra alternativ som funkar bra. Bring it on!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/22 :  18:19:59  Show Profile Send Mahler a Private Message


Du har väl rätt Ayn!!

Får väl skylla på ungdomlig spontanitet!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/07/22 :  18:36:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett problem med väldigt låga volymer som inte går att komma runt är att basen tenderar att bli ganska "tunn", det har inget med hifi att göra utan har med örat att göra.
På många förstärkare finns det ju funktioner som höjer basen lite för att kompensera för detta.
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/07/22 :  18:38:13  Show Profile Send Wizard a Private Message
Von Schweikert är din högtalare hör jag

Wizard
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/07/22 :  19:41:58  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har hört högtalarsystem som låter bra på låg ljudnivå, men de brukar vara extremt dyra! Alltså även dyr elektronik bakom.
Jag använder ofta hörlurar fast jag har en anläggning runt 100k och har också ett hörlurssystem på ett annat ställe där jag bor emellanåt.

Ett bra hörlursystem låter helt annorlunda än det man är van vid från datorer och jack i CD-spelare. Det behöver heller inte bli så dyrt. 10k ger hörlurar + förstärkare med mycket bra ljudkvalitet. Helst skall man då ha en CD-spelare för 10 - 20k för att det skall bli riktigt bra enligt min mening.
Men för 10k totalt kan man få ihop ett bra system som man kan använda när som helst utan att bekymra sig om volymen (förutom att man skall vara litet försiktig så att man inte själv blir hörselskadad). Och som är lika bra ljudmässigt som högtalarsystem som kostar flera gånger mer.




Edited by - Anders47 on 2004/07/22 19:44:36
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000